artikel

Middelgrote snackproducenten krijgen meer toeloop

Horeca

De Horecabeurs BBB 2002 in het MECC in Maastricht, was dit jaar niet al te groot. In twee hallen stonden allerlei horeca-exposanten door elkaar heen. Daarom moesten gerichte bezoekers geregeld zoeken. De meeste ‘grote jongens’ uit de fastfoodbranche waren niet aanwezig. De middelgrote en kleine snackproducenten kregen mede daardoor veel toeloop.

Middelgrote snackproducenten krijgen meer toeloop

De mobiele, elektrische vetfilterpomp van Perfecta lwas op de BBB voor het eerst voor publiek te zien. Een stekker in het stopcontact is voldoende om met dit apparaat aan het werk te gaan. ‘Het pompen hoeft niet meer met de hand’, aldus accountmanager Patricia van den Heuvel. ‘Door twee gescheiden compartimenten kan vet voor snacks en vet voor frites gescheiden worden gefilterd. Met twee keer veertig liter heeft het apparaat een grote inhoud.’
Marba Frozen Food presenteerde vijf verschillende warme broodjes van het Italiaanse merk Mister Panino. De diepvriesproducten kunnen na ontdooien snel worden bereid in oven of contactgrill. De importeur/exporteur uit Nieuwegein brengt ook Pizza di Marba uit Italië op de Nederlandse markt. ‘Die pizza’s zijn op houtvuur gebakken en dat proef je’, aldus Wim Beeker van Marba. ‘Zowel de pizza’s en de broodjes zijn ideaal voor de cafetaria’s en de kleine horeca. Ze zijn snel en makkelijk te bereiden. Op de foto Wim Beeker.

Euro I.C.E. stuurde deze robot op pad om ijsjes en milkshakes uit te delen. De machineman kreeg veel bekijks.De machineman kreeg veel bekijks. Marjan Barneveld toont een Easy Menu van OVI Meat Products. Het bedrijf uit het Belgische Olen lanceerde het concept in Maastricht. Easy Menu biedt vijf verschillende eenpersoons maaltijdcomponenten waaronder goulash en bolognaisesaus. ‘We verkochten de maaltijdcomponenten al in grotere verpakkingen’, vertelt Tom Barneveld, verantwoordelijk voor verkoop Nederland. ‘Met stoofvlees kwamen de meeste ondernemers wel uit, maar bij de andere maaltijdcomponenten hielden ze vaak over. Dat is met de kleine portionering verleden tijd. Met pasta, frites en eenpersoons zakjes rijst, zijn er in de cafetaria prima maaltijden van te maken.’

Speciaal gemaakt voor puntbroodjes. Cebeco Meat Products uit Elburg presenteerde op de BBB de Limco-Burger. Limco is het horecamerk van Cebeco. De burger is voorzien van twee gootjes in de lengte waar de sausen in kunnen. Volgens Cebeco wordt daardoor geknoei tijdens de consumptie voorkomen. De burger kan worden bereid in de frituur, grill, heteluchtoven en de magnetron. Cebeco heeft tien recepten vervaardigd voor de Limco-Burger.Horecaondernemers, exposanten en bestuurders konden hun kennis over de branche in twintig vragen testen. De Horeca Kennis Quiz van het Bedrijfschap Horeca en Catering en SVH werd druk bezocht tijdens de BBB.

Remo Frit uit België krijgt een eigen vestiging in Nederland. Wiel Nelissen (op foto), die al vijf jaar de verkoop in Nederland deed, gaat vanuit Beek (Limburg) de verse aardappelproducten verkopen. ‘De producten zijn gemaakt van Zeeuwse Bintjes’, meldt Nelissen. ‘Het voordeel van deze aardappel is, dat ze wel het vet opbakken maar daarna ook weer afgeven.’ Nelissen sluit niet uit dat Remo Frit haar exploitatie uitbreidt naar meer delen in Nederland.De vernieuwde gehaktstaaf van gehaktspecialist Willie Dokter is een stuk pittiger geworden. Het bedrijf voegde verschillende pepers aan de receptuur toe. De gehaktstaaf bakt ook donkerder af dan voorheen het geval was. ‘We hebben goed geluisterd naar onze klanten en begrepen dat deze vernieuwingen van onze gehaktstaaf gewenst waren’, meldt Elvira Nelissen van Willie Dokter. Zij staat ook op de foto.