artikel

Niet bepaald de sigaar

Horeca

Nee, nee. De vergelijking met jenever gaat mank.’ Sigarenfabrikanten Agio en Ritmeester haasten zich te zeggen dat het imago van de sigaar niet net zo bejaard is als dat van het heldere distillaat. Integendeel. De sigaar is in en profiteert van zijn duurdere imago nu het economisch goed gaat. Want een goede sigaar rook je niet, daarvan geniet je. En dat is toch waar de horeca voor staat? Dus duikt in steeds meer bedrijven de sigarenkist of humidor op en kan de gast kiezen uit een cigarillo, tuitknakje of corona.

Niet bepaald de sigaar

‘Zo’n sigaar kun je ook gewoon inknijpen.’ Sales representative Menno Doorschodt van Agio Sigarenfabrieken (o.a. Balmoral) pakt de dikke corona uit de humidor in het restaurant en duwt het uiteinde even samen. Soepeltjes neemt de sigaar even later zijn ronde vorm weer aan. Een heel verschil met de donkerbruine roker die hij een paar uur eerder, gezeten op het kantoor in Duizel, zorgvuldig uit elkaar pelde. Dekblad eraf. Omblad verwijderen. Binnenwerk even lospeuterend en zo een hoopje droge en versnipperde tabaksbladeren op het bureau creërend.
Gading
De ene sigaar is de andere niet, zo wordt al snel duidelijk. Sigaren zijn dik of dun. Lang of kort. Met of zonder filter en desgewenst voorzien van een smaakje. Ook de diversiteit aan verpakkingen is enorm. Kistjes van cederhout voor de dure modellen, plastic en trendy doosjes voor de voor een jonger publiek bestemde varianten en kartonnen doosjes die aan grootvader doen denken. Met andere woorden, voor iedere roker zit er wel iets van zijn of haar gading bij. ‘Wel zien we vandaag de dag een verschuiving naar premium sigaren. De consument is duidelijk bereid meer geld voor sigaren uit te geven’, weet Doorschodt. En vertegenwoordiger Peter Rademaker van Ritmeester Cigars (o.a. Oud Kampen) zegt: ‘De kennis bij horecaondernemers over de sigaar is vaak nog gering. Maar als je vertelt wat er allemaal achterzit en iets over de bijbehorende etiquette uit de doeken doet, dan worden ze al snel enthousiaster.’

Groeipotentie
Zowel Agio als Ritmeester heeft sinds anderhalf jaar vertegenwoordigers op de weg die zich specifiek richten op de horeca. In het eerste geval is het Balmoral dat op extra verkoopondersteuning mag rekenen, bij Ritmeester worden de troeven richting horeca op Oud Kampen gezet.
Het vinden van ingangen, zeker in de betere horeca, is niet altijd even gemakkelijk. In de tophoreca is de positie van het Amsterdamse sigarenhuis Hajenius schier onaantastbaar. Het merk is sinds achttien jaar eigendom van Ritmeester. Voor zowel Balmoral als Oud Kampen geldt dat de exclusieve restaurants niet langer de enige bedrijven zijn waarop de verkoopactiviteiten worden gericht. Eetcafés en trendy uitgaansgelegenheden waar gelounged kan worden, behoren ook tot de horecabedrijven waar veel (potentiële) sigarenrokers aanwezig zijn. Speciaal voor dit type bedrijven ontwikkelde zowel Balmoral als Oud Kampen een speciale presentatiekist met diverse modellen sigaren.

Lifestyle
Dat beide fabrikanten er veel energie in stoppen om nu ook de meer reguliere horeca voor zich te winnen, heeft niet alleen te maken met de groeipotentie in de sigarenmarkt. Peter Rademaker: ‘Het is door de beperkingen op reclamegebied voor ons steeds lastiger de consument te benaderen. En waar kun je het beter doen dan op de plaats waar ze al in de sfeer zijn? Zien roken, doet roken. Bovendien is de sigaar een soort lifestyle geworden. Een manier om je te onderscheiden.’ Collega Menno Doorschodt: ‘Wij zien een grotere rol in de horeca als een belangrijk middel om ons merk te profileren. In de horeca worden mensen toch op een positieve manier met je product geconfronteerd. De sigaar is lange tijd alleen voor de notabelen geweest, maar vandaag de dag is het een toegankelijk product geworden.’

Presentatiekist
Om zijn gelijk te bewijzen, neemt Doorschodt zijn bezoeker mee naar Dinee Café ’t Mastebölleke in Eersel. Eigenaar Kees Bierens werkt inmiddels een klein jaar met de speciale presentatiekist die Balmoral voor de reguliere horeca heeft ontwikkeld. ‘Voorheen hadden we losse doosjes in huis, maar dit staat natuurlijk een stuk mooier’, zegt Bierens over de kist, waarin een ingebouwd vochtelement de luchtvochtigheid op peil houdt en diverse typen sigaren strak tussen de houten schotjes liggen. ‘Ik rook zelf geen sigaren, dus het is voor mij nog steeds moeilijk er actief mee te koop te lopen. Maar mensen vragen er vaak zelf wel naar. En als je dan met de kist aan komt, zijn ze echt positief verbaasd.’

Extra omzet
Hoewel de prijzen van de sigaren in de kist variëren van een tot vijf gulden, zet Bierens de rookwaren niet altijd op de rekening. ‘Als mensen voor honderdvijftig gulden bij je gegeten hebben, dan is dat toch een beetje raar.’ Hier is Doorschodt het niet mee eens. ‘Volgens mij is het niet nodig een sigaar weg te geven.’ Maar Bierens verklaart: ‘Door zo’n sigaar blijven ze wel langer nazitten. En in die tijd bestellen ze vaak nog een kopje koffie, of een cognacje. Dus het genereert ook extra omzet.’ Dit wordt beaamd door Hans van Manen. De eigenaar van restaurant D’n Doedelaer in Heeze en lid van de Jeunes Restaurateurs d’Europe zegt: ‘Ik zie de sigaar echt als een serviceartikel. We bieden hem ook heel actief aan. En als iemand een sigaar neemt, dan wordt deze ook netjes aan tafel geknipt en aangestoken.’ Volgens Van Manen is de doorsneesigarenroker erg merkbewust. ‘Ik probeer vaak wel iets over de andere sigaren te vertellen, maar als iemand voorkeur heeft voor Oud Kampen of Hajenius, dan zal daar niet snel van worden afgestapt.’

Misverstanden
Hoewel cijfers ontbreken, maakt zowel Balmoral als Oud Kampen bekend dat de afzet van sigaren aan het toenemen is. Toch speelt het gezegde ‘onbekend maakt onbemind’ de sigaar nog wel eens parten. ‘Een van de bekendste misverstanden’, zo vertelt Peter Rademaker van Oud Kampen, ‘is dat mensen denken dat dikke sigaren zwaarder zijn dan dunne. Maar dunne sigaren zijn juist veel pittiger. Een dikke sigaar is milder. Als wij proeverijen organiseren, is het altijd leuk dit soort dingen te laten zien.’ Horecaondernemers die met Oud Kampen gaan werken, krijgen een korte basistraining over sigaren en de bijbehorende etiquette.

Actieve benadering
De vertegenwoordiger vertelt over een recent binnengehaalde klant. ‘Een horecaondernemer die er echt van overtuigd was in zijn zaak nooit één sigaar te verkopen. Ik heb hem zover gekregen dat we onze presentatiekist in zijn bedrijf neer mochten zetten en tegen hem gezegd dat ie het maar eens moest proberen. In drie maanden tijd heeft hij zeker 1000 sigaren omgezet.’
Hij benadrukt dat hiervoor wel een actieve benadering van de gast nodig is. ‘We hebben een speciale sigarenkaart die bijvoorbeeld gelijktijdig met de kaart van de desserts kan worden gegeven. Ook hebben we bierviltjes voor op de bar en speciale tafelkaartjes. En de kist moet altijd volzitten. Ik adviseer steeds om één persoon in het bedrijf verantwoordelijk te maken voor de sigaren. Dat is dan gelijk mijn contactpersoon. Samen kun je er dan voor zorgen dat de presentatie altijd optimaal is.’

Sigarentips

Een sigaar moet voorzichtig worden behandeld. Aansteken met een benzineaansteker of kaars is taboe. Gas mag wel en ook een lucifer is toegestaan, mits de zwavellucht verdwenen is. Een cederhoutje is het stijlvolst. Draai de sigaar rond zodat het uiteinde gelijkmatig wordt verwarmd. Niet aanzuigen!

Wacht met het nemen van het eerste trekje totdat het uiteinde in z’n geheel gloeit. Als er, zoals bij een sigaret, meteen flink wordt gezogen, zal de tabak verkolen en zorgen voor een onaangename bijsmaak.

Kleine trekjes, flinke pauzes
. Dat is het devies om van een sigaar te genieten. Trek ook niet te hard. Zodra het uiteinde een gloeiende bol wordt, zal de sigaar heet en scherp worden.

Laat bij voorkeur een askegel van een dikke centimeter aan de sigaar zitten. Deze zorgt voor een ideale verbrandingstemperatuur in de sigaar.

Een sigaar wordt niet uitgedrukt, maar in de asbak gelegd om vanzelf te doven.