artikel

Nieuw ijsconcept: Euro Ice Cream

Horeca

Ondernemer Walter van der Kemp van Frostex in Doetinchem heeft onlangs een eigen ijsconcept voor de horeca op de markt gebracht. Onder de naam Euro Ice Cream hoopt hij een gat in de markt te kunnen vullen. ‘Ik heb niet de ambitie om een marktdeel te veroveren, maar ik wil wel prettig samenwerken met enthousiaste grossiers en ondernemers.

Nieuw ijsconcept: Euro Ice Cream

Van der Kemp is naar eigen zeggen al twintig jaar actief op de ijsmarkt. In een eerder stadium verkocht Van der Kemp onder andere het Duitse impulsijs van Sanobub. Doordat de fabriek werd overgenomen was dat niet meer mogelijk. ‘Het is behoorlijk onrustig op de Europese ijsmarkt. Er zijn veel overnames. Ik wil meer zekerheid bieden aan mijn klanten en aan mij zelf. Met Euro Ice Cream heb ik die zekerheid.’

Het ijsassortiment van Euro Ice Cream is samengesteld uit ijsjes van vijf Europese ijsfabrieken. ‘Naar mijn mening de beste ijsjes van Europa’, stelt Van der Kemp. ‘Door in te kopen bij diverse ijsfabrieken kan ik zekerheid bieden aan mijn klanten. Ik bepaal wie wel en wie niet aan mijn assortiment een bijdrage levert. Ik ben niet afhankelijk van één fabriek, dat vind ik erg belangrijk. Daardoor is het concept flexibel. Daarnaast is het natuurlijk mooi meegenomen dat er veel smaakvariatie in mijn assortiment zit, ook ijs uit Noord- en Zuid-Europa. Daarmee kan een snackbarhouder zich ook onderscheiden.’

Ook komt Frostex met een lijn schepijs in 2,5 en 5 liter bakken. In eerste instantie richt Van der Kemp zich met Euro Ice Cream op de Benelux en Oostenrijk. ‘Daar heb ik mijn contacten liggen. Maar export naar andere landen sluit ik in de toekomst niet uit.’

Supermarkt
Van der Kemp denkt een gat in de markt te kunnen opvullen. ‘Een kind dat geld krijgt om een ijsje te kopen, stapt tegenwoordig de supermarkt binnen. Daar is het hetzelfde ijs goedkoper dan bij de cafetariahouder. Deze ondernemers zien steeds meer omzet afvloeien naar de retailers. Euro Ice Cream kan wel met de supermarkten concurreren.’

De Doetinchemse ondernemer heeft een basisbord vervaardigd waarop de hardlopers staan. De cafetariahouder kan zelf ijsjes die op een stickervel staan, toevoegen aan zijn assortiment. ‘Cafetaria’s hebben vaak geen behoefte aan heel breed assortiment. Met het stickervel kunnen ze een eigen assortiment bepalen. Dat geldt ook voor de prijzen. Per ijsje zit er een adviesprijs op het stickervel en een hogere en een lagere prijssticker. De prijs kan worden aangepast aan de aard van de zaak en de omgeving. De snackverkoper kan zelf bepalen wat hij voor zijn ijsje vraagt.’

Kijk voor meer ijsconcepte in ‘Alles over… IJs!’