artikel

Mijn 2011: Gijs den Hollander

Horeca

Bedrijf: Sterwijnenthuis.nl
Functie: mede-oprichter

Mijn 2011: Gijs den Hollander

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Mijn persoonlijk hoogtepunt is dat hetgeen wij bedacht hadden als een kansrijk wijnconcept voor internet, ook daadwerkelijk door de consument gewaardeerd wordt. We zien niet alleen dat veel consumenten Sterwijnenthuis.nl bezoeken, maar ook veel mensen die daadwerkelijk bestellen en terugkomen voor herhalingsaankopen. Het is toch fantastisch om te zien dat wat je bedacht hebt ook in de praktijk werkt.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Dat we met Sterwijnenthuis.nl ver boven budget liggen en dat we de plannen die we voor 2013 hadden, al in 2012 gaan realiseren.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Gezien de wereld om ons heen zou ik een 4 geven. Maar als ik naar mijn eigen jaar 2011 kijk, geef ik een dikke 8.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Eigenlijk heb ik daar geen idee van. We zien onszelf ook niet als horecakenners, maar als internetondernemers. We beginnen de markt van wijn steeds beter te kennen, maar het gaat mij te ver om nu al internationale trends te kunnen herkennen.

Wel denk ik dat de horeca veel te conservatief in denken is. De wereld van sterrenrestaurants heeft zich afgekeerd van Sterwijnenthuis.nl, terwijl het ook voor hen een geweldige kans is. Waarom niet gezamenlijk de wijnen verkopen? Een gemiste kans op een interessante marge voor de restaurants. Het heeft geen enkele zin om te proberen de transparantie op internet tegen te houden.

Je hebt de keuze: je stapt op de voortdenderende trein en je wordt (of blijft) een winnaar of je doet niet mee en wordt een verliezer. Maar wie weet, misschien blijken er in 2012 toch echte ondernemers onder de sterrenrestaurants te zitten.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

Eigenlijk hebben we maar één doel en dat is Sterwijnenthuis.nl in 2012 nog groter maken.