artikel

Ondernemer met ambitie om zich te onderscheiden

Horeca

Het is geen toeval dat we de eerste cafetaria met de Plaza-formule zijn’, begint Ramon Stegeman eigenaar van Cafetaria Gastronomie Stegeman in Geldermalsen zijn verhaal. Tien jaar geleden begonnen zijn ouders al als eerste van Nederland met een Kwalitaria. Ook deden zij in 1993 aan de Cafetaria van het Jaar-verkiezing mee en eindigden op de derde plaats. ‘We wilden ons toen al onderscheiden van andere bedrijven. Daar zijn we tot op de dag van vandaag mee bezig.

Ook nu is de ambitie om onderscheidend bezig te zijn de reden voor deelname aan de wedstrijd. Stegeman: ‘We doen mee om erkenning te krijgen van de consument en van collega’s. We willen laten zien hoe ver we zijn. Bovendien is deelname zeer leerzaam. Ook motiveert het de medewerkers, het houdt de boel scherp.’

De 29-jarige ondernemer is in de cafetaria grootgebracht. ‘Mijn ouders begonnen bijna 30 jaar geleden het bedrijf. Volgend jaar vieren we het jubileum.’ Zeven jaar geleden nam Stegeman het bedrijf van zijn ouders over. ‘Mijn vader werd ernstig ziek. De overname was wel een sprong in het diepe. Ik kwam net van de hotelschool en heb met vallen en opstaan het ondernemerschap onder de knie moeten krijgen. Bijvoorbeeld het leidinggeven aan mensen die veel ouder zijn en meer ervaring hadden in het bedrijf was lastig.’

Formule
Na een verbouwing wilde Stegeman ‘formuleloos’ de zaak voortzetten. ‘De Kwalitariaformule was voor ons bedrijf uitgewerkt. Die is te cafetaria-achtig. We hebben een goed afgescheiden zitgedeelte aangebouwd. Daar kunnen de gasten in een prettige sfeer een maaltijd gebruiken of een kopje koffie drinken. Toen Stegeman lucht kreeg van de Plaza-formule was hij meteen verkocht. ‘Deze formule sluit naadloos aan bij wat ik met het bedrijf voor ogen heb, en heeft voor ons een sterk toegevoegde waarde.’

De slogan waarmee de formule zich profileert spreekt Stegeman aan. ‘De kreet ‘food for all’ geeft in een paar woorden ons concept weer. Wij richten onze pijlen op een zo breed mogelijk publiek. Van afhalers tot mensen die een uitgebreidere maaltijd willen gebruiken.’ Daarom brengt Stegeman meer dan het doorsnee assortiment. ‘De gasten kunnen zelfs een glaasje wijn bij het eten krijgen.’

De ondernemer heeft door deze upgrading een nieuwe doelgroep aangeboord. ‘We hadden hier laatst een gezin in de zaak die mij vertelden dat ze het uit eten gaan bij ons als ‘opstap’ gebruiken om in de toekomst met de kinderen naar een chiquer restaurant te gaan.‘

Stegeman is in korte tijd een warm pleitbezorger van de Plaza-formule geworden. ‘Je communicatie naar de consument kun je als eenling nooit op zo’n mooie manier voor elkaar krijgen. Dat is veel te duur. Bovendien is de samenwerking met collega’s leerzaam. Met z’n allen weet je meer dan alleen. Daar zijn al leuke acties uit ontstaan: zoals het moederdagcadeau, een afwasborstel voor vader.’

Schepijs
Naast de maaltijden die in het zitgedeelte geserveerd worden, voert het bedrijf het gangbare cafetaria-assortiment. ‘Daarvan is de frikandel speciaal de absolute topper.’ Bovendien verkoopt Stegeman schepijs dat is gemaakt door een ambachtelijk ijsbereider. ‘Dat ijs kopen we in bij ijssalon Fresco in Zaltbommel. We voeren twee smaken schepijs op waterbasis. Daardoor stuurt een diëtiste een hoop kinderen met koemelkallergie naar ons bedrijf. Die kinderen willen ook wel eens een schepijsje in plaats van een waterijsje. Ik zie dat melkvrije schepijs als een serviceartikel. Bovendien halen we met die kinderen de ouders binnen.’

De kreet ‘Food for all’ geldt voor het hele bedrijf. Zo heeft het bedrijf een bezorgservice met overwerkmaaltijden en doet bovendien aan partycatering. Ramon Stegeman: ‘We verzorgen buffetten in alle soorten en maten. Met de kerstdagen maken we gedurende de ochtend salades. Dan is het bedrijf voor de rest gesloten’.

Stegeman hoopt de finale te bereiken van de verkiezing. ‘Dan evenaar ik in ieder geval de derde plaats die mijn ouders in 1993 behaalden.’