artikel

Nieuwe wind bij Buitenhuis Snacks

Horeca

Zo’n beetje alles is of wordt vernieuwd bij Buitenhuis Snacks in Wijk bij Duurstede. De onderneming bouwt en renoveert. Een nieuw verkoopteam en een nieuwe directie zorgen voor een frisse wind. Buitenhuis Snacks zet een flinke stap voorwaarts. ‘We willen behoorlijk van ons laten horen’, meldt algemeen directeur Gerrit Brunninkreef.

Nieuwe wind bij Buitenhuis Snacks

Buitenhuis Snacks werd in 1960 opgericht door Frans Buitenhuis. Deze cafetariahouder uit Zeist maakte snacks in zijn eigen slagerij. Doordat hij steeds meer vervaardigde voor andere ondernemers, besloot hij tot de oprichting van een snackfabriek voor het foodservicekanaal. Daarna groeide het bedrijf vanuit het niets naar de 50 miljoen gulden omzet nu. Inmiddels heeft Buitenhuis Snacks145 personeelsleden op verschillende productielocaties. Volgens directeur Brunninkreef is die groei mede te danken aan de innovaties van Frans Buitenhuis. ‘Hij ontwikkelde als eerste producent in Nederland een fotodoos voor diepvriessnacks. Ook specialiseerde de onderneming zich onder zijn leiding in minisnacks. Uniek daarin zijn de vier- en achtvak indelingen, met een assortiment aan minisnacks.’

Frans Buitenhuis is sinds negen jaar niet meer actief in het bedrijf. Buitenhuis Snacks is sindsdien eigendom van Joop Smees, ondernemer in de mobiliteits-, vastgoed en foodbranche. In 1999 nam de Smees Foodgroup ook VSI in Leerdam over, producent van bladerdeegproducten en sportrepen (functional food repen). Buitenhuis Snacks was al één van de grootste afnemers van VSI, dat met 140 personeelsleden vorig jaar zo’n 25 miljoen gulden omzet genereerde.

Halffabrikaten
Zowel Buitenhuis als VSI zijn bezig met nieuwbouw. De uitbreiding is dringend nodig, meldt Brunninkreef. ‘De nieuwbouw is gebaseerd op groei. We barsten bijna op al onze productielocaties uit onze panden. We pakken het nu in een keer goed aan.’ De productie van functional foodrepen (alleen private label-verkoop) van dochteronderneming VSI, wordt bijvoorbeeld binnenkort verplaatst naar een nieuw pand. ‘De repenproductie blijft toch een vreemde eend ten opzichte van de andere activiteiten van VSI. Zodoende creëren we voor VSI ook meer ruimte voor de bakkerij en roosterij waar onder andere halffabrikaten voor muesli worden gemaakt.’
Naast nieuwbouw is bij beide ondernemingen meteen een stuk renovatie meegenomen. Door de vele bouwactiviteiten moest bijvoorbeeld de complete tostiproductielijn van Buitenhuis Snacks tijdelijk elders worden ondergebracht. De werknemers van deze lijn moeten daarom in een dorp zes kilometer van Wijk bij Duurstede vandaan werken. Deze productielijn keert op 1 januari 2002 terug naar ‘huis’.

Relatie
Uitbreiding en verjonging van het marketing- en verkoopapparaat zijn volgens Brunninkreef nodig. ‘In het verleden was er een te beperkt team. Met drie mensen was het natuurlijk onmogelijk om 350 grossiers te bezoeken. We willen dat onze accountmanagers een relatie opbouwen met de klanten en die onderhouden.’
Salesmanager Johan Ekers behoort tot de nieuwelingen. Hij legt momenteel de laatste hand aan de ‘verkoopafdeling nieuwe stijl’. ‘Het team is nu bijna compleet’, aldus Ekers.
Buitenhuis Snacks heeft diverse plannen voor nieuwe producten. Een voorbeeld hiervan zijn de vier nieuwe tosti-smaken die het bedrijf dezomer ïntroduceert(zie kader).

Creativiteit
In de proefkeuken van de afdeling productontwikkeling wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe snacks. Niet alleen de smaak, maar ook de houdbaarheid, kwaliteit en vooral het bakproces zijn belangrijk. ‘Buitenhuis is echt op de horeca gericht. Als de snacks even twee minuten langer in de frituur liggen, mogen ze niet meteen open barsten’, meldt productontwikkelaar Ton van Ekeren.
Vaak wordt in de proefkeuken gewerkt aan nieuwe snacks aan de hand van een strategisch plan. Toch blijft er genoeg ruimte voor creativiteit. ‘Soms ontwikkelen we snacks waar de markt nog niet rijp voor is. Die plannen gaan dan even de koelkast in, en komen weer tevoorschijn als de markt daar wel aan toe is.’

Momenteel werkt Buitenhuis onder meer aan vegetarische snacks en snacks die bereid kunnen worden in de magnetron. ‘In principe hebben we al kwalitatief goede snacks voor de magnetron, maar de houdbaarheid is nog te kort. Zo’n drie maanden, terwijl we minimaal een jaar willen bieden’, aldus de productontwikkelaar.

Volledige dekking
Buitenhuis Snacks produceert sinds enige tijd gepaneerde uienringen voor filialen van een Amerikaanse fastfoodgigant in Duitsland, Oostenrijk, Italië en Zwitserland. ‘Dat zo’n grote organisatie voor ons kiest, daar spreekt toch vertrouwen uit’, meldt Brunninkreef. ‘Dat is mede te danken aan de diverse certificeringen (HACCP, BRC) van ons bedrijf.’ Johan Ekers vult aan: ‘Tot dusver bestaat onze export vooral uit specifieke producten voor specifieke afnemers. Natuurlijk willen we graag meer aan export doen, maar op de binnenlandse markt zijn ook nog mogelijkheden te over. We richten ons daarom primair op de thuismarkt. Die bestaat voor ons niet alleen uit Nederland maar ook uit België en Luxemburg.’
De distributie in Nederland is 100 procent dekkend. Buitenhuis Snacks wil ook volledige dekking voor België en Luxemburg. ‘Die dekking is op dit moment nog 70 tot 80 procent’, aldus Ekers: ‘We willen als speler graag in de voorste wagon van de trein zitten. Volledige distributie hoort daarbij.’ Brunninkreef vult aan: ‘We hebben vernieuwd over de volle breedte: in personeel, faciliteiten, machines en gebouwen. Kortom; we zijn klaar om onze ambities waar te maken.’

Groot in minisnacks

Buitenhuis Snacks is vooral groot in minisnacks. Meer dan de helft van de omzet van 23 miljoen euro is toe te schrijven aan de verkoop van minisnacks. Daarna volgen de broodsnacks. De rest van de omzet wordt gegenereerd uit de traditionele snacks, visspecialiteiten en overigen.Zusterbedijf VSI behaalde vorig jaar een omzet van 13,5 miljoen euro. Iets meer dan 62 procent kwam voort uit de productie van functional food repen, die alleen voor private labels worden gemaakt. Bladerdeegsnacks zijn goed voor 30 procent van de omzet, muesli-halffabrikaten waren goed voor ruim een miljoen euro.