artikel

McKinsey en het klooster

Horeca

Deze week trad ik voor één dag in het klooster van WestMalle. Niet omdat er overdreven belangstelling is van mijn kant voor het bier. Dat smaakt goed, opperbest zelfs, maar veel bier smaakt goed. Het is meer journalistieke nieuwsgierigheid.

McKinsey en het klooster

Hoe kan iemand die de hele dag bidt over zoiets banaals beslissen als een nieuwe bottelarij? Zelfs al gaat het om miljoenen. Meer nog was er nieuwsgierigheid over de blik vanuit het klooster. Hoe kijken de broeders tegen de standaardkroeg aan? Ze verkopen immers bier, dus daar moeten ze een mening over hebben. Naïef als je bent vanuit je wereldse blik, stel je die vragen.

Nee dus, de broeders hebben amper een mening. Ze bidden en zoeken het spirituele. De kroeg bezoeken ze niet. Sterker nog, zelden verlaten zij het kloosterterrein. Dat laatste vond ik dan ook wel weer prikkelend. Ik dacht meteen aan het fenomeen bedrijfsblindheid. Ik heb er de broeders echter niet op kunnen betrappen. De broeders hebben er een oplossing voor. Een oplossing, zo werd me verteld, zo goed dat organisatieadviesbureau McKinsey het over heeft genomen.

Een keer in de zoveel tijd stuurt de kloosterorde een gezant naar de kloosters. De gezant spreekt met iedereen in het klooster van hoog tot laag, van abt tot broeder. De gesprekken zijn vertrouwelijk, de uitkomsten worden gedeeld. De broeders kunnen ermee aan de slag om hun leefwereld te verbeteren. Wie het hogere zoekt, moet immers niet worden bekneld door aardse beslommeringen. Zo zien ze ook de brouwerij, als een potentiële bron van stress.

Het is een simpel en effectief idee. Bedrijfsblindheid komt immers in de horeca ook veelvuldig voor. Het recept van de broeders is simpel te vertalen. Vraag een bevriende horeca-collegaondernemer om een bevriende collega van hem eens naar je eigen zaak te laten kijken. Hij kan met iedereen de dialoog aangaan en zaken boven water halen die de bedrijfsvoering alleen maar ten goede komen. De persoon in kwestie kan objectief oordelen en er zelf ook veel van leren. Hij moet dus te vinden zijn. Het is een effectief middel tegen bedrijfsblindheid. Zomaar gratis aangereikt vanuit het klooster.

Niet alles waar de kerk voor staat hoeven we altijd overboord te zetten, dacht ik toen de kloosterpoort achter me sloot.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Misset Horeca

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Andere columns van Peter Garstenveld: