artikel

Onderkant

Horeca

Het is recessie. Althans, de kranten staan er vol van en dus zal het ook wel zo zijn. Beroerde tijden voor de horeca. Het dringt ook door in de kolommen van Misset Horeca. Vrolijk makend is het niet, helaas wel waar.

Onderkant

Dan is het zaak de recessie eens goed te analyseren. Echt moeilijk is dat niet. Er zit één groot mechanisme achter: consumenten en bedrijven geven minder uit. Ze stoppen niet met uitgeven, maar proberen hun gemiddelde besteding wel te drukken. Daarmee zakt de hele gastenkolom een treetje lager. Het hogere segment in de horeca heeft het dan ook moeilijk. Zij verliezen hun gastenpotentieel, omdat aan de bovenkant geen topgasten meer bijkomen of gewoonweg geen meer zijn. Bij de toprestaurants zit dan ook veel stille pijn. Goed op de kosten letten, de kwaliteit handhaven en de recessie uitzitten, lijkt daar het devies. Gemakkelijker opgeschreven dan gedaan. Tja, het is niet anders.

De onderkant van de horeca heeft het ook lastig. Daar zit namelijk een groot concurrentieveld. Ik weet niet of u het beseft, maar cafetaria’s en supermarkten draaien behoorlijk goed. Ze kraaien in ieder geval victorie, als ik het zo links en rechts goed lees. Beiden knabbelen aan de onderkant van de horecaomzet. Een echt goede cafetaria kan een menuutje wegzetten voor €15,-. Dat begint al aardig richting restaurant te kruipen. Eetcafés zullen er in ieder geval niet blij mee zijn. Gelukkig zijn er niet zo heel veel echt goede cafetaria, anders was de druk aan de onderkant van de markt nog veel meer opgevoerd.

Het middensegment van de horeca zie ik nog behoorlijke omzetten draaien. Waar baseer ik dat op? Veel gesprekken en veel rondlopen in de steden. De goede middenklasserestaurants en grand cafés zitten om etenstijd nog behoorlijk vol. Althans, daar waar ze keuzes hebben gemaakt en zich onderscheiden in keuken, kwaliteit, service en prijs.

Het segment waar de grote klappen vallen, zijn de hotels. Dat is een vrij lastige sector. Zolang er geld genoeg was onder de mensen, hebben ze de gemiddelde kamerprijs aardig hoog weten te houden. Nu het minder gaat, vragen gasten zich af wat ze nu eigenlijk krijgen voor die kamerprijs. Een aantal lijkt de schroom definitief van zich te hebben afgeschud. Deze ondernemers beseffen dat ze behalve een minibar en een bed weinig meerwaarde bieden. Zij storten zich dan ook in een vrije prijsval omlaag.

Als straks de rookwolken optrekken, dan heeft een kille sanering plaatsgevonden in hotelaccommodatie. Toprestaurants die in hun segment niet het allerbeste bieden, hebben ook hun deuren moeten sluiten, evenals de vele kleine kroegen. Dat laatste is overigens niet alleen te wijten aan het rookverbod. Cafetaria’s en casual dining slaan in deze tijden hun slag. Tenminste, voor zover daar wakkere ondernemers zitten. Gelukkig voor de gevestigde horeca zijn er daar niet veel van.

Wie in het middensegment zit, moet zich nu beraden over zijn positionering. Heeft hij de klant meerwaarde te bieden of biedt hij de grauwe middenmaat. Geloof me, ongeïnspireerde ondernemers zullen het meer dan ooit erg moeilijk krijgen.

Peter Garstenveld, hoofdredacteur Misset Horeca

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Andere columns van Peter Garstenveld: