artikel

Mijn 2011: Hans Vugts

Horeca

Bedrijf: Hotel Casa 400
Functie: General manager

Mijn 2011: Hans Vugts

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Mijn reis in Zuid-Afrika in januari en dan met name de bezoeken aan de wijnhuizen. We hebben er fantastisch gegeten en onder andere gelogeerd in het Table Bay Hotel. Verder de organisatie van een zeer geslaagde reünie voor 250 oud-collega’s van het Amsterdam Sonesta Hotel op 19 mei waarbij mensen vanuit de hele wereld naar Amsterdam kwamen om met elkaar herinneringen op te halen aan die goede oude “Sonesta-tijd “.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

In het eerste volledige boekjaar van het nieuwe Casa 400 meteen een heel succesvol financieel jaar hebben gedraaid, ruim boven budget en “zwarte cijfers”. Het winnen van de “HotAm-award” en het bijna winnen van de “Dutch Hotel Award”. Vooral dat laatste was een ongelooflijk leuke teamervaring waarbij we heel veel social media hebben gebruikt en onze filmpjes ruim 9000 keer bekeken zijn.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Voor mij is het een hele mooie 9, omdat we met het team van Casa 400 in een relatief korte tijd héél veel hebben bereikt. Naast mooie bezettingscijfers, goede financiële resultaten ook veel positieve beoordelingen en mooie conferenties en partijen. Verder veel media-aandacht, leuke reacties op ons gebruik van social media. Tevens zijn er veel partijen die interesse hebben getoond in ons concept.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Wat belangrijk gaat worden is “Reputation Management”. Status verhogende acties (location-based services) zoals acties met Foursquare. Mensen willen graag status en dat kan de horeca doen met “Badges”, voordeel-acties en wedstrijden met leuke prijzen! Er zullen meer en meer apps worden ontwikkeld voor de hospitality industrie.

Verder gaan we meer te maken krijgen met “Wisdom of Friends & Crowd”. Heeft natuurlijk ook te maken met online reputation management, maar je merkt dat de crowd tegenwoordig bepaald waar andere gasten slapen. Zij laten zich beïnvloeden door middel van aanbevelingen, reviews, mond-op-mond reclame en ga zo maar door.

Verder zal intern in de organisaties meer worden gedaan aan waarderingsmanagement. Op het gebied van food & beverage nog meer aandacht voor gezondheid, de groep mensen uit de “”Quantified Self beweging “ zal toenemen en zullen tot in detail geïnformeerd willen worden over alle ingrediënten in de maaltijden.

Er zal meer aandacht komen voor halal-concepten en men zal meer moeten inspelen op gasten met een voedselallergie of een speciaal dieet. Er zullen meer “pop-up” en tijdelijke concepten worden gelanceerd in 2012, zoals bijvoorbeeld het mobiel restaurant van Paul van Essen uit Amersfoort, of festivals met “food-trucs” , mobiel zal het toverwoord worden in 2012, mobiele hotels, restaurants, concepten.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) Een keuze maken in de mogelijkheden voor een tweede vestiging van het Casa-Concept in Amsterdam. Nu zijn we met een aantal partijen aan het onderzoeken wat de beste locatie is in Amsterdam . Dat zal in 2012 moeten gaan leiden tot een project-start.

2) Een stijging in de Tripadvisor lijst. We willen in 2012 bij de top 45 van Amsterdamse hotels gaan horen, nu staan we rond de 51e plaats.

3) Een verbetering van de geweldige resultaten van 2011.