artikel

Longnecks anno 2002

Horeca

Welke merken en dranken hebben de voorkeur? Vijf vragen, voor vijf ondernemers met zand tussen de tenen.

1) Welke longnecks zijn er in huis?
2) Wat wordt het meest verkocht?
3) Lopen de longnecks harder of minder hard dan vorig jaar?
4) Hoe stel je het assortiment aan longnecks samen?
5) Is de longneck een hype of juist een vaste waarde?

Longnecks anno 2002

Bernd Sterker, Strandpaviljoen Zuid, Bergen aan Zee
1) Bacardi Breezer, Smirnoff Ice, Corona, Amstel Bright en non-alcoholisch Dubbel Friss.

2) Van de longnecks wordt Corona hier het meest verkocht, al heb ik ook wel vertrouwen in de Amstel Bright vanwege de goede promotionele ondersteuning.

3) Nee, de hype is wel een beetje voorbij. Het is niet meer geworden, maar ook niet minder.

4) De bulkverkoop hier is nog steeds bier uit de pomp en fris. Wat betreft de longnecks is het belangrijk of de ondersteuning in orde is. Dit bepaalt of ik een nieuw product opneem in mijn assortiment. Daarom ben ik dit seizoen ook begonnen met Amstel Bright en Dubbel Friss.

5) Iedere producent probeert mee te liften op de longneckgolf. De Breezer beschouw ik echt als een hype. Corona is een blijver. Bier is sowieso meer een vaste waarde.

Jeroen van Son, SunSeaBar, Wijk aan Zee
1) Sol, Amstel Bright, Bacardi Breezer, Smirnoff Ice en Xi Climax

2) De Amstel Bright en de Smirnoff Ice lopen hier het hardst.

3) Tot nu toe redelijk stabiel. Al zie je wel dat de Breezer flink inlevert. Ze zijn te duur geworden. Als ze zo doorgaan prijzen ze zichzelf uit de markt. Het gaat slechter met de economie en je merkt dat de mensen het geld minder makkelijker uitgeven dan vorig seizoen. En dan valt het bij ons nog mee met €4,- voor een Breezer.

4) Corona, Sol en Bright zijn in principe hetzelfde biertje. Maar omdat Sol en Bright merken van Heineken zijn heb ik daarvoor gekozen. En ik vind Bright ook iets lekkerder dan Corona. Dit jaar zijn we begonnen met XI Climax. Al vraag ik me af of dit het gaat halen. Voor nieuwe producten geldt dat we het eerst proeven. Smaakt het, dan willen we het wel proberen.

5) Longnecks zullen wel blijven al beschouw ik het als een hype. Een longneck kost toch het driedubbele van een gewoon biertje. Als het loopt is het wel leuk voor de omzet.

John Bijlsma, Strandpaviljoen De Walvis, West-Terschelling
1) Dommelsch Ice en Corona.

2) Corona verkopen we het meest. Dat heeft toch met de naamsbekendheid te maken. Domelsch Ice is vorig jaar pas geïntroduceerd. We hebben net Oerol achter de rug en daar was het een groot succes.

3) Ik durf het niet te zeggen. Het stabiliseert zich. Het meeste bier dat we verkopen komt gewoon uit de tap. En wat we ook veel verkopen is rosé. Dat is vorig jaar begonnen en dat zet zich lekker door.

4) Wij hebben geen Breezers. Wij zijn niet zo’n jeugdtent. Ik ben er sowieso ook een beetje tegen. Je komt ze overal op straat tegen. Dat wordt al snel een bende en daar staan wij niet achter.

5) Weet ik niet. De hype is wat over, maar ik denk wel dat het erbij hoort. Varianten zullen altijd blijven komen. Jaren geleden dronk iedereen ook al uit een flesje. Pijpjes Heineken. De tap is bij veel cafés pas later gekomen. Wat dat betreft kun je zeggen dat het drinkgedrag is verschoven, maar niet veranderd.

Hendrik Schumacher, Peach Pit, Hoek van Holland
1) Corona, Pasifica Clara, een Mexicaans pils, Bacardi Breezer, Smirnoff Ice, Xi Climax en Dommelsch Ice. Ik verkoop trouwens alleen maar flessen. Ik ben een uitgiftepunt, en dan is het niet toegestaan om bier uit de tap te verkopen. Verder heb ik nog Hertog Jan pils en Grolsch Beugels.

2) Smirnoff Ice gaat erg goed, maar Corona en Hoegaarden witbier ook. De Breezer loopt nog lekker, maar dat wordt iets minder.

3) De verkoop is wel iets gestegen. Dat de Breezer iets minder wordt, is gunstig voor de speciaalbieren. Palm, Hoegaarden witbier, Leffe en Duvel. Maar dit is heel tentgebonden. Een vriend van mij zit hier 500 meter verderop en zeker wat betreft de Breezer merkt hij nog weinig verschil met vorig jaar.

4) Meteen als je bij ons binnenkomt staan er vijf koelkasten in het zicht. Ik kan dus meteen zien of een drank loopt of niet. Ik probeer wel eens wat nieuws. Twee weken geleden heb ik even Zinniz van Grolsch gehad. Echt op een A-locatie in de koeling gezet. Maar ik heb het er weer uitgehaald. Het liep niet. Ik denk dat mensen al die biertjes met een smaakje zat zijn.

5) De hype is er wel vanaf. Van de nieuwe dranken denk ik dat de Xi Climax gaat scoren. We verkopen veel Smirnoff Ice met een Flügeltje erbij en de Climax is alles in één. Van de longnecks zullen de merken die al langer op de markt zijn het wel redden. Zoals Corona.

Leo Hart, Paviljoen De Branding, Renesse
1) Ik heb twee bedrijven. Eén op het strand, De Branding, en achter de duinen Zeezicht. Op het strand doe ik geen Breezers. Bij Zeezicht heb ik twee soorten in huis. Puur voor de service.

2) Pils uit de tap verkoop ik het meest. Dat ik bij De Branding geen Breezers verkoop heeft ermee te maken dat glas op het strand verboden is. Plastic flessen zouden een optie zijn. De jeugd is toch wat slordiger met glaswerk, en omdat ik mij meer richt op gezinnen wil ik niet het risico lopen dat kinderen zich kunnen verwonden aan glasscherven.

3) Niet van toepassing. Met Pinksteren komt hier altijd veel jeugd naar Renesse en dan is het alleen maar pils, pils, pils. Het oudere publiek mag graag een speciaalbier van de tap drinken, een Grimbergen bijvoorbeeld. En ik heb nog een paar speciaalbieren van de fles.

4) Wederom niet van toepassing. Mijn doelgroep is toch wat kapitaalkrachtiger. Geen house en hiphop dus bij mij, maar wel blues en rock. Deze mensen komen ook verspreid over een langere periode in het jaar. Het assortiment is daarop afgesteld.

5) Wij kiezen ervoor om er niets mee te doen. Moeilijk te beantwoorden dus.