artikel

Mijn 2011: Ton Lenting

Horeca

Bedrijf: Lenting & Partners

Functie: horeca-adviseur

Mijn 2011: Ton Lenting

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Mijn racefietsactiviteiten. Eén van mijn hobby’s is wielrennen en het afgelopen jaar heb ik een paar mooie tochten gemaakt. In juni hebben we op de fiets met de Tour Culinair ons 30-jarig bestaan gevierd met een geweldige tocht dwars door Nederland: van Groningen naar Maastricht. Samen met ruim veertig horecacollega’s ruim 400 kilometer gefietst en onderweg heerlijk genoten van de culinaire kwaliteiten die de horeca ons te bieden had, geweldig. Dan kom je er pas echt achter dat Nederland een prachtig land is met veel mooie horeca.

Begin juni ben ik samen met mijn vrouw Mieke dwars door de Dolomieten gefietst. Samen de Stelvio op fietsen, waar ook de Giro d’Italia langskomt was. Een absoluut hoogtepunt.

In juli heb ik vervolgens met Luit Ezinga en Lex van Kats een zeker net zo mooie tocht gemaakt dwars door de Franse Alpen: van het Meer van Genève naar Nice. Ruim 800 kilometer en 18.000 hoogtemeters in zes dagen is zwaar, maar met het bereiken van elke bergtop voel je jezelf weer een winnaar. De top van de Galabier bij een temperatuur van net boven het vriespunt was enerzijds enorm afzien, maar anderzijds een zowel letterlijk als figuurlijk geweldig hoogtepunt.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Als trainer en adviseur heb je de meeste voldoening van je werk als je merkt dat je met horecaondernemers werkt die dingen aannemen en zaken oppakken. De laatste ondernemers die recentelijk de training Actief Ondernemerschap hebben afgerond, vormden een groep positief ingestelde mensen die vol enthousiasme en gedrevenheid aan de slag zijn in hun bedrijf. Ze leren van onze training, maar ook heel veel van elkaar. Als coach help ik aan de zijlijn veel ondernemers als sparringpartner. Bij een paar van die bedrijven gaat het zowel zakelijk als privé heel goed, ondanks de economische recessie. Vol trots zie ik dat hun cijfers 20 tot 25 procent beter zijn dan de branchegemiddelden.

Prachtig om te zien dat bijvoorbeeld Het Hooihuis in Roosendaal, het bedrijf dat we ook voor de serie De Balans in Misset Horeca een tijd gevolgd hebben, het nog steeds fantastisch doet. Een jaar geleden deden de banken moeilijk bij de aankoop van het onroerend goed. Inmiddels blijkt uit de cijfers van dit bedrijf dat zij onterecht koudwatervrees hadden. Het succes van deze actieve ondernemers die zich niet door een recessie uit het veld laten slaan, vind ik zakelijke hoogtepunten waaraan ik een klein steentje mocht bijdragen.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Dat is heel lastig. Wij zijn met ons adviesbureau tevreden, maar niet laaiend enthousiast. We hebben veel werk met het adviseren van bedrijven waarmee het niet goed gaat. Doordat het met sommige bedrijven zelfs heel erg slecht gaat, schakelen zij, de bank of de brouwerij ons in. Daarbij komt het regelmatig voor dat ze veel te laat aan de bel trekken. Dan kunnen we vaak zo goed als niets meer voor ze betekenen. Voor de horeca zou het goed zijn als het consumentenvertrouwen weer toeneemt. Dus al met al een 7.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Gisteravond zag ik in een café de Nijmeegse kampioenschappen Beerpongen. Een uit de campussen van de Verenigde Staten overgewaaid spel, waarbij aan lange tafels teams strijden om zoveel mogelijk pingpongballetjes in plastic bekers te werpen die half gevuld zijn met bier. Heel studentikoos allemaal. De uitbater heeft een paar honderd studenten over de vloer die natuurlijk ook veel bier drinken. Of dit een echte trend wordt, betwijfel ik overigens.

De feminisering van de horeca vind ik wel een trend. De rol van de vrouw als bezoeker krijgt veel meer aandacht. De typische Nederlandse morsige bruine cafés waar voornamelijk mannen chagrijnig aan de bar zitten, hebben hun langste tijd gehad. Frisse vrouwvriendelijke bedrijven hebben de toekomst. Vrouwen zitten liever aan een tafel dan dat ze aan de bar hangen. Steeds meer vrouwen gaan in groepjes naar cafés en restaurants. In sommige wat meer cultureel georiënteerde cafés in de steden zie je regelmatig veel meer vrouwen dan mannen.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) De Café Top 100 verder uitbouwen als etalage voor de branche.

2) Met de Grolsch Academie weer een groep van 24 jonge mensen klaarstomen voor het mooie vak van horecaondernemer.

3) Op zijn minst weer zestig ondernemers een training Actief Ondernemerschap geven, zodat ze weer een tijd nog beter kunnen ondernemen.