artikel

Miljoenenomzet vlees naar horeca

Horeca

Consumenten eten steeds meer vlees buiten de deur. Jaarlijks geven ze hieraan ‘tientallen miljoenen guldens’ uit in restaurants, bedrijfskantineskantines en instellingen. Dit ten nadele van de supermarkten die een daling van het verkochte vlees zien.

Miljoenenomzet vlees naar horeca

Dat blijkt uit het rapport ‘De vleesmarkt thuis en buitenshuis’ van GfK uit Dongen dat vorige week werd gepresenteerd tijdens het jaarlijkse symposium van het Productschap Vee, Vlees en Eieren. ‘Nederlanders consumeren voor het grootste deel (70 procent) nog steeds thuis, maar er treedt langzaam maar zeker een verschuiving op ten gunste van horecagelegenheden, bedrijfskantines en instellingen’, stelt marktonderzoeker H. Houtepen van GfK in Dongen. In de Verenigde Staten eten consumenten nog maar voor 55 procent thuis. ‘Die trend zal ook hier verder doorzetten.’

Thuisconsumptie
De verschuivingen binnen de vleesmarkt uit en thuis illustreren de trend. Houtepen: ‘In vergelijking met 1997 is in 2000 qua volume-aandeel sprake van een daling bij supermarkten van 1,3 procent en pluimveevlees daalde met 1,9 procent. Vleeswaren steeg met 0,5 procent.
De totale vlees- en kipconsumptie in kilogrammen thuis steeg tussen 1990 en 2000 met 3 procent. De thuisconsumptie van onbewerkt varkensvlees daalde echter met 15 procent, rundvlees met 24 procent en hele kippen met 43 procent.
Daarentegen is de thuisconsumptie van bewerkte producten als kipfilet qua volume de afgelopen tien jaar met 85 procent gegroeid, vleessnacks met 71 procent en vlugklaarproducten met 57 procent.