artikel

Marieke de Jager: ‘Motiveren en begeleiden is het belangrijkste

Horeca

Wie wordt er de nieuwe mr. of mrs. Catering? Vandaag stellen we u Marieke de Jager van Libertel uit Maastricht voor.

Marieke de Jager: ‘Motiveren en begeleiden is het belangrijkste

Marieke de Jager startte voor ECS meerdere lokaties op. Nu beheert zij in Maastricht drie lokaties van Libertel. ‘Het begeleiden en motiveren van medewerkers is het beglangrijkste’.

Naam: Marieke de Jager.

Categorie: Bedrijfsrestauratief.

Functie: Cateringmanager/coördinator bij Libertel in Maastricht. Namens ECS Catering.

Belangrijkste taken: het waarborgen van de eenheid van catering binnen de drie Libertel lokaties in Maastricht. Daarnaast het onderhouden van het contact met de eigen ECS-organisatie, met de leveranciers en – last but not least – met de eigen cateringploeg. Zij heeft voor Libertel diverse opstarts gedaan.

Belangrijkste ontwikkelingen: de hevige concurrentie in cateringland, de krapte op de arbeidsmarkt en het desondanks blijven beheren van de kosten. ‘Altijd on the move’.

Doel: De snelle groei van Libertel blijven bijhouden, onder andere door zo veel mogelijk gebruik te maken van producten en concepten (het Bazaar-concept) en de know-how van ECS.

Visie op voeding: Kwaliteit en ruime keuze zijn bepalend voor de waardering. Gasttevredenheidsonderzoek en kwaliteits- en locatie-audits moeten de catering meetbaar maken. De Libertel-werknemer is jong, ambitieus en heeft sterk uiteenlopende eisen. Het assortiment moet daarop zijn aangepast: Van junk food tot food lover.

Personeel: Het motiveren en begeleiden van het personeel is de belangrijkste factor in de bedrijfscatering. Aandacht is daarbij het belangrijkste instrument. Zowel formele als informele aandacht. Formele aandacht is er bijvoorbeeld in de vorm van een uitgebreid inwerkprogramma. Communicatie is alles.

Promotie: De gast is de beste promotor. Vanuit het HCS-servicekantoor wordt vier maal per jaar een sfeermaand georganiseeerd. Extra gimmicks hierbij (bijvoorbeeld in koeienpakken gestoken mensen) geven extra attentiewaarde en waardering.

Toekomst: Binnen vijf jaar zullen alle nu nog bestaande, kleinere landelijke cateraars bij de grotere concerns zijn ondergebracht. De rol van de cateringmanager met zijn team wordt steeds belangrijker. En de rol van de gast ook.

Drie sterke en drie zwakke punten

Drie sterke punten: communicatieve en sociale vaardigheden, doorzettingsvermogen, innovatief en creatief.¤¤Drie zwakke punten: te zelfstandig, pitbull-mentaliteit, financiële vaardigheden.¤¤