artikel

Omzet Boemel stijgt met 30 procent

Horeca

De voorlopige cijfers over het eerste volledige jaar van café De Boemel laten een sterke omzetstijging van 30 procent zien. Als dat zo doorgaat overschrijdt Hilde van der Stoel de begroting van 2002 met ruim een ton. Zelf houdt ze een slag om de arm: ‘De zomer in Enschede is altijd slecht.’ Ze vreest dat de hoge omzet haar bedrijf onverkoopbaar maakt. Want zoveel is duidelijk: Hilde ziet een andere toekomst.

Omzet Boemel stijgt met 30 procent

De werkster is net geweest en in De Boemel hangt de penetrante geur van chloor. Het is dinsdag 5 februari half elf ’s morgens. Dat is vroeg voor Hilde van der Stoel. De eigenaresse van De Boemel is prompt een kwartier te laat bij de achtste bijeenkomst van De Balans. Ze heeft een goed excuus. Voor deze sessie heeft ze nog even in allerijl de laatste cijfers uitgedraaid. De bar van De Boemel is bezaaid met A4-tjes die zwart zien van de getallen. Het zijn de voorlopige overzichten van het afgelopen jaar.

Buiten komt de regen met bakken uit de lucht, binnen tovert horeca-adviseur Ton Lenting zijn zakrekenmachine tevoorschijn. Lenting is dik tevreden. De weekomzet van De Boemel is gestegen van €4.480,- in het vierde kwartaal van 2000 naar €5.830,- in het vierde kwartaal van 2001; een stijging van 30 procent.

Het lijkt erop dat Hilde van der Stoel de begroting van 2002, die gesteld is op €267.000,-, flink gaat overschrijden. Zelfs de afgelopen januarimaand is relatief goed. Van der Stoel: ‘Iedereen klaagt dat het wat minder gaat. Nou, hier niet.’ Wie wel klaagt, is de bierleverancier. Wekelijks worden er bij De Boemel minimaal dertien fusten naar binnen gesjouwd, soms wel twintig. ‘De jongens die het bier brengen, vinden dat ik aan de tanks moet.’ ‘Als dat zo doorgaat, kom je uit op €305.000,-’, jubelt Ton Lenting.

Verkopen
Maar de eigenaresse van De Boemel houdt een slag om de arm. ‘Ik blijf het zeggen: de zomers zijn heel zwak. Dus ik ga me niet rijk rekenen.’ Lenting is het er niet mee eens. ‘Die omzet moet naar de half miljoen.’ Maar de eigenaresse van De Boemel wil er niet aan. ‘Dan is het bedrijf niet meer te verkopen.’

De adviseur reageert met onbegrip: ‘Je wilt er toch lekker van eten?’ Van der Stoel denkt dat er in de huidige opzet niet veel meer uit het café te halen is, tot ergernis van de horeca-adviseur. ‘Ik vind het gelul. Je scoort nu al een plus van 30 procent.’ Van der Stoel houdt voet bij stuk. ‘Je begrijpt me verkeerd. Het is niet zo dat ik niet wil. Maar ik kijk er realistisch naar. De afgelopen anderhalf jaar heb ik alles gegeven.’ Een substantiële groei van de omzet is volgens haar alleen mogelijk met een compagnon.

Voor zichzelf ziet ze een andere toekomst weggelegd. ‘Ik wil hier geen tien jaar meer aan geven.’ Een baan als horeca-adviseur bij een brouwer of adviesbureau lijkt haar wel wat. In eerdere afleveringen bleek al dat de energieke onderneemster twijfels heeft bij het ondernemerschap. ‘Niet zeuren, maar aanpakken’, was toen de wijze les van Ton Lenting. Van zeuren en twijfel is nu geen sprake meer. Café De Boemel is gewoon niet het bedrijf waar Van der Stoel de komende decennia al haar energie aan wil besteden. ‘Ik leef maar één keer.’

Zeskamp
Ondanks haar besluit De Boemel de komende jaren te verkopen, werpt ze zich strijdvaardig op het komende seizoen. Om de zomeromzet te verbeteren, heeft Van der Stoel een plan de campagne opgesteld. De komende maanden verfraait ze het terras met plantenbakken, er komen nieuwe parasols, nieuwe tafels en een nieuwe luifel.

Ton Lenting wil van Hilde weten of er nog een opdruk ‘De Boemel’ op de parasols komt te staan. Van der Stoel denkt van niet. ‘Deze parasols zijn erg plat, dus dat heeft weinig zin.’ Lenting blijft aandringen. ‘Reclame op parasols is heel belangrijk. Zeker voor jou. Je zit hier een beetje weggedrukt in een hoek. Die parasols vergroten je zichtbaarheid.’

De plannen om de horeca-activiteiten op het marktplein nieuw leven in te blazen, groeien langzaam maar gestaag. Eerder schreven we dat de gemeente Enschede de wekelijkse markt verplaatst heeft van de buitenwijken naar de Oude Markt, het plein van Van der Stoel. Door de komst van de markt hebben de horecaondernemers aan het plein veel activiteiten af moeten blazen.

Het idee van Hilde is om een aantal oude en nieuwe activiteiten samen te voegen onder de noemer ‘Zomerse zondagen van Enschede.’ Eind november bracht ze haar plannen in bij de vergadering van de horecavereniging. Die reageerde enthousiast, maar dit jaar komt er nog weinig van terecht. Alleen de zeskamp gaat door, op zondag 15 september. ‘Dat is de enige dag dat er verder niks te doen is in de stad’, weet Van der Stoel.

Veel drinken
Ton Lenting maakt een rondje door de zaak. Even zet hij de puntjes op de i. Hij maakt Van der Stoel erop attent dat er volgens hem een statafel hoort bij de ingang. Lenting: ‘Hangende mensen drinken veel.’ Van der Stoel is het met hem eens, maar volgens haar is dat de enige mogelijke plek voor een kapstok. ‘Mensen moeten hun jas nu eenmaal ergens kwijt.’ De veranderingen die zij recentelijk heeft doorgevoerd, slaan volgens haar goed aan. De nieuwe stamtafel aan de voorkant bij het raam is populair, zij het dat het enkele glas erg tocht. Van der Stoel wil er daarom dubbel glas inzetten, en een raampartij die ‘s zomers omhoog geschoven kan worden. Lenting is tevreden over wat hij ziet. ‘Het wordt steeds meer een volwassen café.’