artikel

Nieuwe cafetariaformule richt zich op iedereen

Horeca

‘Herkenbaarheid voor iedereen. Volop ruimte voor eigen keuzes en persoonlijke verwachtingen. Met een breed assortiment, bewust van de hedendaagse smaakpatronen. Lekker snacken of tafelen in een gezellige, sfeervolle ambiance.’ Zo vat Eric Boeijen, directeur van VEN Internationale Versmarkt in Cuijk het concept samen van de nieuwe fastfoodformule Plaza.

Nieuwe cafetariaformule richt zich op iedereen

Eric van Boeijen nam begin maart van dit jaar het initiatief voor de Plaza-formule. Amper een maand later, op 12 april, opende in Geldermalsen de eerste Plaza-vestiging zijn deuren. Binnen een maand een nieuwe cafetariaformule ontwikkelen is erg snel. Eric Boeijen lacht.

‘Vanuit de VEN-groep had ik jarenlang contacten met de Kwalitariaketen. Daarin heb ik behoorlijk wat ervaring opgedaan. Ik had op het gebied van cafetariaformules ideeën te over, die ik in één keer heb kunnen spuien. Medio maart vond al een conceptpresentatie plaats aan belangstellende ondernemers. Daarin legden wij de complete filosofie neer. De reacties waren enthousiast. Ik kwam in contact met cafetaria Stegeman in Geldermalsen, die net in een ingrijpende verbouwd werd. Het leek mij een uitstekend bedrijf om met Plaza te beginnen. Stegeman was in 1989 trouwens ook de allereerste Kwalitaria.’

De fastfoodformule gaat uit van een vaste, ‘warme’ kleurstelling. De inrichting per outlet kan verschillen, mits in overleg de vastgestelde doelstellingen van sfeer en uitstraling worden gerealiseerd. Plaza hanteert als ondertitel ‘food for all’.
Boeijen: ‘We spelen conceptsgewijs in op alle leeftijdsgroepen. Zo richten we ons onder het motto Fun in food op tieners. Niet alleen met het assortiment en speciale aanbiedingen, maar bovendien met een televisie waarop de programma’s van MTV of TMF zijn te zien. De oudere gast benaderen we met de slogan ‘Een goed gevoel bij Plaza’. Ook vader, moeder, opa en oma moeten zich bij onze formule thuisvoelen. Net als de zakenman. Voor hen luidt ons credo dat hij tijdens de lunch de balans kan vinden tussen werken en leven.’

Disney
Trots is Eric Boeijen op wat Plaza de jongere jeugd biedt. De fastfoodformule heeft toestemming gekregen om in de zaken gebruik te maken van Disneyfiguren. ‘Dit is echt uniek’, weet de initiatiefnemer. ‘Het concept ‘Food for kids’ biedt bijvoorbeeld een Goofymenu en misschien wel een Duckburger. Ook richten we een kinderhoek in met tekenfilms en koppelen we allerlei acties aan Disney. Zo kunnen de kids hun naam schrijven in het grote Disneyboek. Als ze jarig zijn, mogen ze bij Plaza een cadeautje afhalen.’

Communicatie
Het beleid wordt op gelijkwaardige basis bepaald met de aangesloten ondernemers. Beide partijen zijn evenredig betrokken bij de formuleorganisatie. Eric Boeijen: ‘Betrokkenheid en inspraak van de aangesloten ondernemers staan hoog in ons vaandel. Het bestuur is in handen van een stuurgroep, waarin naast formuledirecteur Jan-Hein Aarts, een contactpersoon uit de CVK/VEN-organisatie en een vertegenwoordiger van de VEN-directie bovendien vier Plaza-ondernemers zitten.’

‘De stuurgroep installeert een viertal commissies met daarin de formuledirecteur en vier cafetariahouders, waarvan één ook deel uitmaakt van de stuurgroep. Zij buigen zich respectievelijk over het product-, prijs-, presentatie- en promotiebeleid. Daarnaast vinden voor de ondernemers twee keer per jaar regionale bijeenkomsten plaats en is er een jaarlijkse formuledag. Met deze constructie denken wij de medezeggenschap van onze leden maximaal te kunnen waarborgen. Het beoogde succes van de Plaza-formule draait om een duidelijke communicatie.’

De Plaza-formule geeft volgens Boeijen een duidelijke visie op het hedendaagse ondernemerschap en op de landelijke consumentenmarkt. ‘We willen anticiperen op behoeftes en interesses op foodgebied en leefwijze. Daarbij zijn een sterk stuk marketing en promotie, maar ook jaarlijkse motivatietrainingen voor het personeel van groot belang. Dit alles moet leiden tot een optimale winstmarge voor de aangesloten ondernemers. Want daar gaat het uiteraard ook om.’

Eind dit jaar 25 vestigingen

Fastfoodformule Plaza wil dit jaar 25 vestigingen openen. ‘Er zijn inmiddels al meer aanvragen’, zegt initiatiefnemer Eric Boeijen. ‘Wij hanteren een selectie en laten alleen gemotiveerde ondernemers toe met bedrijven die kunnen voldoen aan onze filosofie. Zij moeten uitstekende investeringsplannen hebben en over goede ideeën beschikken Plaza zoekt leden die keuzes durven maken.’