artikel

Meer of minder fooi met de euro?

Horeca

Kort na de invoering van de euro werden er nog fooien gegeven alsof het guldens waren. Nu men de euro beter onder de knie heeft is het de vraag of het minder is met die extra’s. Will Jansen, redacteur van Misset Restaurant, neusde rond.

Meer of minder fooi met de euro?

Diederik van Lieshout:‘
Het heeft wel effect ja. Wanneer er twintig euro fooi binnen komt, is dat een echte gebeurtenis. Ik denk dat het gemiddelde wel tussen de vier en zes procent ligt. Alleen wanneer de rekeningen wat hoger zijn, hebben we wel eens een tip van tien procent. Maar wij hebben veel gasten die op rekening eten en achteraf wordt er geen fooi bij gedaan. Ook bij pinnen en credit card is dat moeilijker. Misschien dat ons personeel er wat bekaaider van af komt, maar dat geldt voor ons allemaal, sinds die euro ingevoerd is.’

Eigenaar/gastheer van restaurant Puck in Den Haag.Bèr Konings:‘Duidelijk minder, denk ik. We hebben gasten uit het midden en naar boven. Er is geld genoeg, maar de fooi moet je ook zien als extra. Ons salaris is goed, de fooi heb je niet nodig. Ik zie het altijd als een cadeautje. Ik denk dat credit cards een grotere boosdoener zijn, maar er over klagen vind ik onterecht.’Chef-kok van De Lijster in Geleen.

Hans van Diest:‘

Bij ons is het niveau duidelijk teruggelopen. Ik denk dat we op drie tot vier procent zitten. Het afronden is minder. Zeker nu de mensen de euro gewend zijn. Achtenenhalf wordt negen in plaats van tien. Trouwens, 95 procent van onze gasten betaalt met credit card, dat is veel lulliger. Als er dan fooi betaald wordt, moet je er helemaal belasting over afdragen.’
Eigenaar van restaurant De Seghesteen in Slochteren.

José Smeets:‘

Je ziet met name oudere mensen nog steeds moeite hebben. Die denken dat ze drie gulden vijftig fooi geven terwijl het euro’s zijn. Dat gaat dan al aardig richting een tientje, zeg maar. Jonge mensen hebben in Kerkrade niet zoveel te besteden. Die komen niet zo vaak bij ons binnen. Maar wij hebben als leerbedrijf genoeg andere dingen om onze aandacht aan te besteden. De leerlingen zo opleiden dat ze voor èn achter van nut zijn. Dat ze het hele bedrijf kennen. Dan ga je je niet zo op fooi richten ook.’
Chef en eigenaar van De Entree in Kerkrade.

Bert Roetert:‘

Het niveau is volgens mij niet gezakt. In 2003 hebben we het sowieso zwaar gehad, maar zijn 2004 zijn de mensen weer gekomen. Wanneer je kwaliteit levert, blijven de gasten je opzoeken. Bij het fooien geven zie je toch nog wel mensen ondoordacht meer geven dan ze van plan waren. Dat is nog in guldens denken. Met die euro hebben we het best moeilijk gehad. Ik leg de gasten wel uit hoe we aan onze prijzen komen. De mensen weten niet wat er allemaal bij komt kijken. Bij uit-eten heet alles duur te zijn, maar van elke 100 euro gaat er op een of andere manier minstens 45 euro naar de overheid. Daar moet je je ook bewust van zijn.’
Eigenaar van restaurant De Roetertshof in Diepenveen.

Paul van Staveren:‘

Sinds de ster is het hier sowieso anders dan daarvoor. Ik geloof dat het fooienniveau niet stijgt. Het zal altijd wel rond die 5 procent blijven. Sommigen denken: ‘Ach, dat briefje van vijf’ Het heeft ook nog die kleur van vroeger. Dus als ze dat geven is het meer onachtzaamheid. Ik zie ook wel meer mensen die niet meer terugrekenen. Al met al zijn het meer de credit cards die een rol spelen bij het fooien. ‘Zet er maar wat bij,’ zeggen ze dan, maar dat valt toch vaak weg.’
Eigenaar, chef-kok van Het Hof van Sonoy in Blokzijl