artikel

Oubollige Goudreinet nu trendy en relaxt

Horeca

Gelikt’, dat is misschien de beste omschrijving van het nieuwe wegrestaurant De Goudreinet bij Vuren. In niets herinnert de nieuwste Goudreinet-vestiging aan het chauffeurscafé van weleer, met de varkensblazen lampenkapjes en de perzen op tafel.

Oubollige Goudreinet nu trendy en relaxt

De intrede van de derde generatie Vonk heeft voor de spreekwoordelijke frisse wind gezorgd in De Goudreinet. Net als het Van der Valk-concern is De Goudreinet een familiebedrijf van het zuiverste water (zie kader ‘Goudfazant werd Goudreinet’). De keten van acht wegrestaurants en één hotel opende onlangs in Vuren een gloednieuwe zaak langs de A15, en een belangrijk deel van de ideeën kwam van de kleinkinderen van opa en oma Vonk.

‘Vuren’ is een strakke zaak met veel licht, modern interieur, volgens de laatste stand der techniek én met een gloednieuwe formule: Capisce! De Italiaanse koffie- en broodjesbar is een bedenksel van Robert Minkman (26), de oudste zoon van Erie en Emmy Minkman – Vonk. ‘We wilden iets fris’, aldus Minkman. En fris is het geworden. Van enige stoffigheid is bij de jonge Minkman sowieso niks te merken. Schreven we in onze Top-100 nog dat De Goudreinet zo gesloten is als een oester, die observatie moeten we nu herzien.

Met enige trots leidt Minkman ons rond door de zaak. De koffiebar Capisce! is trendy ingericht met glazen tafels, designstoeltjes, graniet op de vloer en hout tegen het plafond. Weggebruikers kunnen er snel een broodje en een kop koffie bestellen. Wat dat betreft verschilt Capisce! weinig van de eerste de beste benzinepomp. Het grote onderscheid zit ’m in de koffie van topkwaliteit (Segafredo). Ook de broodjes en het gebak, dat Minkman uit Italië laat overkomen, stijgen ver uit boven de doorsnee pomphap. ‘De wegrestaurants hebben veel omzet verloren aan de pompstations. Door kwaliteit te bieden proberen we dat terug te halen’, legt Minkman uit. Gasten van Capisce! kunnen hun bestelling meenemen of nuttigen in het hippe café. Daar hebben ze uitzicht op de prachtige koffiebar. De trendy Italiaanse broodjeszaak is door matglazen panelen gescheiden van de overige ruimtes van het bedrijf.

Kroonluchters
De rest van de nieuwe Goudreinet mag er trouwens ook wezen. Naast Capisce! bestaat het bedrijf uit een à la carte-restaurant en een ‘bruin’ gedeelte, dat met de planken vloer en het bruine-kroegachtige meubilair vooral lijkt te mikken op de ridders van de weg, de vrachtwagenchauffeurs. Die gaan er in vergelijking met de vroegere Goudreinet flink op vooruit. Het afwerkingsniveau van het restaurant is hoog en het meubilair biedt uitstekend comfort. Bovendien is er speciaal voor de chauffeurs een ruime douchegelegenheid, die ze met een elektronisch pasje kunnen betreden.

Duidelijk is dat De Goudreinet-nieuwe-stijl door kwaliteit te bieden de slag met de pompstations probeert te winnen. Het à la carte-restaurant beschikt zelfs over leren fauteuils en aan het plafond hangen trendy kroonluchters. In tegenstelling tot wat je zou denken, is het restaurant één van de succesnummers van het bedrijf. Minkman: ‘Er is heel veel vraag naar. Veel mensen vieren hier hun verjaardag. En met de feestdagen zitten we zo vol dat reserveren niet mogelijk is.’Eigenlijk is het complete bedrijf één grote open ruimte van in totaal 270 zitplaatsen. De verschillende gedeeltes zijn alleen door lage of glazen panelen van elkaar gescheiden. Het zorgt voor een ruimtelijke, relaxte atmosfeer, een echt rustpunt langs de autosnelweg. Zo blijkt maar weer: ieder nadeel heb z’n voordeel. Door de komst van de Betuwelijn moest De Goudreinet in Vuren noodgedwongen een stuk opschuiven. ‘Ach, we wisten tien jaar geleden al dat we weg moesten, dus we hadden alle tijd om een goede plek te zoeken’, reageert Robert Minkman laconiek.

Hooiberg
Niet alleen binnen is gekozen voor kwaliteit. De parkeerplaatsen zijn ruim, goed verzorgd, en voorzien van lichtmasten met zo’n enorme lichtopbrengst dat het er ook ’s nachts veilig toeven is. Ook het personeel is er flink op vooruit gegaan. Het pand – in de vorm van een stolp – beschikt over flinke glasoppervlakken die voor veel licht zorgen. Minkman: ‘Oorspronkelijk zou het een heel strak, geometrisch gebouw worden. Maar we zitten in een landelijk gebied en daar wilden we bij aansluiten.’ De huidige vorm is afgeleid van een klassieke hooiberg, met het stolpdak en de vier staanders op de hoeken.

Maar behalve de vorm is er helemaal niets ouderwets aan het gebouw. De ruime personeelsvertrekken en kantoren op de eerste verdieping zijn lekker zonnig. De toegang tot die vertrekken is elektronisch beveiligd. Ook buiten het gebouw zijn de laatste technische snufjes toegepast. Ten behoeve van het restaurant zijn onder de parkeerplaatsen, zeven meter onder de grond, flink uit de kluiten gewassen afvalcontainers geplaatst.

Hét voorbeeld voor de nieuwe zaak was volgens Robert Minkman de luxe Duitse Autohof. De nieuwste versies daarvan zijn zo goed geoutilleerd dat je als bestuurder eigenlijk geen zin meer hebt om verder te rijden. Ook Ochten – één van de andere drie bedrijven van de staak Minkman-Vonk – zal er straks gelikt uitzien. Dat bedrijf wordt net als Vuren helemaal opnieuw opgebouwd op een paar honderd meter afstand van de huidige locatie. Of andere staken het concept dat door Minkman-Vonk is bedacht, overnemen, is natuurlijk de vraag. Want dat is de charme van een familiebedrijf: voor eigen ideeën is er ruimschoots ruimte.