artikel

Mijn 2011: Raoul Meester

Horeca

Bedrijf: Meester Advocaten in Amsterdam
Functie: (horeca)advocaat

Mijn 2011: Raoul Meester

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Na de moeizame start bij de geboorte van mijn jongste dochter ontwikkelt zij zich als een altijd vrolijk meisje. Daarnaast heeft een goede vriend een aantal ingrijpende medische behandelingen doorstaan. Als het zo doorgaat, valt er geen ander hoogtepunt te bedenken!

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Dat we in 2011 bijna 90 procent van onze zaken hebben gewonnen. Ik denk bijvoorbeeld aan het afdwingen van veel terrasvergunningen die vooraf kansloos leken, de snelle heropening van bedrijven na sluiting en de begeleiding van veel mooie nieuwe projecten (o.a. restaurants, koffiezaken, hotels en andere concepten).

Verder de grote ontwikkeling van mijn kantoor als informatieverstrekker via internet en social media. De snelheid waarmee wij juridisch relevante informatie hebben kunnen vertalen naar de dagelijkse praktijk van de horecaondernemer, bijvoorbeeld via Twitter (@Advocaathoreca), is enorm gestegen. De lijnen worden steeds korter, waardoor wij nog sneller kunnen inspelen op de actualiteiten. Op internet denk ik aan de nadere samenwerking met de Misset Horeca (juridische rubriek).

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Een 8. Ook al zijn de doelstellingen van mijn kantoor uitgekomen, de financiële crisis heeft voor veel cliënten vervelende gevolgen gehad. Ook voor de zogenaamde ‘succesvolle ondernemers’. De impact op het persoonlijke vlak is vaak groot. Dat laat mij niet onberoerd.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Ik zie diverse ontwikkelingen. In het algemeen: nog meer aandacht voor voedselveiligheid, biologische producten en service/gemak. Daarnaast zijn de gevolgen van de financiële crisis op diverse manieren merkbaar. De groei van bed & breakfast en short stay zet zich voort.

Nieuwe ontwikkelingen zijn de opkomst van de wijnbar en undergroundachtige clubs op tijdelijke locaties. Daarnaast voorzie ik verdere groei en een veranderende positie van bijvoorbeeld de koffiewinkels. Deze worden vanuit de overheid steeds vaker gezien als mogelijke invulling voor winkelstraten en upgrading van de buurt.

De branche zal nog transparanter worden, omdat ondernemers steeds meer bereid zijn om informatie te delen (o.a. bierkorting, huurprijs), maar ook door social media en internet. De tijd waarin de professionele ondernemer alle informatie voor zichzelf hield, zie ik niet meer terugkomen.

Juridisch zal dit zich onder meer vertalen in meer procedures over voedselveiligheid (ook meer acties van franchisegevers en verpachters in verband met de toegenomen transparantie), meer succesvolle procedures tot huurprijsvermindering (crisis in combinatie met het feit dat ondernemers informatie uitwisselen over huurprijzen) en meer procedures over tijdelijke en ondersteunende horeca (al dan niet paracommercieel).

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) Het leveren van een verdere bijdrage aan de uitbreiding van de kennis in de branche, bijvoorbeeld door een goed functionerende nieuwe website met gebiedsgerichte horeca-informatie en gemakkelijke zoektermen. En het verder uitbreiden van onze dienstverlenng via Twitter (@advocaathoreca).

2) Daarnaast, zoals ieder jaar, het begeleiden van een aantal leuke horecaconcepten en deze – zonder vertraging en al te veel hobbels – te begeleiden vanaf de eerste fase tot de opening.

3) Het verder uitbouwen van onze gebiedsgerichte aanpak. Per gebied (bijvoorbeeld een horecaconcentratiegebied in een bepaalde stad) informeert één vast aanspreekpunt binnen mijn kantoor alle betrokken ondernemers proactief.