artikel

‘Nieuwe wijnlanden maken wijn voor beginners

Horeca

De nieuwe wijnlanden, zoals Chili, Argentinië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland, maken toegankelijke wijn, die uiterst geschikt is voor de beginnende wijndrinker. Volgens wijninkopers zijn de nieuwe wijnen mede daarom zo in trek. Een overzicht met reacties ‘uit het veld’.
Lees hier de reacties…

‘Nieuwe wijnlanden maken wijn voor beginners

‘Het zijn soepele, makkelijke en vriendelijke wijnen”, zei D. van den Broek, directeur van DirkIII-slijterijen. Ook vinoloog en directeur M. Donders van wijnhuis Robbers en Van den Hoogen uit Arnhem is zeer te spreken over de nieuwe wereldwijnen.

‘De wijnen zijn fruitiger en zachter dan de Franse wijnen. Daarom zijn ze zo in trek bij de beginners. Ze zijn ook heel goed gemaakt’, stelt Donders. Het wijnhuis verkoopt zelf voornamelijk Bordeaux-wijnen, maar ook de nieuwe wijnen verkopen goed. ‘De wijn is ook voor mensen die al jaren wijn drinken erg goed toegankelijk.’

Volgens Van den Broek pakken de wijnleveranciers uit de nieuwe wijnlanden de zaken goed aan. ‘Ze zijn snel met innovaties zoals de schroefdop, de teksten op de etiketten zijn duidelijk, de vorm van de fles spreekt klanten aan en de prijs-kwaliteitverhouding is erg goed.’

Ook vinoloog M. van der Vliet van Vintage Wijnen uit Den Haag denkt dat de nieuwe wereldwijnen vooral terrein winnen door goede marketing. ‘Ze maken commerciële wijnen voor een grote groep mensen die een niet te ingewikkelde wijn willen drinken.’ De wereldlanden gebruiken volgens Van der Vliet smaken die mensen van nature al lekker vinden. ‘Ietsje zoeter, fruitiger en niet te veel smaken door elkaar’.

De prijs van de wijnen speelt ook een rol in de populariteit. ‘Wij hebben voor 1 euro 99 al een hele goede wijn’, zegt Van den Broek. ‘En voor de smaak hoef je geen dure Franse wijn te kopen.’ Van den Broek verwacht niet dat de Franse wijn uit de markt gedrukt wordt, ‘maar het zal wel pijn gaan doen’.

De Fransen gaan langzamerhand ook hun wijn veranderen naar de zoetere en fruitigere smaken, stelt Van der Vliet. ‘Ze moeten wel als ze wijn willen blijven verkopen.’