artikel

Nieuw personeelsrestaurant MCH Westeinde

Horeca

Front office cooking, fun-shopping, gezond eten, basisproducten; dat zijn de ingrediënten van het nieuwe bedrijfsrestaurant van Medisch Centrum Haaglanden, beter bekend als het Westeinde Ziekenhuis, in Den Haag.

Met het vernieuwde restaurant werd de tweede fase van het renovatieprogramma voor de voedingsdienst afgesloten. De derde fase, een nieuw personeelsrestaurant op de locatie MCH Antoniushove, wordt in april 2001 afgerond.De start van het renovatieprogramma lag – zoals vaker het geval is – bij de fusie tussen twee ziekenhuizen. Het Westeinde ziekenhuis in hartje Den Haag en de Antoniushove in Leidschendam fuseerden twee jaar geleden tot Medisch Centrum Haaglanden. De restauratieve voorziening werd onder de loep genomen, waarna er een beleidsplan werd opgesteld. In november 1999 werd tenslotte met het renovatieplan begonnen. ‘Het was hoog tijd, want bijvoorbeeld het personeelsrestaurant was al twintig jaar oud’, zegt hoofd voeding Michel Overwijk.

Eigen beheer
Samen met adviesbureau Vijverborgh werd het concept ontwikkeld voor onder andere het personeelsrestaurant. Alhoewel uitbesteden van de voorziening wel ter sprake kwam, wilde de directie per se het restaurant in eigen beheer houden. ‘Uitbesteden hoort niet bij de cultuur van dit ziekenhuis. Zo wordt bijvoorbeeld ook een groot deel van de huishoudelijke dienst in eigen beheer gehouden, wat opmerkelijk is voor een ziekenhuis met onze omvang’, zegt hoofd voedingsdienst Michel Overwijk. Het personeelsrestaurant moet bovendien een van de extra aantrekkingsmiddelen worden om bij het Medisch Centrum Haaglanden te komen werken.
Bestond het buffet voorheen uit een lijnbuffet van roestvaststaal, tegenwoordig heeft het een moderne uitstraling door het freeflow buffet, waar front office cooking plaatsvindt en het assortiment afwisselend is. In het uitgiftegedeelte zijn drie soorten voeding aanwezig: basis (brood, melk e.d.), gezond (salades, fruit en sappen) en fun-shoppen (luxere voeding, koffiebroodjes, mosselpannetjes).

Huiselijke sfeer
De aankleding is modern, met keukenaccessoires boven de buffetten en de salades in huis-tuin-en-keuken schalen om een huiselijk effect te creëren. ‘We proberen voor al die vijfhonderd mensen die hier eten, een sfeer te maken die duidelijk buiten de zorg ligt. Bovendien willen we dat onze bezoekers thuis kunnen zeggen dat ze in het personeelsrestaurant bijzonder hebben gegeten’, zegt Hoofd Restauratieve Diensten Wim Hagen. ‘Dat is toch iets meer dan alleen het aanbieden van een patiëntenmaaltijd.’
De filosofie achter het restaurant is ‘zorg voor de zorg’. Voor mensen die in de zorg werken, mag in het restaurant gezorgd worden. Die zorg loopt in levende lijve rond in de vorm van een gastvrouw of gastheer die koffie en thee inschenkt, en direct aanspreekpunt is voor de bezoekers. Ook waarschuwt de gastvrouw/heer artsen als er telefoon is en handelt zij/hij eventuele klachten af.
Het restaurant is twee keer per dag twee uur open: van 12.00 tot 14.00 en van 16.00 tot 18.00 uur. Daarnaast is het open tijdens de koffiepauze. Voor het personeel in de nachtdienst is er nog geen mogelijkheid van het restaurant gebruik te maken. ‘We zijn nu nog druk bezig met de implementatie van deze fase. Maar ook voor de nachtdienst zal er op termijn gezorgd moeten worden.’