artikel

Meubilair bepalend voor uitstraling

Horeca

De uitstraling van je zaak wordt voor een groot deel bepaald door het meubilair. De aanschaf van tafels en stoelen is geen kostenpost meer, maar een punt waar je aandacht aan moet besteden.

Meubilair bepalend voor uitstraling

‘Een bijzondere inrichting is een prima manier om je te kunnen onderscheiden. Tafels en stoelen horen daar zeker bij’, zegt Niek Peters woordvoerder van Kaja, specialist in horeca-interieurs. ‘Je ziet momenteel dat trends zich duidelijk aftekenen. Simpele houten, metalen of plastic stoeltjes en tafels verdwijnen langzaam uit beeld. Ze zorgen veelal voor een ongewenste ouderwetse, oubollige uitstraling. Net als de bonte, met reclame bedrukte, parasols. Dit meubilair wordt veelal vervangen door strakke, moderne meubels. Het geeft een sjiek effect en voorkomt een ongewenst ‘goedkoop’ imago.

Vooral de luxere cafetaria’s investeren in design. Dat geeft meer uitstraling aan je zaak. Dat werkt uitnodigend.’ Een ander aspect werkt deze ontwikkeling in de hand, zo stelt Peters vast. ‘Design hoeft niet duur te zijn. Er zijn veel meer aanbieders dan jaren geleden, toen Italië en Spanje vrijwel het alleenrecht op deze meubels hadden. De felle concurrentie heeft tot lagere prijzen geleid.’

Materialen

Op het gebied van meubilair zijn er legio mogelijkheden. Kies je voor een strak modern design of ben je juist voorstander van een klassieke ambiance met veel hout. ‘Zelfs een combinatie ervan hoeft geen probleem te zijn’, is de mening van Joost Brouwer, bedrijfsleider van De Arend, leverancier van horecameubilair. Brouwer ziet een tendens waarbij strak en zakelijk wordt gecombineerd met warme houten meubels. ‘Hout, rvs, rotan, traanplaat, bamboe en aluminium zijn veelgevraagde materialen. Je ziet dat een stoel of tafel vaak is opgebouwd uit twee verschillende elementen. Dat maakt het speciaal.’ De bedrijfsleider van De Arend ziet ook een andere ontwikkeling. ‘Met de nieuwe technieken is het heel goed mogelijk om foto’s te printen en dat te verwerken in meubels en wanden. Dat geeft je zaak helemaal een persoonlijk tintje.’

Totaalbeeld

Het is belangrijk om stoelen en tafels te kiezen die bij de inrichting van je zaak passen, zegt Arno Kortekaas, eigenaar van Kortekaas Interieurs. ‘Het gaat om het totaalbeeld. Alle onderdelen moeten op elkaar worden afgestemd voor het juiste resultaat. Over smaak valt niet te twisten, maar het kan geen kwaad om je ideeën voor te leggen aan een interieurontwerper. Die kijkt er met heel andere ogen naar en kan handige tips geven.’ Kortekaas ontwikkelt liever trends dan er achteraan te lopen. ‘Veel ondernemers kiezen nu voor een steriele uitstraling. Ik noem het vaak een betonlook met onafgewerkte plafonds en wanden. Degelijke, hoogwaardige tafels en stoelen met veel kleur zorgen dan voor de emotie. Dat zorgt voor het onderscheidend vermogen. Vloeken mag, maar wel op een nette manier.’

Natuurlijke tinten

Trendy meubels zijn strak afgewerkt. Op kleurgebied zijn grijs, wit en bordeaux behoorlijk uit de mode. Maar ook de typische cafetariakleuren rood en geel zijn op de weg terug. Formules moeten vasthouden aan hun huisstijl en kleuren, dat kan een beperking zijn. Natuurlijke tinten zijn in opmars. Niek Peters van Kaja: ‘Chroom, blank beuken, maar ook donkere houtsoorten als kersen en noten worden weer meer toegepast. Het zorgt voor een rustige sfeer.’ Volgens de leveranciers wordt de uitstraling van het interieur steeds vaker doorgevoerd in het terrasmeubilair waardoor eenheid ontstaat.

Lounchen

Het comfort van tafels en stoelen is van belang, maar speelt geen doorslaggevende rol bij cafetariahouders, is de algemene indruk. ‘Stoelen moeten goed zitten, maar ook weer niet overdreven goed’, reageert Joost Brouwer. ‘Klanten moeten niet te lang blijven hangen, dat is slecht voor de doorstroming.’ Arno Kortekaas sluit zich daarbij aan. ‘Stoelen zonder kussens kan een oplossing zijn.’ Een loungegedeelte in een cafetaria lijkt Niek Peters een station te ver. ‘Veel klanten komen voor afhaal en zijn zo weer verdwenen. Loungen doen ze liever in een andere omgeving. En het kost de ondernemers teveel vierkante meters.’

Enkele tips: