artikel

Mijn 2011: Imko Binnerts

Horeca

Bedrijf: Restaurant Vis en Ko in Haarlem
Functie: eigenaar/chef-kok

Mijn 2011: Imko Binnerts

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Dat ik eind december het laatste privédeel afrond van mijn faillissement in 2004. Met deze laatste betaling is na acht jaar die lei echt opgeschoond. Het is toch iets dat op je schouder meewandelt.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

De landelijke top 10 van IENS. Enorm leuk dat we zo hoog zijn geëindigd in de consumentenbeoordelingen en een groot compliment voor ons jonge team. We hebben echt heel hard met zijn allen gewerkt om ons product en de beleving steeds beter te maken. We zijn nog lang niet klaar, maar dit is toch een duidelijk signaal dat we worden herkend.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Toch een mager zesje. We hadden de hoop dat we na een best wel lastige start midden in de crisis in december 2008 weer in een wat positiever economisch klimaat zouden terechtkomen. De tijd heeft geleerd dat dat anders is. We kluunen dus gewoon door!

Overigens erger ik me echt heel erg aan de positie van de banken. Hoewel ze in grote mate verantwoordelijk zijn voor de economische situatie, lijkt het er toch ernstig op dat ze het MKB behoorlijk laten stikken. Men vergeet blijkbaar het economisch belang van deze ondernemers. Je bent, via de belastingpenningen, zo ongeveer mede-eigenaar van de bank, maar als je om krediet komt, is de regelgeving zo gecompliceerd en de wil van de banken zo klein dat het welhaast op voorhand een ‘mission impossible’ lijkt.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Ik heb heel weinig gereisd dit jaar, dus gaat het hier meer om een gevoel en de inspiratie die ik tijdens een korte trip naar Spanje opdeed in Toledo en Madrid. Ik denk dat de tapa meer gaat internationaliseren. Kleinere gerechtjes, à la tapa, maar dan niet noodzakelijk Spaans van origine.

De tweede stroming die, gelukkig, steeds sterker wordt, is die van biologisch gemaakte wijnen. Ik zie dat steeds meer aandacht krijgen op wijnkaarten.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) Heel hard werken om alle ‘new media’ te optimaliseren.

2) Een, naar wij denken, heel fraai plan uitvoeren in communicatie met mijn gasten.

3) Ondanks al het crisisgepraat 10 procent omzetstijging realiseren.