artikel

On-line repareren koffieapparaat vermindert onderhoudskosten

Horeca

Verminder drastisch en structureel de onderhoudskosten van een koffieapparaat door de machine op afstand te laten repareren. Dat is het voornemen van Koffiebranderij Peeze. De Arnhemse onderneming hoopt eind dit jaar het eerste koffieapparaat te leveren die on-line repareerbaar is. Vervolgens wil Peeze volgend jaar vijftig machines installeren.

On-line repareren koffieapparaat vermindert onderhoudskosten

‘In plaats van een monteur over de gewone en in Nederland veelal volle wegen te sturen, kiezen we voor de digitale snelweg. Daar is nog ruimte genoeg’, vertelt Hans van der Woude van Koffiebranderij Peeze over de werkwijze van het systeem. Van der Woude legt uit: ‘We bevestigen een modem aan het koffieapparaat. Met een besturingsprogramma kunnen we inbellen, inloggen en de huidige gegevens downloaden. Vervolgens passen we de gegevens aan en uploaden de juiste parameters naar het apparaat en het probleem is opgelost. Deze handeling kost ongeveer vier minuten en bieden wij als service kosteloos aan.’

Van der Woude, directeur/eigenaar van Peeze, rekent de voordelen voor aan de hand van een voorbeeld. ‘Stel dat een klant uit Amsterdam problemen heeft. Reistijd, files en onderhoud betekenen toch al snel dat hij vier uur kwijt is à € 34,- / ƒ 75,- per uur. Bij het nieuwe systeem praten we over een kwartje aan telefoonkosten. De horecaondernemer hoeft alleen een modem van zo’n € 136,- / ƒ 300,- aan te schaffen. Maar die investering is zo weer terugverdiend.’