artikel

Moet ik misschien meer kanalen aanboren?

Horeca

Hedwig Wassing, specialist op het terrein van internetdistributie bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) zegt dat het aanboren van internet met uitsluitend een eigen website een te eenzijdige benadering is. Het valt hem op dat veel hoteliers denken in termen van óf-óf, terwijl zou het moet gaan om én-én. Stel dat een […]

Hedwig Wassing, specialist op het terrein van internetdistributie bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) zegt dat het aanboren van internet met uitsluitend een eigen website een te eenzijdige benadering is. Het valt hem op dat veel hoteliers denken in termen van óf-óf, terwijl zou het moet gaan om én-én. Stel dat een hotelier z’n hotel kan vullen via de eigen website (aangevuld met telefonische reserveringen en walk-ins) dan is het nog maar de vraag of hij qua kosten (voor het promoten van de site) voordeliger uit is dan wanneer hij zijn aanbod ook zou neerzetten bij bijvoorbeeld bookings.nl of weekendjeweg.nl.

Trouwens, een hotel heeft volgens Wassing sowieso een extra kanaal nodig om niet geboekte kamers al dan niet tegen discountprijzen weg te zetten. De noodzaak van een derde partij heeft volgens hem ook te maken met de behoefte van gasten aan real-time boekingen. Dat is bij individuele hotels vaak nog niet mogelijk. Gasten willen direct een bevestiging van een reservering en niet afhankelijk zijn van een hotelmedewerker die misschien een dag later een bevestiging per mail of fax stuurt. Vandaar dat het veel makkelijker is zaken te doen met hoteldistributiekanalen.