artikel

Noordzij over openen hotels in China

Horeca

Gert Noordzij is Director Hotel Openings van Holiday Inn Express in China. Zijn core business: het openen van nieuwe hotels. Noordzij vliegt letterlijk van het ene bouwproject naar het andere en vliegt nagenoeg dagelijks van bouwput naar bouwput. Tussendoor vond hij nog even tijd om het beantwoorden van een paar vragen vanuit Nederland.

Noordzij over openen hotels in China

Hoe is het om als Nederlander hotels in China op te starten?

Werken in China is uiterst uitdagend. Het land maakt een ongekende groei door en het is enorm verrijkend om daaraan een heel klein deel bij te dragen. De grootte van het land is ook een enorme uitdaging. Ik zit bijna dagelijks in het vliegtuig en de gemiddelde vlucht duurt al gauw twee uur. Daarnaast zijn er natuurlijk grote culturele verschillen. Ook het feit dat bijna alle hotels die wij openen eigendom zijn van locale eigenaren maakt ieder project uniek, in de zin dat iedere owning company een eigen bedrijfscultuur heeft. Een hotel eigenaar in China is vaak heel erg betrokken in het runnen van het hotel.

Als Director – Hotel Openings, Holiday Inn Express rapporteer ik aan de Vice President, Hotel Openings. Ik ben verantwoordelijk voor alle operationele aspecten van de opening van een hotel. Mijn betrokkenheid in een project begint negen maanden voor de opening, met het recruiteren van de General Manager. Die komt ongeveer zes maanden voor de opening aan boord. Gedurende deze hele periode werk ik met het hotel management team, de eigenaren, aannemers, partners en bijna alle diensten binnen onze groep (Development, Design & Engineering, Express Brand, Legal, Sales & Marketing, Operations) om het openingsproces in goede banen te leiden. Na de opening van het hotel gaat de verantwoordelijkheid over naar Operations.

In een normale werkweek bezoek ik drie tot vier steden. Ik probeer met de eerste vlucht ’s ochtends te arriveren. Na aankomst ga ik direct naar de bouwput om het hotel te inspecteren. Vervolgens herzie ik de operationale vorderingen met het hotel team en identificeren we eventuele potentiele problemen die de opening zouden kunnen vertragen. Vaak staat er daarna een vergadering met de eigenaar van het hotel op de agenda om zulke zaken te bespreken.

Wat zijn de grote verschillen tussen het hotelwerk in China en in ons land?

Dat kan ik eigenlijk niet beoordelen. Ik ben na het afstuderen van de Middelbare Hotelschool Zwolle in 1990 direct naar het buitenland vertrokken. Het merendeel van die tijd heb ik in Azië doorgebracht. Ik neem aan dat er in Nederland weinig nieuwe hotels bijgebouwd worden. Daarnaast hoor ik van collega’s dat het kamer / personeels ratio in Europa een stuk lager is dan in Azië. Een ding is zeker: de focus in China is meer gericht op groei dan Europa. Een van China’s grootste resources is goedkope arbeidskrachten en een flexibele werkmentaliteit, waardoor men het potentieel heeft om projecten bijna letterlijk uit de grond te stampen.

In het algemeen heeft een Holiday Inn Express hotel een hoger aantal kamers dan in Europa. Een Express in China heeft gemiddeld 250 kamers. Een van de spannende kanten van mijn werk is dat er af en toe een echt groot project bij zit. Bijvoorbeeld Holiday Inn Express Shanghai Zhabei, dat we in januari van dit jaar hebben geopend, heeft 472 kamers. Momenteel zijn we bezig met het openen van Holiday Inn Express Beijing Minzuyuan, tien minuten lopen van het Olympisch Stadion, dat 428 kamers telt. Zulke projecten brengen speciale logisitieke uitdagingen met zich mee.

Een van de belonende kanten van mijn werk is dat ik met vrij jonge mensen werk. Het is vaak de eerste keer dat de General Manager van een Holiday Inn Express de volledige leiding heeft over een hotel en menigmaal nog nooit een hotel heeft geopend. Over het algemeen komen kandidaten uit de rangen van Executive Assistant Manager, Director of Rooms of Sales, en dergelijke. Ze hebben dus de nodige begeleiding nodig met zowel de technische kanten van het openen van een hotel, als mede met het omgaan van de relatie met de hoteleigenaar. Ik vind het geweldig als de General Manager van een Express na een jaar de opening van een groter Express gaat doen of succesvol doorstroomt naar een full service hotel. Express biedt dus duidelijk carrière mogelijkheden voor locale hotel executives.

Hoeveel Holiday Inn Express hotels gaat u de komende tijd bouwen/openen?

Sinds IHG in oktober 2006 het merk Holiday Inn Express in China heeft gelanceerd heeft de groep nu een netwerk van elf hotels in Greater China (waarbij ook Taiwan, Hong Kong S.A.R. en Macau S.A.R. zijn inbegrepen). Op dit moment is Holiday Inn Express sterk vertegenwoordigd met vier hotels in Shanghai. Daarnaast strekt het huidige netwerk zich uit in Beijing, Hong Kong, Shenzhen, Tianjin, Zhengzhou, Hefei en Dalian.

Dit jaar staan er twaalf Express openingen op het schema. Hiervan zijn er vier in Beijing, die voor de Olympische Spelen zullen openen. De andere hotels gaan open in Shanghai en provinciale hoofdsteden, zoals Chengdu en Hangzhou. Daarnaast zijn er nog 20 projecten in de pipeline.

Wereldwijd zijn 85 procent van onze hotels gefranchised. Hoewel IHG in China is gegroeid door het management model, geloven wij dat naar mate de markt zich ontwikkelt, franchising in toenemende mate een steeds belangrijker business model voor IHG in China zal worden, met name voor onze mid-scale brands.

China is booming. Gaat het niet te hard waardoor er fouten worden gemaakt?

China heeft de afgelopen twintig jaren zowel economisch, als sociaal-maatschappelijk veel verbeteringen gezien. Dankzij een bloeiende export industrie is het land in staat om een nieuwe infra-structuur te bouwen, inclusief scholen, ziekenhuizen en nutsbedrijven.

Door deze snelle groei is er weinig aandacht gegeven aan zaken als milieu vervuiling. Het leiderschap van China is zich hiervan bewust en is momenteel bezig om de groei ietwat in te remmen, zodat er meer aandacht kan gegeven worden aan de verbetering van het milieu en het implementeren van betere kwaliteitsnormen van producten.

Hoe ziet de hospilality branche in China er over pakweg tien jaar uit?

De groei van vijfsterren en luxury hotels zal de komende jaren afnemen. Er is de afgelopen jaren teveel focus geweest op de ontwikkeling van dure luxe hotels. De ROI (return-on-investment) is voor hotel eigenaren minder interessant dan die van succesvolle twee- en driesterren hotels in China.

Door het groeiende inkomensniveau neemt de mobiliteit van de middenklasse toe, waardoor er steeds meer vraag naar goede economy en targeted service hotels komt. De komende tien jaren zullen we dan ook een spectaculaire groei zien van merken zoals Holiday Inn Express, Days Inn, Ibis, enz. Ook nieuwe Chinese merken, zoals Home Inn, Motel 268 en Days Inn zullen zich sterk maken en zich ook buiten de grenzen van China uitbreiden. Ook de introductie van nieuwe Europese merken, zoals Tulip Inn zal nauw in de gaten gehouden moeten worden.

Is Gert Noordzij dan nog werkzaam in dit land?

Die kans is natuurlijk erg groot. IHG concentreert zich nu vooral op het ontwikkelen en openen van hotels en de groei zal natuurlijk nog wel een aantal jaren doorgaan. Daarnaast moeten al die hotels natuurlijk ook gerund worden. Volop mogelijkheden dus.

Dan zijn er ook andere landen in Azië, die een spectaculaire economische groei beleven. India is daarvan een voorbeeld. Ik sluit de mogelijkheid dus niet uit dat ik een dezer jaren in een andere regio zal komen te werken.