artikel

Opmars van de Whopper

Horeca

Sinds de overname van Transautex in maart vorig jaar geeft Burger King Nederland flink gas. Onder leiding van een nieuwe directeur opent de fastfoodketen zaak na zaak. Een mooi voorbeeld is de gloednieuwe Burger King aan het Willemsplein in Arnhem.

Opmars van de Whopper

Arnhem, Veenendaal, Groningen, Emmen, De Lucht (langs de A2). Hamburgerketen Burger King opende in de eerste helft van dit jaar de ene vestiging na de andere. Vijf om precies te zijn. In de tweede helft van dit jaar zullen nog eens vijf restaurants hun deuren openen. Het hoofdkantoor van Burger King in Miami ziet Nederland sinds een paar jaar als een belangrijke groeimarkt. Daarvóór was Nederland op de zonovergoten burelen in Florida toch vooral een blinde vlek op het netvlies.

Typerend is de trage groei van Burger King in de eerste twintig jaar nadat het voet aan Nederlandse wal zette. Sinds Transautex Food BV als Nederlandse licentiehouder in 1981 het eerste Burger King-restaurant begon aan de Rotterdamse Lijnbaan, kroop het aantal op naar een schamele twintig in 2001. Veel te weinig voor zo’n sterk merk. Ter vergelijking: McDonald’s, de grote concurrent van Burger King, heeft in ons land 214 vestigingen.

Om het tij te keren nam de Amerikaanse moedermaatschappij in maart vorig jaar het heft in eigen handen. Zij nam de bestaande Transautex-restaurants over, en ook het aandeel van 50 procent in de gezamenlijke onderneming van Transautex met de Nederlandse Spoorwegen. Op elf grote spoorwegstations heeft Burger King een vestiging.

Exclusief voor abonnees van Snackkoerier

Fastfoodformuleranglijst


Whopperfanaten
Sinds de overname geeft Burger King flink gas. Onder leiding van een nieuwe directeur, de dertigjarige bedrijfskundige Jaap Schalken, opende het bedrijf het afgelopen halfjaar vijf vestigingen. Een investering van rond de acht miljoen euro. Tussen nu en 2004 wil Schalken er nog eens 25 vestigingen bij, wat het totaal aantal Burger Kings in Nederland rond de vijftig brengt.Of de gapende kloof met marktleider McDonald’s kleiner wordt, is trouwens de vraag. Ook McDonald’s kondigde aan de komende drie jaar het aantal vestigingen in Nederland flink uit te breiden. Per jaar zal McDonald’s 15 nieuwe restaurants openen. De grootste hamburgerbakker ter wereld verwacht in de komende drie jaar een stijging van de Nederlandse omzet van tussen 33 en 53 procent.

Het is Schalken om het even. Terwijl McDonald’s vooral scoort bij de kinderen die afkomen op het kindermenu met leuk cadeau, moet Burger King het hebben van Whopper-fanaten die neerkijken op de burgers van McDonald’s. Schalken: ‘Het gaat ons om de kwaliteit.’Dat geldt ook voor het vestigingsbeleid van Burger King: ‘Wij openen alleen vestigingen op triple-A-locaties.’ Kenmerkend voor die strategie is de Burger King op Schiphol, één van de drukst bezochte BK-restaurants ter wereld. Kritiek op de trage groei van Burger King in de afgelopen jaren wuift hij dan ook weg. ‘Het is een misvatting dat je met weinig vestigingen geen geld kunt verdienen. De twintig vestigingen van Transautex waren uiterst winstgevend.’

Chroom
Schalken, general manager Central Europe, concentreert zich bij de uitbreiding op drie typen locaties: de grote NS-stations, de King Drive’s langs de snelweg en de zogenaamde ‘In Liners’, de beeldbepalende restaurants in de centra van de grote steden.

Een mooi voorbeeld van zo’n In Liner is de gloednieuwe Burger King aan het Willemsplein in Arnhem. Gevestigd in een historisch pand aan de rand van het winkelcentrum is Burger King Arnhem hét voorbeeld van een toplocatie. Schalken wil niet zeggen hoeveel geld hij er exact in stopte, maar bevestigt dat het investeringsbedrag boven de €1 miljoen ligt.

Het resultaat is de moeite van een bezoekje waard. Het interieur in Arnhem is helemaal volgens de laatste Burger King-huisstijl: retro jaren ’60 met veel chromen meubels, rood kunstleer op de banken en de stoelen, en een zwart-witgeblokte tegelvloer. Het oppeuzelen van een doodgewone hamburger krijgt daarmee een chic tintje.

Het is trouwens opvallend hoe goed die Americana-stijl samengaat met de authentieke elementen van het pand, zoals de hoge, gestuukte plafonds en het glas in lood van de vensters. Het verwerven van die locaties is volgens Schalken niet zo moeilijk als het lijkt. ‘De markt weet dat we sterk expansief zijn. Iedereen met een interessant project komt naar ons. Als we willen, kunnen we wel tien keer zo snel groeien.’

Schalken gelooft er niks van dat de grote fastfoodketens over hun hoogtepunt heen zijn, zoals de Amerikaanse onderzoeksjournalist Eric Schlosser schrijft in zijn boek Fast Food Nation. ‘We merken helemaal niets van een teruggang. Dat komt omdat wij kwaliteit bieden. Alles is vers. Nee, onze markt is booming.’