artikel

Mijn 2011: Iens Boswijk

Horeca

Bedrijf: Reviewsite Iens.nl
Functie: Oprichter

Mijn 2011: Iens Boswijk

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Hoogtepunt van het afgelopen jaar is wel mijn verjaardagslunch in juni bij restaurant Noma. 25 Variaties geproefd waarvan de meesten voornamelijk met groente te maken hadden. Tranen in mijn ogen van het gerookte en gecarameliseerde merg dat als sluitstuk bij de koffie geserveerd werd.

Een ander hoogtepunt is dat we groen licht hebben gekregen van een bank om ons prachtig gelegen huis te kunnen afbouwen.

Ander hoogtepunt was het hernieuwd proeven van een plateau de Fruits de Mer nadat ik vier maanden alleen op groente, fruit en noten had geleefd. Wat een sensatie is dat dan om al die verschillende schelpen, krab en kreeftsoorten weer zo bewust te kunnen proeven.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Ons zakelijk hoogtepunt was de start van de landelijke Diner Dagen en het bijhorende online reserveringssysteem in juni, waarbij we veel complimenten hebben mogen ontvangen van restaurants over het feit dat de gasten die via Iens.nl op deze dagen reserveerden, echte restaurantliefhebbers zijn en bewust uit eten gaan.

Een ander hoogtepunt is ook de mijlpaal dat ons bezoekersaantal per maand de miljoen heeft bereikt, dat de meningen en gebruikers explosief zijn gestegen, waarmee we het belangrijkste platform in Nederland voor restaurants en hun gasten blijven.

En ons derde hoogtepunt is de implementatie van het Duurzaamheidsprofiel voor de restaurants. Sinds 1 oktober kan ieder restaurant zijn mate van duurzaamheid aangeven in zijn profiel aan de hand van voorlopig 16 criteria. Gasten kunnen hier op zoeken en ook voor hen is er een tip top tien lijst opgesteld om zelf duurzamer uit eten te gaan.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Als ik terugdenk aan het jaar is het een enerverend en energie slurpend jaar geweest, waarbij we regelmatig zowel als autoriteit door de media werden ingeroepen als ook bij hen onder vuur lagen. Veel nieuwe mensen zijn dit jaar gestart bij Iens, die weer met een frisse en heldere blik de restaurantwereld induiken. Nog nooit zijn we zo hard gegroeid in bezoeken, pageviews, productontwikkelingen en online reserveringen, dat we het soms bijna niet meer konden bijbenen. Tegelijkertijd heeft dit ons ook zoveel energie en vertrouwen gegeven om met een frisse en nieuwsgierige blik het nieuwe jaar te beginnen. Ik geef 2011 een 8.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Online reserveren gaat het komende jaar een vlucht nemen in Nederland met name door de mobiele applicaties die dit faciliteren. Zo gewoon als de gast al jaren is om in landen als UK, USA en Scandinavië online een restaurant te reserveren, zo laat heeft dit pas in Nederland zijn intrede gedaan. Livebookings is veruit de grootste Europese speler en zal de komende jaren uitgroeien tot de Europese standaard. Nederland en IENS zijn er klaar voor in 2012, niet in de laatste plaats omdat het gebruik van smartphones hoog ligt en mobiel reserveren een grote bijdrage gaat leveren aan online reserveren.

De mate van duurzaamheid wordt een criterium waar de gast bewust voor gaat kiezen in zijn zoektocht naar het juiste restaurant. Restaurants en gasten zijn zich steeds meer bewust wat zij zelf kunnen doen en bijdragen aan een duurzamere wereld op het gebied van voeding. Veel meer regionale producten worden gebruikt en de herkomst wordt steeds vaker aan de gasten gecommuniceerd, daarmee deelt de restaurateur samen met de gast de verantwoordelijkheid. Groente (gerechten) op de kaart is van niche naar trend aan het groeien. Op alle niveaus van de restaurants staat inmiddels vaak standaard een vegetarisch menu op de kaart. Groente is de nieuwe uitdaging voor de chefs.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) De kwaliteit van de data en user generated content op Iens nog transparanter en nog betrouwbaarder maken en meer ruimte bieden voor restaurants voor een repliek.

2) Nog meer restaurants kennis laten maken met het gemak van online reserveren via iens.nl als ultiem gebruiksgemak en service naar hun gasten uitdragen.

3) Nog meer mensen helpen bij het vinden van het juiste restaurant en nog meer restaurants helpen bij ontvangen van waardevolle gasten.