artikel

Mijn 2011: Chris Luken

Horeca

Bedrijf: Fletcher Hotels
Functie: chairman

Mijn 2011: Chris Luken

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Persoonlijke hoogtepunten waren toch wel 12 kilo gewichtsverlies na een goede sportzomer, de verkoop van mijn huis in ’t Gooi (omdat dit vandaag de dag niet zo makkelijk is), de kennis welke ik vergaar met de nieuwbouwprojecten en de mooie momenten met vrienden , collega’s en familie. Het jaar 2011 was wederom eentje van bezinning en versterken van contacten.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Zakelijk was 2011 niet een makkelijk jaar voor ons. De regen in de zomer was dramatisch en eigenlijk de winter ook. Fletcher Hotels is niet zo bang voor de eurocrisis, maar wel voor een extreem natte zomer. Desalniettemin hebben we alle budgetten gehaald en kunnen we vol frisse moed aan het nieuwe jaar beginnen. Hoogtepunten zijn er ook zeker; de Fletcher nieuwbouw hotels verlopen vlot en prettig, daarnaast toch weer acht hotels overgenomen in 2011 en weer verder ons gehele bedrijf geprofessionaliseerd.

Welk rapportcijfer geef je 2011

Het jaar 2011 krijgt ondanks alle goede en slechte dingen een 7. Ik vind het gehele eurogedoe echt slecht en dit geeft een negatieve sfeer in het bedrijfsleven en onder ondernemers. Overheid moet nu eens echt het mes in haar eigen vlees zetten en eens echt stappen zetten naar een kleinere overheid met minder bemoeizucht. Iedereen wordt somber van al dit gekibbel en gekronkel in Den Haag en Brussel. Maar het cijfer 7 betekent ‘toch tevreden’…maar dit dan enkel door onze eigen prestaties.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

We moeten internet en haar mogelijkheden goed in de gaten blijven houden, dit zal een enorme vlucht nemen en wij zijn er klaar voor. Consumenten en gasten worden steeds belangrijker en kleine bedrijven krijgen het moeilijker. Sfeer en belevenis blijven natuurlijk passen binnen onze branche en horen daarbij.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) Werken aan de onderkant van onze bedrijven. Zo staken we afgelopen jaar maar liefst 5 miljoen euro in onze eigen hotels en dat zullen we dit jaar weer doen.

2) Behalen van een mooi bedrijfsresultaat, iedereen netjes betalen en al je bankratio’s halen…kortom; over gaan naar het volgende jaar.

3) Toch weer groeien. We zullen hotels blijven overnemen welke zullen bijdragen aan de groep.