artikel

Oncle Jean in Breda wenst ideale banquetingmanager

Horeca

Na een flinke uitbreiding zocht café-restaurant Oncle Jean in Breda een banquetingmanager, voor de organisatie van feesten en partijen. De advertentie sprak boekdelen: Oncle Jean wilde een ‘schaap met vijf poten’ dat als gastheer/gastvrouw de verwachtingen van de gasten overtreft. Welke eisen stel je en waar leidt het toe? Twee ambitieuze 24-jarige meiden geven het antwoord.

Oncle Jean in Breda wenst ideale banquetingmanager

Oncle Jean is een begrip in Breda en omgeving. Een stijlvol etablissement, anno 1939. Door het gebruik van authentieke materialen en decoraties bezit de zaak in stadsdeel Ginneken een warme, informele ambiance.

Eigenaar Johan Segeren begon vier jaar geleden met verbouwen en uitbreiden. Door de drukte verdroegen de functies van café en restaurant elkaar namelijk steeds minder, en hij moest bij aanvragen voor feesten en partijen te vaak nee verkopen.

Begin 2003 moet de klus helemaal geklaard zijn. De oorspronkelijke horecaruimte is nu café, met lunchkaart, borrelfunctie en veel evenementen. Het buurpand, een voormalige slagerij, toverde de eigenaar om tot brasserie. Na de uitbreiding beschikt Oncle Jean over zes zalen voor feesten, partijen, recepties, vergaderingen en private dining. De grootste biedt ruimte aan 350 feestgangers of 200 dinergasten.


Speurwerk
Staff manager Yvette van Laanen (24) leidde de zoektocht naar een banquetingmanager. Ze is ’eigen kweek’, want werkte tijdens haar studie al zes jaar bij Oncle Jean. Afgelopen zomer studeerde ze af aan de Hoge Hotelschool Maastricht.

Resultaat van haar speurwerk, samen met een professioneel wervings- en selectiebureau: Monique Blomsteel, ook 24. Zij haalde in 2000 het diploma aan de Hoge Hotelschool Leeuwarden en deed ervaring op bij hotel-conferentiecentrum Boschoord in Oisterwijk.Yvette: ‘Na de uitbreiding was het noodzakelijk een fulltime banquetingmanager aan te stellen. Het organiseren van feesten en partijen is met zoveel zaalruimte een dagtaak. Zeker als je weet dat Oncle Jean al zo’n 55 vaste huurders kent: verenigingen, clubs, sociëteiten, carnavalsbands enz. En daarnaast de vele particulieren en bedrijven die incidenteel aankloppen. Al die gasten verdienen de volle aandacht.’

Profielschets
De profielschets in de advertentie in Misset Horeca loog er niet om, erkent Yvette. Ze stelde de omschrijving samen met Segeren en het selectiebureau op. ‘Achteraf vind ik de eisen wel zwaar, maar je wilt gewoon het beste voor bedrijf en gasten.’Yvette en Monique nemen de profielschets puntsgewijs door:
U bezit een hoge horecamanagementopleiding.
Yvette: ‘Oncle Jean kent een jong, enthousiast, maar ook eigenwijs team. Voor je het weet lopen er veertig baasjes rond. Dat vraagt om strakke leiding van iemand met veel kennis van horeca, organisatie en management. Vandaar hoge hotelschool.’

Monique: ‘Ik heb het diploma hoge hotelschool, maar mijn stage bij Mariott en de twee jaar bij Boschoord zijn ook goud waard. Bij beide bedrijven was sprake van veranderingsprocessen, en daar leer je het meest van.’

U bent van nature een gastheer/gastvrouw en houdt ervan gasten te verwennen.
Yvette: ‘De wensen van gasten staan centraal, en als gastvrouw moet je die wensen goed aanvoelen. Dat is de kern van gastheerschap.’

Monique: ‘Voor mij is niets te veel. Als kind liep ik al met een dienblaadje met cola. Gastvrijheid zit in me. Als gasten het naar hun zin hebben, gaat de adrenaline stromen en kan ik alles aan.’U bent een stressbestendige organisator die tijdens grote drukte efficiënt kan sturen en communiceren met de verschillende teamleden.

Yvette: ‘De banquetingmanager moet een partij van eerste contact tot afrekening soepel laten verlopen. We streven naar optimale flexibiliteit; bijna alles is mogelijk. Als er tijdens een feest iets gebeurt moet je improviseren. Dat betekent snel heldere opdrachten aan het personeel geven. Naar de gasten toe altijd vriendelijk blijven en ze op de hoogte houden van de actie die je onderneemt.’

Monique: ‘Hier komt mijn ervaring bij Mariott en Bosoord van pas. Dat waren hectische werkomgevingen, waar ik alert moest handelen. Verder hangt veel af van goede roosters (de juiste mensen op de juiste plaats) en een heldere briefing vooraf, ook richting keuken.’

U hebt een dynamische uitstraling en bent vlot in persoonlijke contacten.
Yvette: ‘Flair en zelfvertrouwen horen bij Oncle Jean. Het is een ‘goedgebekt’ bedrijf. Iedereen komt voor z’n mening uit, medewerkers én gasten. Als gastvrouw ben je nadrukkelijk aanwezig. Bescheidenheid past hier niet, beleefdheid wel.’

Monique: ‘Ik beweeg me graag tussen de mensen en straal dat ook uit. De rol van gastvrouw bevalt me. Ik ben altijd bij het begin van feesten aanwezig. Gasten stellen dat op prijs, want ze hebben immers met mij de afspraken gemaakt. Als alles loopt, neemt mijn assistent Maurice Michon het over. Hij sluit ook af.’

U houdt van ambiance, maar verliest de etiquette niet uit het oog.
Yvette: ‘Wie niet van ambiance houdt, heeft bij ons niets te zoeken. Etiquette vinden we best belangrijk. De sfeer is informeel, maar de bediening moet wel beleefd en correct zijn. Gasten betalen om te genieten, dus laat je champagne op de juiste manier ploppen en serveer je gerechten goed uit.’

Monique: ‘De sfeer hier spreekt me enorm aan en ik houd van etiquette. Als je kwaliteit verkoopt, mag je best perfectie nastreven.’

Kortom, uw sterke kwaliteiten zijn: groot gevoel voor verantwoordelijkheid, klantgerichtheid, leidinggevende capaciteiten, gastvrije instelling.
Yvette: ‘Bij Oncle Jean runt de banquetingmanager eigenlijk een eigen bedrijfje, zoals de cafémanager, de restaurantmanager en de chef-kok ook doen. Als bedrijfsleider overleg ik veel met de managers, maar zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen bedrijfsonderdeel.’

Monique: ‘Ik voel me heel verantwoordelijk, dat zit in m’n opvoeding. Mijn ouders zeiden altijd: ‘wat je zegt, moet je doen en niet half afmaken’. Dat doe ik dus.’

Vijf poten?
Banquetingmanager Monique zit nu in haar vierde maand bij het Bredase bedrijf. Bedrijfsleidster Yvette klinkt uitermate tevreden: ‘De gasten reageren positief en ik merk dat haar personeel beter en met meer plezier werkt. Ze voldoet voor een belangrijk deel aan de profielschets. Natuurlijk is er nog genoeg te doen. Zo willen we meer de zakelijke markt op met de zalen, de medewerkers trainen en de interne communicatie verbeteren.’

Monique: ‘Of ik het schaap met de vijf poten ben? Binnen mijn functie wel, denk ik. Omgaan met gasten vind ik boeiend en ik houd van aanpakken en improviseren. Ik besef dat het een loodzware baan is. Verslappen mag niet. Elke partij, elk feest is anders. Gasten verwennen kost veel energie en creativiteit. En de medewerkers vragen voortdurend aandacht. Ik ben er nog lang niet, ik sta pas aan het begin.’