artikel

Menukaarten met korting

Horeca

Gesponsorde menu- en drankenkaarten. Sommige horecabedrijven hebben er principiële bezwaren tegen, andere hebben er geen enkele moeite mee. Ex-restaurateur Jack Altena uit Enschede voorziet inmiddels een kleine honderd cafés en restaurants van kaarten met daarop logo’s van bekende koffie- en drankmerken. Voordeel voor de ondernemer: hij krijgt een luxe kaart tegen een laag tarief.

Menukaarten met korting

Het logo van Martini op de kaart? Of dat van Grolsch, Heineken, Kwekkeboom of Laurentis? Dat kan. In ruil voor de reclame krijgt de ondernemer een gelamineerde kaart in vierkleurendruk tegen een gereduceerde prijs. De gesponsorde menukaart is geen uitzondering meer. Het product van Jack Altena uit Enschede breekt in de horeca langzamerhand door.

Win-win situatie
Op 1 januari 1999 startte Altena zijn onderneming Berra Kaartconcept. Met glanzende voorbeeldkaarten in de kofferbak reed hij langs cafés, eetcafés en restaurants. Zijn boodschap viel in goede aarde. ‘Veel ondernemers besteden weinig aandacht aan hun kaart. Ze hebben er niet veel geld voor over, benutten hun tijd liever voor dringender zaken. Terwijl de kaart toch een visitekaartje is van het bedrijf. Ik denk dat ik ze wat zorgen uit handen neem; ze krijgen iets moois voor weinig geld. In sommige gevallen kost zo’n kaart minder dan 2 gulden per stuk.’
Een win-win-winsituatie noemt hij de driehoek tussen horecaondernemer, zijn eigen bedrijf en de sponsoren. Altena verdient centen met de drukorders; het geld van de sponsoren wordt doorgesluisd naar de ondernemer; de sponsoren krijgen extra uitstraling en naamsbekendheid; het horecabedrijf krijgt een originele en verzorgde kaart tegen een gereduceerd tarief. ‘
Ik heb het voorbeeld gezien in Duitsland. Daar werken ze al langer met dit concept. Er zijn daar veel meer horecabedrijven met gesponsorde menukaarten dan in Nederland’, zegt Altena. ‘En toen dacht ik: dat moet ik hier op de markt brengen. Toen ik afspraken had gemaakt met de sponsoren, ben ik gaan werven in de horeca.’

Prijzen
Altena heeft kaarten in diverse formaten: groot, middel en klein. Uitklapbaar, met kleuren en lettertype naar keuze, met of zonder foto’s. De kaart wordt naar de wens van de ondernemer ontworpen. De kostprijzen liggen globaal tussen de 1600 en 2600 gulden (exclusief BTW) voor 200 exemplaren, inclusief ontwerp. De sponsorbedragen worden van de kostprijs afgetrokken.
De reclamegelden kunnen aardig oplopen, zo rekent Altena voor. ‘Een goed eetcafé bestelde een grote kaart. De druk- en ontwerpkosten bedroegen 2600 gulden. Omdat het bedrijf een goede reputatie en een mooie uitstraling heeft, heb ik 1995 gulden aan sponsorgeld kunnen regelen. Voeg daarbij nog wat sponsoring in natura, en per saldo kost z’n kaart de ondernemer minder dan 2 gulden per stuk. Natuurlijk zijn er ook bedrijven die iets minder gesponsord krijgen, maar al met al gaat het toch om forse kortingen.’
Tussen het eerste gesprek en het moment dat de kaart klaar is, zit ongeveer een maand. Na het eerste contact doet Altena een voorstel waarop de ondernemer beslist of hij in zee gaat met Berra of niet. Dan volgen het ontwerp, de correcties daarop en uiteindelijk het drukken van de kaart.
Altena zoekt naar cafés, eetcafés en restaurants met een zekere uitstraling en grootte. Het kleine knijpje op de hoek is niet echt interessant voor sponsoren. En hoe groter de onafhankelijkheid van de ondernemer, hoe vrijer hij is in zijn keuze van bedrijven die reclame op z’n kaart mogen maken.

Wijzigingen
Op de kaart staan in de regel alleen de logo’s van de merken. En dat voornamelijk op de plek waar anders in gewone gedrukte letters het product wordt aangeprezen. ‘Soms plaatsen we ook een fotootje. Maar belangrijk is dat de kaart niet rommelig mag worden.’ Berra maakt met ondernemer en sponsoren een afspraak voor een jaar. Dan wordt gekeken of de ondernemer opnieuw belangstelling heeft.
Mogelijk nadeel van een gedrukte kaart zijn tussentijdse prijswijzigingen of veranderingen op de menukaart. Altena: ‘Je moet vooraf goed je prijzen berekenen. Wijzigingen in de menukaart kun je opvangen door te werken met een krijtbord waarop specialiteiten staan vermeld. Ik ben trouwens bezig voor een bedrijf vier keer per jaar een kaart te drukken waarmee je alle veranderingen kunt opvangen. Maar die luxe is niet voor ieder horecabedrijf weggelegd.’