artikel

Nederlanders moeten aan de schol

Horeca

Als het aan de Nederlandse vishandel en vissers ligt, gaan koks en consumenten meer met schol werken in hun keukens. Op 1 mei startte het Nederlands Visbureau in Urk een promotiecampagne om de aandacht te vestigen op deze platvissoort. Voor het najaar van 2001 staan specifieke acties voor de horeca op het programma. De inhoud hiervan is nog niet bekend.

Nederlanders moeten aan de schol

‘Waarom heeft schol geen prominentere plaats op het menu?’, vroeg Robert Carp, directeur van het Nederlands Visbureau, zich af tijdens zijn speech op 1 mei. Hij noemde Italië als voorbeeld. Dit land is een groot afnemer van Nederlandse schol. Na een intensieve promotiecampagne maakten de Italianen kennis met de platvissoort. Carp sprak de hoop uit dat ook Nederlanders overstag gaan. ‘Schol is nu nog een onbekend visje in ons land.’ De platvissoort komt volgens het Visbureau niet voor in de Top-10 van meest gegeten vissoorten in Nederland.

Oranje stippen
Mei is de beste tijd voor schol. Na een paaiperiode van enkele maanden is het dier weer goed aangesterkt. Het allerdikst en allerbest is de vis echter in het najaar. Schol is verwant aan de scholachtigen, een grote platvissoortfamilie waartoe soorten als heilbot, schar, tongschar en bot behoren. Schol is een ovale platvissoort die te herkennen is aan de heldere oranje stippen op de bovenzijde. De onderkant is wit, de geur peterselie-achtig.
Op de Nederlandse visafslagen verhandelen ze ongeveer 57.000 ton schol. De visafslag in Urk heeft hierin het grootste marktaandeel. ‘Zo’n 80 procent van onze omzet hebben we aan deze vis te danken’, vertelde Teun Visser, directeur van de Urker visafslag. Hij was blij met de promotiecampagne, maar sprak zijn bezorgdheid uit. ‘We moeten oppassen dat het aandeel van de kleine scholvisjes van 27 centimeter niet nog meer toeneemt.’ Dat zou tot overbevissing kunnen leiden met als gevolg scholschaarste.

Proeverij
Vanwege het economische belang van schol voor Urk was deze vissersplaats de aangewezen locatie voor het startsein van de promotiecampagne van het Nederlands Visbureau. De campagne bestaat uit kookdemonstraties op de winkelvloer, informatie op de internetsite www.tijdvoorvis.nl en vier receptenboekjes. In het najaar komen er acties om schol in de horeca onder de aandacht te brengen.
Om er alvast op te wijzen welke culinaire mogelijkheden schol biedt, was er op 1 mei een proeverij in restaurant Mes Amis in Urk. Chef-kok Kees Kramer bereidde schol op verschillende wijzen: rauw en vers gemarineerd (amuse), warme gerookte schol met aspergesalade en mierikswortelsaus (voorgerecht) en in vanille-roomboter gebakken schol, tempura van scholfilet en de vissoort gevuld met gebakken gamba’s en paddestoelen, gegratineerd met kreeftensabayon (hoofdgerecht).