artikel

Mijn 2011: Jos de Winter

Horeca

Bedrijf: De Nieuwe Dikke Dries in Utrecht
Functie: eigenaar

Mijn 2011: Jos de Winter

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

2011 is een jaar geweest zonder echte hoogtepunten in mijn privéleven. Met het gezin zijn we weer boven het café gaan wonen en ik ben voorzitter geworden van KHN-afdeling Utrecht, wat ik met erg veel plezier doe. Vier opgroeiende kinderen, waarvan twee puberende meiden en twee stuiterende jongens, en daarnaast een café/bedrijf runnen, ik raad het niemand aan!

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Dat we de cijfers onder controle hebben en door hard werken de omzetten kunnen volhouden. De zomerse omzetdip viel erg mee vanwege het slechte zomerweer. We merken wel de grilligheid van de consument. Die gaat graag uit, maar maakt steeds bewustere keuzes. Daarbij maakt het bij wijze van spreken niet uit wat het kost. De dag erop echter is de portemonnee leeg en blijft de gast thuis.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Een 7- vanwege mijn daling in de Café Top 100 en het vertrek van een geliefde vaste kracht. Daar staan vele zeer gezellige dagen tegenover, met een waanzinnig feest tijdens Koninginnedag als hoogtepunt.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Steeds meer mensen gebruiken social media als bepalende factor in hun uitgaansplannen. Via Twitter ontstaan tweetups, twitterborrels, twittertafels en door meerdere bedrijven of personen georganiseerde feesten/borrels. Jongeren kijken op Facebook naar leuke feesten en spreken gezamenlijk af om ergens naartoe te gaan, waardoor ze steeds minder binding krijgen met een (stam)café. Toch blijft een café de ideale afspreekplek, dus moet ik ervoor zorgen dat ze nu juist bij ons afspreken!

Verdere trends: afnemende vraag naar Belgische bieren en een toenemende vraag naar bijzondere bieren uit de rest van de wereld en Nederland! Daarnaast verwacht ik dat de kleinere ondernemingen zich verder gaan specialiseren in hun sterke punten, zoals wijnbars, speciaalbiercafés, om te concurreren met de grote multifunctionele bedrijven die de gehele dag open zijn voor koffie, lunch, diner en borrel/dansen.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) Gericht op zoek naar medewerkers met liefde voor het vak, veel gastvrijheid en grote productkennis.

2) Verbeteren van het borreluur door deze medewerkers.

3) Meer activiteiten op de rustige dagen, zoals pubquizjes en bierproeverijen. Verder is het in 2012 75 jaar geleden dat mijn overgrootvader De Oude Dikke Dries begon, wellicht dat we hier nog een leuke dag van maken.