artikel

Mijn 2011: Hermannus Stegeman

Horeca

Bedrijf: Café Hofman en Brasserie Borgesius
Functie: Eigenaar

Mijn 2011: Hermannus Stegeman

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Het grootste persoonlijke hoogtepunt is absoluut de geboorte van onze jongste zoon Rubin. Mooie bijkomstigheid: bij wijze van experiment en in nauw overleg met Karin (mijn vrouw) is dit ook prachtig voor iedereen te volgen geweest via Facebook en Twitter.

Ik hoopte dat, door dit intieme moment zowel ervoor als de uren erna, te delen, we iets meer rust zouden genieten. Privé wilden we het vooral delen met onze intimi, onze sociale kring wilden we ook mee laten genieten via social media. En het werkte boven verwachting. Waar bij de vorige geboortes van onze 2 oudere belhamels, we de eerste weken overstelpt werden met vragen over de geboorte (en je dus elke keer terug “moet” naar dat moment), volgde nu een mooie rust. Velen hadden het al mee beleefd en vragen gingen niet meer over weken terug, maar over het hier en nú. Precies dát wat ons ook op dat moment bezig hield.

Een tweede persoonlijke hoogtepunt ligt in het twee keer beklimmen op één dag van de Mont Ventoux op 16 september jongstleden ten behoeve van het Belgisch KWF. Loodzwaar, absoluut grensverleggend, vreselijk afzien maar ook onvergetelijk mooi. Mogelijk volgend jaar weer…

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Moeilijke vraag. Het afgelopen jaar was niet gemakkelijk. In ieder geval het feit dat we de dip lijken te hebben gekeerd. Maar natuurlijk tegelijk ook het feit dat ik me zakelijk terugtrek als actieve ondernemer. Dus eigenlijk is voor mij de overdracht van mijn aandelen aan mijn compagnon ook een heel belangrijk moment. Maar of het hét hoogtepunt van 2011 is…

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Ik zou een 7,5 geven. Vooral omdat ik – eigenlijk moet ik zeker zeggen we – ondanks alle turbulentie ook veel hebben weten te bereiken. Binnen de overleggen met KHN afdeling Utrecht, met de workshops social media, binnen de bedrijven, veel nagestreefd en er worden duidelijk “slagen gemaakt”. Dat motiveert en stimuleert behoorlijk!

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

-The Rise of the Customer Community! Wie nog steeds denkt dat hij/zij wel alles aan de gast kan dicteren, zal langzaam maar zeker kopje onder gaan. Onze gasten gaan steeds meer verwachten dat échte hospitality bestaat uit inspelen op hun behoefte en hun verwachting daarin overtreft.

-(Customer Related) Revenue Management. Je verdiensten steeds beter optimaliseren en af gaan stemmen op je gast en het moment.

En ergens hoop ik, met alle technische mogelijkheden in ons kleine landje, dat we heel snel een inhaalslag gaan maken en in staat worden de internationale trends niet pas na jaren te volgen, maar ook te gaan bepalen.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

Géén voor mijzelf! Ik ga 2012 blanco in. Wél heb ik een persoonlijk doel: genieten en vooral de eerste maanden vooral leuke en mooie zakelijke dingen doen. Daarbij proberen mijn agenda niet vol te laten lopen ;-)

Ik heb daarnaast nog een belangrijk punt, maar niet zozeer zakelijk voor mijzelf. Ik wil samen met het bestuur van KHN afdeling Utrecht een speciaal duurzaamheidslabel voor de kleinere hospitality van de grond tillen. Laten zien aan collega’s dat duurzaamheid behalve heel goed, ook vooral economisch interessant kan zijn (en niet “duur” is). Dat zowél milieu als bedrijfsvoering er profijt van kunnen hebben. Daar komt veel voorlichting bij kijken en zal behoorlijk wat tijd kosten, om het goed in elkaar te zetten. Maar dat is toch zeker een doel voor 2012.

Ik hoop dat ik hierbij nog een kleine opmerking voor 2012 aan menig collega mee mag geven? “Gaat het minder en zie je even weinig uitweg? Schroom ajb niet om hulp in te roepen van anderen/collega’s! Samen staan we sterker en niemand hoeft elke keer zelf het wiel uit te vinden! Er zijn goede adviseurs genoeg, vraag raad, zeker nú! Horecaondernemers zijn heerlijke eigenwijze eigenheimers, met een enorme werklust en passie voor hun vak. Advies inroepen is vaak niet hun sterkste kant. Maar het feit dat veel ondernemers uit bijvoorbeeld de Cafe Top 100 zich bij laten staan en laten adviseren, zegt (hoop ik) genoeg!”