artikel

Lowlands-polsbandje

Horeca

Ik sprak laatst een jonge gast. Interressant vond ik zijn polsbandjes van de twee voor-gaande edities van Lowlands. Eentje droeg hij dus al twee jaar. Hij was geen bezoeker van Lowlands, maar fan. Zulke fans moeten we in de horeca ook hebben.

Lowlands-polsbandje

Het geld ligt dus op straat. Nu nog maar binnen vegen. Er zijn echter meer kapers op de kust. Kapers die meer beleving bieden dan de horeca. Zo sprak ik onlangs een jonge gast. Interessant vond ik zijn entreebandjes van Lowlands om de pols. We hebben het over de editie van vorig jaar en het jaar ervoor. Eentje droeg hij dus al twee jaar. ‘Zonder hem ooit af te doen?’, vroeg ik. ‘Zonder hem ooit af te doen’, antwoordde hij. Intrigerend. Die jonge gast was geen bezoeker van Lowlands, maar een fan.

Fans zijn lucratief. Ze zijn trouw en zorgen daarmee voor een goede omzetbasis. Ik heb nog nooit iemand zien rondlopen met een polsbandje van een hotel, café of restaurant. Hoogstens een keer een T-shirt. Als horecaondernemer zou ik er acuut een brainstorm aan wagen met mijn personeel. Hoe maak ik mijn gast een fan? Dat kan simpel. Eerder schreef ik al over café De Bonte Koe, dat tegeltjes aan de muur verkoopt om de restauratie van de grote antieke tegeltableaus te financiëren. Iedereen kan een tegeltje kopen met een datum. Iedere dag is één keer te koop. Op die datum krijgen ze iets aangeboden ter waarde van €10,- iets lekkers, naar eigen keuze. Voor aaltijd. Een leven lang. Eigenaar Frans Bik meldde me deze week dat inmiddels een paar overleden mensen op de lijst staan, waarvan de nabestaanden het een mooie manier vinden om hen op een vast moment in een passende omgeving te herdenken. Er zijn ook heel romatische tegeltjes: huwelijksaanzoeken die in het café zijn gedaan, worden herdacht met een tegeltje. Bik bouwt ook aan fans.

Spijtig vertelde jonge gast mij dat hij het Lowlands-bandje van drie jaar geleden had moeten afknippen toen hij in een mayonaisefabriek een bijbaantje nam. Hygiëne. ‘Ik heb geprobeerd de uiteinden weer aan elkaar te branden, maar het is me niet gelukt’, hoorde ik en ik voelde de teleurstelling in zijn stem. Wat een klant!

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Misset Horeca

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Eerder verschenen columns: