artikel

McDonald’s wil af van misvattingen

Horeca

Wist u dat de hamburger van McDonald’s van 100 procent rundvlees is gemaakt? Volgens onderzoek in opdracht van de Amerikaanse restaurantketen weet een derde van de Nederlanders dit niet en dat is een doorn in het oog van het bedrijf.

McDonald’s wil af van misvattingen

‘Iedereen denkt McDonald’s te kennen, maar wij merken dat mensen het echte verhaal niet kennen’, aldus hoofd woordvoering Dorry van den Akker van de Nederlandse tak van de internationale hamburgerrestaurantketen.

Zo weten veel mensen niet dat de hamburger diepbevroren in 39 seconden wordt gegrild, dat er alleen peper en zout wordt toegevoegd en dat er geen smaak- en of geurstoffen worden toegevoegd aan het vlees.

‘We willen onze klanten zo goed mogelijk informeren.’ Daarom start het bedrijf, dat sinds 1971 filialen in Nederland heeft, een nieuwe campagne om de klant te informeren.

Bovendien kunnen consumenten zelf een kijkje nemen in een van de 220 McDonald’s-keukens in Nederland. ‘Overal zit een verhaal achter’, is de stelling van McDonald’s. De consument is steeds bewuster geworden en dat ‘dwingt een bedrijf als het onze tot openheid’, aldus Van den Akker.

Dat het bedrijf meegaat met maatschappelijke ontwikkelingen, verwacht de consument ook, aldus Van den Akker. Het bedrijf krijgt al jaren veel kritiek over zich heen als een van de vermeende veroorzakers van overgewicht. In de documentaire ‘Super Size Me’ uit 2004 van Morgan Spurlock werd dit beeldend verwoord.

Als voorbeeld van aanpassing noemt Van den Akker de uitbreiding van het assortiment salades. ‘Overgewicht is een maatschappelijk thema, dus moet je daarmee mee gaan.’ Zo is mineraalwater nu ook te kiezen als drankje bij vastgestelde menu’s. Eerst moest daarvoor worden bijbetaald. Bovendien wordt er niet meer geadverteerd voor het ‘supersizen’ van porties.

Ondertussen rollen in het ‘hart van McDonald’s’, de vleesverwerkingsfabriek in Günzburg, de hamburgers (zogeheten beefpatties) en Quarter Pounders voor de Nederlandse en Duitse filialen van de band. In totaal produceert de fabriek met acht productielijnen 61.500 ton ‘beefpatties’ per jaar, wat neerkomt op 1500 kilo per uur per lijn. Nederland neemt jaarlijks 6250 ton beefpatties af.

Vijf dagen in de week verwerkt de fabriek mager vlees (vetpercentage van 11,5-15) en vetter vlees (31-35 procent). Het magere en vettere vlees worden samen gemengd tot gehakt met vetpercentage van 21 procent. Daarvan worden de beefpatties van 45 gram gemaakt, die dan diepbevroren ingepakt worden. ‘Er komt verder niets aan te pas.’ De hamburgers kunnen pas naar de winkels worden verscheept nadat alle controles, die twee dagen duren, afgerond zijn. ‘Veiligheid staat voor alles’, aldus McDonald’s.

Net als veel andere voedingsmiddelenbedrijven wordt McDonald’s geconfronteerd met hogere kosten voor grondstoffen. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen deze goed kunnen opvangen door onder meer slimmer in te kopen. ‘Dat is het voordeel van zo’n grote internationale speler’, aldus David Cleynhens, een van de topmanagers bij McDonald’s Nederland. De restaurantketen heeft dan ook nog niet de prijzen voor de burgers moeten verhogen. ‘En dat gaan we ook dit jaar niet doen’, aldus Cleynhens.

McDonald’s merkt naar eigen zeggen niets van het mindere economische tij. Sterker nog: de omzetgroei zonder effecten van wisselkoersen komt in Europa in mei naar verwachting uit op 7 procent.

Van den Akker: ‘De eerste maanden van dit jaar laten omzetgroei zien.’ McDonald’s profiteert van de steeds groter groeiende zogeheten out-of-home markt. ‘Mensen eten steeds meer maaltijden buiten de deur.’

Met een omzet van 497 miljoen euro is McDonald’s Nederland met 220 filialen een kleintje op de jaarlijks omzet van het Amerikaanse moederconcern. Dat boekt jaarlijks een omzet van ongeveer 23 miljard dollar (14,6 miljard euro).