artikel

Nieuwe trends komen uit Azië

Horeca

Meedenken in plaats van dozenschuiven’, dat is het motto van Arent Westerink en Michael Boermeester van M&A Systems. De Amsterdamse leverancier van horeca-apparatuur bestaat tweeënhalf jaar, maar is behoorlijk actief. Zo helpt M&A Systems mee bij nieuwe fastfoodconcepten, zoals Yumi en Piazolla. We praten met de twee directeuren over nieuwe concepten èn toekomstige trends.

Nieuwe trends komen uit Azië

Wie met het duo praat over de nieuwe concepten, krijgt het gevoel tegenover twee trendwatchers te zitten. Dat heeft volgens hen met hun zakenreizen te maken. ‘We reizen over de hele wereld en houden daarbij altijd onze ogen open voor nieuwe horecaconcepten en innovaties’ vertelt Boermeester. Westerink: ‘We willen meer zijn dan enkel leverancier. We dragen oplossingen aan en helpen mee bij het bedenken en ontwikkelen van nieuwe concepten.’

Zo’n nieuw concept is Yumi van ondernemer Marcello Supuseppa. M&A Sytems hielp mee bij de ontwikkeling van dit concept. Yumi is een Aziatisch fastfoodconcept onder het motto ‘street-frontcooking’. Dat is kort uitgelegd: direct koken aan de straat, voor de neus van de klant.

Westerink: ‘Klanten lopen langs een gekoelde counter en kiezen een Oosterse maaltijd. Die wordt meteen klaargemaakt. Binnen drie minuten heeft de klant vers eten in een dichtgevouwen kartonnen bakje.’Boermeester: ‘Wij geloven in dit concept. Het is vers, er wordt weinig vet gebruikt en heeft daarmee een gezond imago. Met vijftig vierkante meter kan de ondernemer al aan de slag.’

Puur toevallig werd M&A als leverancier bij het project van Supuseppa betrokken. Boermeester: ‘We hadden in Amerika diverse van deze Oosterse fastfoodconcepten gezien. We kwamen Supuseppa tegen die daar mee bezig was en een franchiseketen wilde opbouwen. Wij hebben hem toen geholpen bij de ontwikkeling van het concept. Daarnaast leveren wij het wokfornuis, de koelvitrine en overige apparatuur.’

In april gaat de eerste Yumi open in Amsterdam. Het is de bedoeling dat in de loop der jaren een keten ontstaat van Yumi’s. M&A is hier geen participant in. Westerink: ‘Laat duidelijk zijn dat Yumi en M&A niet één zijn. Wij helpen graag mee bij zo’n ontwikkeling, maar willen wel onze handen vrij hebben. Als een andere klant een wokconcept wil beginnen of een cafetariahouder wil wokken, zijn ze van harte welkom. Wij denken dat onze bijdrage aan Yumi goede reclame voor ons is.’

Wokken is volgens de twee zeker een optie voor cafetariahouders. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat cafetariahouders meer moeten bieden dan de standaardsnacks. De klant is veeleisender en wil steeds vaker goede maaltijden mee naar huis nemen. Met roerbakken kan dat natuurlijk prima’, zegt Westerink.

Maar de bereiding moet dan wel naar de klant toe gebeuren, want ‘front cooking’ is een trend die steeds meer doorzet. Westerink: ‘Klanten willen zien dat hun product vers wordt bereid. Zo’n verse uitstraling doet ook gezond aan. Inductieapparatuur even aansluiten en je kunt er al een mooie show van maken.’

Dat kan ook met ‘Piazolla’, een pizzaconcept van de groothandel EPP van New York Pizza. Ook hierbij is M&A qua apparatuur nauw betrokken is geweest. Onder de naam Piazolla, eigen naam of zonder naam kan in bijvoorbeeld in een cafetaria een pizzaconcept worden opgezet. M&A Systems verzorgt de apparatuur zoals de ovens, werktafels en warmhoudplaten.

Is dat brede aanbod een trend of is het meer. ‘Foodcourts, centrale locaties waar verschillende aanbieders fastfood aanbieden, zijn groeiende, en niet alleen in de VS. Dat moet toch voor traditionele fastfoodmarkt een teken aan de wand zijn. Mensen willen meer variatie, ook in de cafetaria.’

Toch slagen Foodcourts niet altijd. ‘De locatie is van groot belang’, aldus Boermeester. ‘Ik ken een foodcourt in Nederland bij een meubelboulevard. Die zit op de tweede etage! Dat werkt dus niet. Mensen moeten het zien. In winkelcentrum Centrö in Oberhausen (Duitsland) is dat wel goed aangepakt. Ik ben er laatst nog geweest. Eén van mijn kinderen wilde pizza, de ander frites en een snack, mijn vrouw een broodje en ik Aziatisch eten. Ieder ging wat halen bij zijn gewenste aanbieder. Binnen vijf minuten zaten we weer bijeen aan een tafel op het binnenterras. Prachtig toch.’

Zijn er ook goede buitenlandse concepten die niet zullen aanslaan in Nederland. ‘Jazeker’, zegt Boermeester. ‘Lunchrestaurants bijvoorbeeld zoals Applebee’s en T.J.’s Friday. Die lopen hartstikke goed in Amerika. Je kunt er ook perfect eten, maar in Nederland komt zoiets moeilijk van de grond. Het slaat gewoon niet aan.’ Een andere trend die in Nederland nog niet wil aanslaan is fingerfood als gezamenlijk voorgerecht. Westerink: ‘Hier eet ieder zijn eigen voorgerecht. In de States zie je juist dat bijvoorbeeld vier mensen samen eten van één bord met hapjes of snacks zoals nacho’s.’

Nieuwe fastfoodtrends komen in de toekomst wellicht dan ook niet meer uit Amerika. Westerink: ‘Qua nieuwe trends, hebben we Amerika nu wel een beetje gezien. De komende tijd richten we onze ogen vooral richten op Azië. Daar gebeurt momenteel ontzettend veel op fastfoodgebied. Daar zullen we zeker weer de nodige ideeën opdoen.’

Bekend bij ketens
M&A Systems is tweeënhalf jaar geleden opgericht door de directeuren Michael Boermeester en Arend Westerink. Beiden waren directeur van een importeur en leverancier van horeca-apparatuur. Door ‘een verschil van ideeën’ met de eigenaar, besloot het duo zelfstandig door te gaan. ‘In overleg hebben we de behartiging van de ketens overgenomen’, aldus Boermeester.Tot deze ketens behoren onder andere McDonald’s, Centerparcs, New York Pizza, Bakker Bart en Kentucky Fried Chicken. ‘Sinds begin dit jaar hebben wij het exclusieve importeurschap verworven van de merken Pitco (friteuses), Blodgett (pizzabandovens), Magic Kitch’n (grills), CookTek (inductie-apparatuur) en Hatco (warmhoudapparatuur). Dit importeurschap deelden we voorheen met PB International.’

Uiteraard levert M&A Systems ook bakwanden. ‘Het bijzondere van onze nieuwe bakwanden is, dat ze modulair zijn opgebouwd. Als de cafetariahouder een ketel ergens anders wil plaatsen, kan de ketel er zo uit, of vervangen worden door andere apparatuur.’

Wie met het duo praat over de nieuwe concepten, krijgt het gevoel tegenover twee trendwatchers te zitten. Dat heeft volgens hen met hun zakenreizen te maken. ‘We reizen over de hele wereld en houden daarbij altijd onze ogen open voor nieuwe horecaconcepten en innovaties’ vertelt Boermeester. Westerink: ‘We willen meer zijn dan enkel leverancier. We dragen oplossingen aan en helpen mee bij het bedenken en ontwikkelen van nieuwe concepten.’

Zo’n nieuw concept is Yumi van ondernemer Marcello Supuseppa. M&A Sytems hielp mee bij de ontwikkeling van dit concept. Yumi is een Aziatisch fastfoodconcept onder het motto ‘street-frontcooking’. Dat is kort uitgelegd: direct koken aan de straat, voor de neus van de klant.

Westerink: ‘Klanten lopen langs een gekoelde counter en kiezen een Oosterse maaltijd. Die wordt meteen klaargemaakt. Binnen drie minuten heeft de klant vers eten in een dichtgevouwen kartonnen bakje.’Boermeester: ‘Wij geloven in dit concept. Het is vers, er wordt weinig vet gebruikt en heeft daarmee een gezond imago. Met vijftig vierkante meter kan de ondernemer al aan de slag.’

Puur toevallig werd M&A als leverancier bij het project van Supuseppa betrokken. Boermeester: ‘We hadden in Amerika diverse van deze Oosterse fastfoodconcepten gezien. We kwamen Supuseppa tegen die daar mee bezig was en een franchiseketen wilde opbouwen. Wij hebben hem toen geholpen bij de ontwikkeling van het concept. Daarnaast leveren wij het wokfornuis, de koelvitrine en overige apparatuur.’

In april gaat de eerste Yumi open in Amsterdam. Het is de bedoeling dat in de loop der jaren een keten ontstaat van Yumi’s. M&A is hier geen participant in. Westerink: ‘Laat duidelijk zijn dat Yumi en M&A niet één zijn. Wij helpen graag mee bij zo’n ontwikkeling, maar willen wel onze handen vrij hebben. Als een andere klant een wokconcept wil beginnen of een cafetariahouder wil wokken, zijn ze van harte welkom. Wij denken dat onze bijdrage aan Yumi goede reclame voor ons is.’

Wokken is volgens de twee zeker een optie voor cafetariahouders. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat cafetariahouders meer moeten bieden dan de standaardsnacks. De klant is veeleisender en wil steeds vaker goede maaltijden mee naar huis nemen. Met roerbakken kan dat natuurlijk prima’, zegt Westerink.

Maar de bereiding moet dan wel naar de klant toe gebeuren, want ‘front cooking’ is een trend die steeds meer doorzet. Westerink: ‘Klanten willen zien dat hun product vers wordt bereid. Zo’n verse uitstraling doet ook gezond aan. Inductieapparatuur even aansluiten en je kunt er al een mooie show van maken.’

Dat kan ook met ‘Piazolla’, een pizzaconcept van de groothandel EPP van New York Pizza. Ook hierbij is M&A qua apparatuur nauw betrokken is geweest. Onder de naam Piazolla, eigen naam of zonder naam kan in bijvoorbeeld in een cafetaria een pizzaconcept worden opgezet. M&A Systems verzorgt de apparatuur zoals de ovens, werktafels en warmhoudplaten.

Is dat brede aanbod een trend of is het meer. ‘Foodcourts, centrale locaties waar verschillende aanbieders fastfood aanbieden, zijn groeiende, en niet alleen in de VS. Dat moet toch voor traditionele fastfoodmarkt een teken aan de wand zijn. Mensen willen meer variatie, ook in de cafetaria.’

Toch slagen Foodcourts niet altijd. ‘De locatie is van groot belang’, aldus Boermeester. ‘Ik ken een foodcourt in Nederland bij een meubelboulevard. Die zit op de tweede etage! Dat werkt dus niet. Mensen moeten het zien. In winkelcentrum Centrö in Oberhausen (Duitsland) is dat wel goed aangepakt. Ik ben er laatst nog geweest. Eén van mijn kinderen wilde pizza, de ander frites en een snack, mijn vrouw een broodje en ik Aziatisch eten. Ieder ging wat halen bij zijn gewenste aanbieder. Binnen vijf minuten zaten we weer bijeen aan een tafel op het binnenterras. Prachtig toch.’

Zijn er ook goede buitenlandse concepten die niet zullen aanslaan in Nederland. ‘Jazeker’, zegt Boermeester. ‘Lunchrestaurants bijvoorbeeld zoals Applebee’s en T.J.’s Friday. Die lopen hartstikke goed in Amerika. Je kunt er ook perfect eten, maar in Nederland komt zoiets moeilijk van de grond. Het slaat gewoon niet aan.’ Een andere trend die in Nederland nog niet wil aanslaan is fingerfood als gezamenlijk voorgerecht. Westerink: ‘Hier eet ieder zijn eigen voorgerecht. In de States zie je juist dat bijvoorbeeld vier mensen samen eten van één bord met hapjes of snacks zoals nacho’s.’

Nieuwe fastfoodtrends komen in de toekomst wellicht dan ook niet meer uit Amerika. Westerink: ‘Qua nieuwe trends, hebben we Amerika nu wel een beetje gezien. De komende tijd richten we onze ogen vooral richten op Azië. Daar gebeurt momenteel ontzettend veel op fastfoodgebied. Daar zullen we zeker weer de nodige ideeën opdoen.’

Bekend bij ketens
M&A Systems is tweeënhalf jaar geleden opgericht door de directeuren Michael Boermeester en Arend Westerink. Beiden waren directeur van een importeur en leverancier van horeca-apparatuur. Door ‘een verschil van ideeën’ met de eigenaar, besloot het duo zelfstandig door te gaan. ‘In overleg hebben we de behartiging van de ketens overgenomen’, aldus Boermeester.Tot deze ketens behoren onder andere McDonald’s, Centerparcs, New York Pizza, Bakker Bart en Kentucky Fried Chicken. ‘Sinds begin dit jaar hebben wij het exclusieve importeurschap verworven van de merken Pitco (friteuses), Blodgett (pizzabandovens), Magic Kitch’n (grills), CookTek (inductie-apparatuur) en Hatco (warmhoudapparatuur). Dit importeurschap deelden we voorheen met PB International.’

Uiteraard levert M&A Systems ook bakwanden. ‘Het bijzondere van onze nieuwe bakwanden is, dat ze modulair zijn opgebouwd. Als de cafetariahouder een ketel ergens anders wil plaatsen, kan de ketel er zo uit, of vervangen worden door andere apparatuur.’