artikel

Onding

Horeca

Een auto is een onding. Hij staat vaker geparkeerd langs de stoep dan dat hij rondrijdt. Zo bezien is zo’n voertuig een investering van niks. Dat geldt eigenlijk ook voor veel cafetaria’s.

Onding

Zij zijn vaak langdurig geopend, maar kennen heel veel daluren. Ze staan dan als het watere langs de stoep geparkeerd. In die uren lopen de kosten wel door, maar gebeurt er weinig tot niks in een zaak.

Het is dan grappig te kijken naar ‘grote broer’ McDonald’s. Die kampte met hetzelfde probleem. De restaurants zaten vol rond etenstijd, maar de rest van de dag druppelden de klanten binnen, terwilj de machine potentieel in vol bedrijf was. De oplossing kwam toen McDonald’s in momenten ging denken. Naast het eet- en lunchmoment, introduceerde keten het ontbijt. Het werd een succes. Niks anders dan de restaurants beter benutten in de uren dat zij toch al open zijn. Nu heeft McDonald’s de pijlen gericht op de klok van vier uur. In Amerika wordt al volop geëxperimenteerd met dit koffiemoment, al was het maar als antwoord op Starbucks. Die keten groeit vanuit het ‘vier uur moment’ juist weer op andere momenten van de dag.

Hoeveel cafetaria’s in Nederland zouden al in momenten denken en een ‘aangepaste’ koffiekaart hebben? Met een flinke taartpunt? Die zaken hebben allng in de gaten dat open zijn zonder klanten geen ideale situatie is. Sterker nog, het is helemaal niet slim.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Snackkoerier

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Meer columns van Peter Garstenveld: