artikel

Online-gast ontkomt niet aan bookings

Horeca

Wie waar ook ter wereld online een Nederlandse hotelkamer boekt, heeft grote kans dat via Bookings.nl te doen. Opgezet voor de Nederlandse markt is Bookings na vijf jaar nationaal marktleider. Intussen is het miljoenenbedrijf van Geert-Jan Bruinsma (32) ook actief in Japan, Chili en Singapore. De stap naar de Verenigde Staten is een kwestie van tijd. Over de kunst van veel bezoekers trekken.

Online-gast ontkomt niet aan bookings

Vijf jaar na de oprichting van Bookings.nl is de website toe aan een technische update. Behalve een nieuwe vormgeving kunnen hoteliers straks gebruikmaken van detail availability. Ze kunnen dan meer gegevens in de database van Bookings zélf aanpassen en variëren met beschikbaarheid en prijzen van de kamers.
Het is geen noviteit, geeft algemeen directeur Geert-Jan Bruinsma toe. Veel concurrenten komen zo al jaren de yield management-behoefte van hoteliers tegemoet.
Wel opmerkelijk is dat Bookings (zoals het bedrijf nu kortweg heet) zonder technische franje de afgelopen vijf jaar gigantisch groeide. Bewijs dat hoteliers niet per definitie kiezen voor internetaanbieders met het meest geavanceerde boekingssysteem, maar voor aanbieders die het meeste internetbezoek genereren.
Bookings heeft alle Nederlandse concurrenten achter zich gelaten en is marktleider. Europees staat Bookings in de topvijf en wereldwijd ergens tussen de tiende en dertigste plek, schat Bruinsma. Dit jaar verwacht hij een groei van 400 procent van de omzet, net zoveel als vorig jaar.

Kantoren
Het internetbedrijf deelt aan de Weteringschans in Amsterdam een kantoor met onder meer Uzbekistan Airways. Het is een van de twee ‘lelijke gebouwen’ tegenover het Rijksmuseum. Maar er gebeuren mooie dingen. Vertelt Bruinsma die voorgaat op de derde verdieping van het pand die Bookings, al gevestigd op de vierde, sinds kort bezet.
Het bedrijf heeft 55 medewerkers, waarvan de meeste in Amsterdam zitten. Er zijn recentelijk kantoren geopend in Japan, Chili en Singapore om daar de hotelmarkt te bewerken.
Zo begon de nuchtere Fries in 1996 (‘Ik wist niets van hotels, had nog nooit van een rackrate gehoord’) ook in Diemen: met het telkens versturen van 100 mailings aan hotels, om er vervolgens steeds een stuk of tien in de database op te nemen. De hoteliers (in Nederland inmiddels 590) hapten toe onder het motto: baat het niet, dan schaadt het niet. Immers, het uitgangspunt van Bookings.nl was en is dat de hotelier commissie (eerst vijf procent en nu tien procent) betaalt voor een boeking. ‘No cure, no pay’, zegt Bruinsma die hiermee meteen een voorsprong opbouwde op concurrenten die een vast bedrag van de hotelhouders willen.

Manipuleren
Bruinsma, die in 1994 aan de Technische Universiteit Twente in Enschede afstudeerde in de richting Technische Bedrijfskunde, zorgde ervoor dat Bookings.nl via zoekmachines op internet makkelijk te vinden was. ‘Die machines waren toen eenvoudig te manipuleren. Ik zorgde ervoor dat bij het intikken van het woord ‘hotel’ Bookings bovenaan in het overzicht verscheen.’
Intussen heeft Bookings een zeer uitgebreid affiliateprogram. Het bedrijf is gekoppeld aan 300 websites, waaronder het Microsoft Network (MSN.nl), freeler.com, zonnet.com, startpagina.nl, de populaire Nederlandse site met 1,3 miljoen hits per dag en de wapportal van KPN Mobile.
De affiliates krijgen voor elke boeking die via hen loopt een deel van de commissie. Bookings is met doorklikmogelijkheid op de sites vertegenwoordigd, of de Bookingssite verschijnt als de keuzemogelijkheid ‘hotelovernachtingen’ wordt aangeklikt.
Bookings heeft van alle hotels informatie op de site opgenomen. Doorlinken naar de sites van de hotels is echter niet mogelijk. Volgens Bruinsma om te voorkomen dat gasten dan rechtstreeks bij de hotels boeken, waarmee de rol van Bookings zou zijn uitgespeeld.
Aan de andere kant zijn er inmiddels tal van ketens (Golden Tulip, AC Hotels, enzovoort) en individuele hotels die online boekingen op hun eigen site via Bookings laten verlopen. Wanneer hotels, die Bookings op hun eigen site hebben geïntegreerd, zelf geen plaats meer hebben, kunnen zij verwijzen naar andere Bookingshotels. Volgt daarop een reservering dan krijgen zij een deel van de commissie.
Bruinsma zegt dat werken met Bookings voor ketens voordeliger is dan zelf een boekingsysteem aan te schaffen met bijbehorend personeel. Nu gebeurt alles centraal in het kantoor in Amsterdam. De online reserveringen (ongeveer de helft van het totaal) gaan 24 uur per dag automatisch door. Gasten krijgen een bevestiging per e-mail en de hotelier automatisch een fax. De andere helft van de boekingen zijn op request. Dat wil zeggen dat Bookings eerst bij het hotel moet informeren of er plaats is.
Maandelijks faxt Bookings de commissierekeningen. Maar niet eerder dan wanneer de hotelier heeft aangegeven hoeveel no shows en annuleringen er waren.

Verenigde Staten
Bruinsma heeft de smaak te pakken en wil zijn wereldrol in de online hotelboekingen bevestigd zien. Dat betekent de Verenigde Staten veroveren en daarvoor zoekt hij een investeerder. Hij wil in de VS groot van start om het hoofd te bieden aan concurrenten als WorldRes.com en Expedia.com. Voor een beursgang vindt Bruinsma het nog te vroeg. Bovendien is het momenteel niet in om met een internetbedrijf naar de beurs te gaan, stelt hij vast.
In afwachting van het VS-avontuur blijft Bookings werken aan uitbreiding van de database en toename van het aantal bezoekers aan de website. Swissôtel is geïnteresseerd in Bookings. Bass in Europa wil, naast z’n eigen boekingsysteem, reserveringen ook via Bookings laten lopen. Ook alle Nederlandse Accorhotels staan in de database van Bookings. En er zijn gesprekken met Steigenberger en Dorint. Bookings voert verder onderhandelingen met een aantal Europese vliegmaatschappijen over samenwerking.