artikel

Oei ik groei! Wat nu?

Horeca

Momenteel maak ik in verband met de matige economische omstandigheden even pas op de plaats. Maar als mijn bedrijf straks gaat groeien, wil ik daar op voorbereid zijn. Hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Beheerst! Beperk het aantal vaste medewerkers en groei mee met uw zaak.

Oei ik groei! Wat nu?

Stel dat alles in de horeca straks weer goed gaat en dat uw restaurant gaat lopen als een trein: prima stoelbezetting, bestedingen boven verwachting. U gaat ook met de lunch open en start met cateringactiviteiten. Een paar maanden later opent u zelfs een extra vestiging ten behoeve van de catering. U heeft in no-time een bedrijf met meer dan tien vaste medewerkers en een behoorlijk aantal parttimers.

Mooi! Maar u en uw partner maken zeer lange dagen. Uw partner haakt af. Fysiek kan zij het niet meer aan. U ziet elkaar nauwelijks meer en uw privé-leven laat te wensen over. Er is in korte tijd veel veranderd. U heeft een boekhouder in dienst, belegt vergaderingen met medewerkers. Leuk? Nee, u heeft een goedlopend bedrijf opgebouwd, maar u kunt er niet van genieten, want er was geen sprake van ‘beheerste groei’.

Beheerste groei
Alleen beheerste groei is leuk. Als groei louter uit toevalligheden voortkomt, dan is de kans groot het succes met u op de loop gaat. Schroom daarom niet om een team van adviseurs in de arm te nemen; een accountant, een jurist, een personeelsadviseur en een horecaspecialist. Zij kunnen u helpen met het maken van keuzes en met het beantwoorden van strategische vragen zoals: ben ik liever restaurateur of ondernemer? Is dit hoge inkomen de persoonlijke opofferingen wel waard?

Ondernemers die niet beheerst groeien, lopen een groot risico dat ze hun bedrijf niet meer in de hand hebben. Succes kan dan makkelijk omslaan in tegenslag. Burn out behoort bijvoorbeeld tot de mogelijkheden. Mensen zitten pas ‘goed in hun vel’ als ze een balans vinden tussen werk, privé en rust. Alleen dan kan de accu tijdig worden opgeladen.

Vaste medewerkers
Bij groei zijn de volgende zaken van belang:

· Neem niet direct medewerkers aan voor onbepaalde tijd. Zeker in het begin weet u immers niet of het succes wel aanhoudt. Bedenk daarbij dat u tot twee keer toe een tijdelijk contract mag verlengen.

· Meer personeel betekent meer risico’s: ziekte, ongevallen, fraude, aansprakelijkheid. Sluit verzekeringen af.

· Groei kan omslaan in terugval. Kweek in de goede tijd een reserve om de terugval te kunnen opvangen.

· Doe nooit concessies aan het vakmanschap van uw medewerkers. Ook al zit u nog zo om personeel te springen, slechte medewerkers jagen uw klanten weg.

· Scherm privé omstandigheden goed af van zakelijke. Zorg voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, dek het overlijdensrisico af en bescherm uw privé vermogen.

· Huur specialisten zonodig part time in. Zoals een administratiekantoor en een P&O medewerker.

· Houdt niet alleen voeling met uw bedrijf, maar ook met medewerkers, collega’s, leveranciers, financiers, de bank en de plaatselijke overheid.

· Delegeer en neem eens tijd voor uzelf.

Vastleggen

Leg afspraken vast in duidelijke overeenkomsten. Houtje touwtje afspraken kunnen u geld gaan kosten. Deze manier van werken dwingt bovendien meer respect af bij uw medewerkers en zakenpartners.