artikel

Mijn 2011: Sander Allegro

Horeca

Bedrijf: Allegro INN OvationS in Amsterdam
Functie: eigenaar

Mijn 2011: Sander Allegro

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Dit jaar ben ik gestart met een training Mindfulness. Daarin leer ik om bij tijd en wijlen meer in het ‘nu’ te zijn en activiteiten met onverdeelde aandacht uit te voeren. Een heel nieuwe ervaring, want van nature ben ik een multitasker en doe ik graag verschillende dingen tegelijk, terwijl ik als strategie-adviseur vaak meer bezig ben met morgen dan met vandaag. In feite is mindfulness een operationalisering van mijn favoriete motto: hightech vraagt om high touch.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Ik heb dit jaar een paar nieuwe klanten gekregen. Grote, bekende organisaties van buiten de horeca, die het belang van dienstverlening zien toenemen en willen leren van de gastvrijheidsector. Het is inspirerend en uitdagend om met de teams uit deze bedrijven aan de slag te gaan en de eerste resultaten te zien.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Ik geef 2011 een 7,5. Een beetje zuinig, want het was een gemixt jaar met veel leuke dingen, maar ook een paar tegenvallers. It’s all in the game. In 2012 jaar gaan we weer voor de 10!

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Ik verwacht dat de trend van de ‘pop-up store’ opkomt in de horeca: trendy concepten die op onverwachte plaatsen opduiken op tijdelijke basis. Uitdaging daarbij is om binnen de horecawet te blijven.

Verder verwacht ik dat er meer hybride horeca komt: in 2011 zagen we al de komst van horeca in wasserettes en design stores. Deze Amerikaanse trend zal ook in Europa steeds meer voet aan de grond krijgen.

Als derde denk ik aan de bloei van de in steden als Berlijn volop aanwezige trend van ‘hip en betaalbaar’. Ik verwacht dat deze trend zich ook in Nederland zal manifesteren, vooral in de restaurant- en cafésector, maar ook in de vorm van traiteurs en cateraars. Dit type bedrijven roept sympathie op door op maatschappelijk verantwoorde wijze te ondernemen, een informele, persoonlijke ondernemers- en servicestijl te hanteren en gasten met sociale media te betrekken bij het concept.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

Mijn doelen voor 2012 zijn simpel: meer plezier, meer diepgang en meer samenwerking. Ik heb besloten volgend jaar niet mee te doen aan de recessie. Ik heb de vorige ook aan mij voorbij laten gaan en dat is goed bevallen…