artikel

Mijn 2011: Makkie Mulder

Horeca

Bedrijf: Sanoma Media in Hoofddorp

Functie: Hoofdredacteur Lekker

Mijn 2011: Makkie Mulder

Wat is het persoonlijk hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Een onverwachte week met mijn oudste dochter (22) in Peking. Als student politicologie heeft zij na een zomercursus in Seoul een week vrij en vraagt of ik met haar door Peking wil fietsen. Een geweldige ervaring om te zien hoe mijn kind kordaat, nieuwsgierig, ondernemend en vol energie die stad beleeft. Van de muur tot de pekingeend bij Made in China/Grand Hyatt. Van het Zomerpaleis tot de lunch in hip Bellagio in een supermoderne mall. Per fiets, brommertaxi, boot, metro, bus én lopend (kilometers!). Kennelijk heb ik mijn motto ‘you can sleep when you are dead’ doorgegeven.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van afgelopen jaar?

De bijzondere presentatie van de Lekker-gids 2012. Iets dat we eind 2010 al besloten. De voorpret is heerlijk, de start van de bekendmaking bij Giel Beelen, dit keer legaal, en het is zoveel leuker om bij de chefs in de keuken te staan dan op een podium.

Dat het zo’n impact had op Twitter, was een onverwacht cadeau. We hielden de aandacht een dag lang gevangen, terwijl anders een uur soms al te lang blijkt. Heel mooi om te zien dat vriend en ‘vijand’ ons feliciteerden. Een ongelooflijk mooie dag!

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Een 8. Ik heb een geweldige baan, waarbij ik op heel veel mooie plekken kom en boeiende mensen spreek. En tijdschriften maken, is een prachtig vak. Ik was dit jaar veel op reis, vooral in Europa. Parijs, Londen, Antwerpen en Rome, en ook Peking. En ja, ik ga heel veel uit eten, op allerlei niveaus.

Het is interessant om te zien dat door de dynamische tijd waarin we leven, waarin de wereld op veel vlakken op zijn kop staat, waarin niet meer geldt wat zo’n 5 jaar geleden nog normaal was, er heel veel positieve initiatieven ontstaan. We worden meer dan ooit uitgedaagd om creatief te zijn, om te onderscheiden, om kwaliteit te leveren. En dat het niet altijd een kwestie van geld is waarmee dat kan, maar vooral door innovatief te zijn en out of the box te denken. Het is een kwestie van smaak, de juiste keuzes maken. Vaak gaat het om simpele dingen waar je mensen het meest mee kunt raken. Om aandacht in wat voor een vorm dan ook. Ik krijg daar energie van.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Er gebeurt heel veel! Wat mij betreft aandacht voor het ontbijt en de lunch. Zoals bij Ottolenghi London, met aan de ene kant geweldige groentegerechten en aan de andere kant geweldige taarten. Zo’n zaak zou ik zelf willen hebben. Of The Modern Pantry, ook in Londen. Fris, gezellig, aanschuiven aan lange tafels als je wilt, en een keuze voor het ontbijt om van te watertanden. In de winkel ernaast is ook alles te koop.

Verder toch het concept van Bellagio in Peking. Een soort Aziatisch fastfood, maar met verse ingrediënten, prachtig geserveerd en ook superdesserts, in een hippe omgeving.

En als laatste de opmars van de bistro’s en formules, zoals Frenchie in Parijs, met inmiddels ook goede voorbeelden in Nederland, onder andere het pas geopende Rijsel in Amsterdam in een oude huishoudschool en zoals al 5 jaar gebeurt bij Hotel De Goudfazant in Amsterdam. Heerlijk eten van het seizoen en prettige wijnen, voor een prima prijs, op verrassende locaties.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

We leven in een ongelooflijke tijd. Met ongelooflijk veel keuzemogelijkheden, mogelijk gemaakt door de wondere wereld van technologie. Het schuift aan alle kanten. Qua aarde, qua politiek, qua verhoudingen. We kunnen overal naartoe en de wereld 24 uur per dag tot ons laten komen. Maar alles bij elkaar is dat wel heel erg veel. Aan de ene kant zijn we een soort van wereldburger, aan de andere kant omarmen we het lokale. Voor mij betekent dat keuzes maken en focussen. Je kunt niet in alles goed zijn en je kunt eenvoudig niet iedereen gelukkig maken.

Hoe je je ook presenteert en welke middelen je ook gebruikt, voor alles geldt dat je moet nadenken over waarom, waarvoor en voor/met wie je het doet. Mijn woorden voor 2012 zijn: kwaliteit – bewust – follow your heart en vooral count your blessings.