artikel

Mijn omzet daalt. Wat nu?

Horeca

Mijn omzet stagneert, mijn kosten stijgen en mijn gasten klagen over hoge prijzen. Help! Moet ik bezuinigen, investeren of gewoon wachten op betere tijden? Probeer de neergaande spiraal te doorbreken. Onderneem iets. Grote kans dat u zich daarmee positief onderscheidt.

Mijn omzet daalt. Wat nu?

Veel ondernemers werken met een meerjarenplan, gebaseerd op de sterke groei van de afgelopen jaren. Maar wat te doen als het tegenzit? Zet bedreigingen om in kansen, hoor je wel eens. Een cliché van de bovenste plank. Toch schuilt daarin een kern van waarheid.

In deze magere tijden leggen veel bedrijven zich toe op bezuinigen. Ze doen minder aan promotie, investeren niet of mondjesmaat en wachten af. Wanneer u wel iets onderneemt, is de kans van slagen des te groter. U valt namelijk op, u onderscheidt zich, u zet een bedreiging om in een kans.

Een voorbeeld. Gebruik de negatieve publiciteit over de gestegen prijzen als een positief marketinginstrument. Zet bij wijze van actie klassieke gerechten voor klassieke prijzen op de kaart. Gebruik daarvoor niet al te dure producten.

Infosystemen
De kans bestaat natuurlijk dat u in uw optimisme onverantwoorde stappen neemt. Gelukkig zijn er managementinformatiesystemen die inzicht geven in de positie van uw bedrijf. U bent op de hoogte van inkoopkosten, personeelskosten, productiviteit per gewerkt uur, aantal gasten per medewerker en de gemiddelde omzet per gast. Dankzij deze meetgegevens kunt u uw positie bepalen. En acties ondernemen.

En dat is wat anders dan personeelsleden ontslaan. Personeelsleden die u de afgelopen jaren met veel moeite heeft verworven. Het ontslaan van deze mensen is trouwens ook riskant. Stel dat uw bedrijf weer goed gaat lopen? Probeer daarom iets te doen met de improductieve uren van uw medewerkers. Ontwikkel speciale acties. Doe iets bijzonders met seizoensgerechten of themagerechten waarvan de inkoopprijzen redelijk laag zijn. Bedenk iets! Mosselen gekookt in beaujolais Primeur bijvoorbeeld.

Kosten beperken
Juist in deze tijd zult u tijd en aandacht moeten besteden aan publiciteit voor uw bedrijf. Snoei vooral niet in deze kosten. Bedenk een advertentiecampagne die meetbaar is, zodat u snel in kunt grijpen als de actie of het betreffende medium niet voldoet. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een bon in een krant met daarop de actiewijn van deze week: Rood uit Roemenië. Bij inlevering van de bon krijgt de gast 50% korting.

Wees verder op uw hoede. Draai elk dubbeltje twee keer om voordat u het uitgeeft. Bespaar op energiekosten, kantoorartikelen en probeer uw medewerkers zo efficiënt mogelijk in te roosteren. Nadert uw betalingscapaciteit evenwel het nulpunt en is de kredietruimte uiterst beperkt, overweeg dan een ontslagvergunning aan te vragen voor één of meer medewerkers. Dien die aanvraag tijdig in. Niemand is erbij gebaat wanneer u de problemen op hun beloop laat. Bedenk dat u niet de enige bent die deze impopulaire stap heeft moeten zetten.

Slim inkopen 1

Hoe koopt u nog slimmer in? Door in te gaan op aanbiedingen van lokale aanbieders. Of door al uw inkopen juist bij één aanbieder neer te leggen. De kortingen die u hiermee in de wacht sleept, kunnen tussen de vijf en zeven procent van het totaalbedrag liggen. Uw leverancier stort dit geld aan het einde van het jaar op uw bankrekening.