artikel

Over zin en onzin van trends

Horeca

Op trends moet je als partycateraar meteen inhaken. Toch? Niet dus. Trends – hoe lastig ook te definiëren – zijn weliswaar belangrijk, maar moeten wel renderen. En bepaalde rages hebben nu eenmaal de neiging snel over te vliegen. Kan een partycateraar uiteindelijk een Spaans feest organiseren, inclusief tapas, is het plots passé. Over de zin en onzin van trends.

Over zin en onzin van trends

Partycateraars boeren goed. Volgens de laatste cijfers van de Horeca en Catering Barometer behoort deze groep zelfs tot een van de grote stijgers van het afgelopen jaar. Hoewel de groei in 2000 wel iets is afgevlakt. Toch zijn ook de prognoses volgens de Barometer, opgesteld door het Bedrijfschap Horeca en Catering, positief. Hoewel veel zal afhangen van de mate van creativiteit van de ondernemer en het profileringsvermogen van het bedrijf. Want te veel van hetzelfde, is natuurlijk nooit goed.
Opvallen en onderscheiden, dat willen inderdaad de meeste partycateraars. Een gebrek aan creativiteit lijkt de branche geen parten te spelen. Getuige bijvoorbeeld de veelheid aan bijzondere cateringactiviteiten, al dan niet vallend onder een specifiek thema. Want dat laatste is nog altijd populair in Nederland. Van het organiseren van middeleeuwse- en Franse vissersfeesten, inclusief klompvaren, tot en met een Alcatraz-arrangement, ongetwijfeld het meest ge’cel’-ligste thema. Je kunt het zo gek niet bedenken. Over het algemeen doen thema’s die vallen onder de noemer horror, soap en moorden het goed.
Maar met stip op plaats één staan nog altijd de landenthema’s. Populair is momenteel Australië. Maar ook Arabische thema’s zijn onlangs gesignaleerd. En nog altijd niet weg te denken, is de Italiaanse keuken. Een ongekende topper. Maar tegenwoordig is het wel gericht op kwaliteit. Dus mooie pasta’s met truffels en ganzenlever. Het kost een vermogen, ziet er simpel uit, maar is wel het lekkerste. Oud-eigenaar van partycateraar Taat en De Regt, Lammert Braaksma, vatte het onlangs zo samen: ‘Chique nonchalance is in, overdaad is uit. Ik noem het maar geraffineerd lekker’. Het is een mooie definitie van een hedendaagse trend.

Raakvlak
Toch zijn er in partycateringland grote verschillen als we het hebben over trends. De ene ondernemer wil er niets van weten, vindt het zelfs allemaal maar onzin. De ander doet niets anders dan stad en land (inclusief buitenland) afstruinen op zoek naar bijzonderheden. Weer een ander nuanceert het beeld en omarmt alleen trends die langdurig meegaan. Dus geen korte bevliegingen. ‘Het probleem bij trends is vaak het rendement dat ermee valt te behalen. Trends zijn vaak van tijdelijk aard. Als je de organisatie erop hebt afgesteld en een zekere standaardisering hebt kunnen doorvoeren, dan is het alweer voorbij’, aldus Walter van de Leur, algemeen directeur van partycateraar Eldorado Groep uit Vught.
Van de Leur zal dan ook nooit op trends inspelen omwille van de trend. De Eldorado groep is met 150 medewerkers (inclusief parttimers) een relatief grote partycateraar. Om iedere keer zo’n organisatie aan te passen aan specifieke trends, is een flinke opgave. ‘Medewerkers functioneren beter als ze weten waar ze aan toe zijn. Het rendeert ook veel beter als je in je werk een bepaalde standaardisering kunt invoeren. Trends moeten dan ook een zeker raakvlak hebben met ons bedrijf. Zomaar lukraak ergens op inspelen, is er bij ons niet bij.’

Traditioneel klassiek
Een dergelijke houding nemen ze ook in Groningen aan, bij partycateringbedrijf De Cateraars. ‘Noem ons traditioneel klassiek. Dat past het best bij onze klantenkring. En misschien ook wel bij het Groningse, meent directeur Fred de Bruin.
Zijn trends dan voornamelijk weggelegd voor Randstedelingen? Verschil met het noorden en het westen is er wel degelijk. Daar is De Bruin van overtuigd. De noorderlingen houden toch meer van traditionele producten. De Groningse landbuffetten zijn ieder jaar weer een succes bij De Cateraars. ‘Het zijn echte streekbuffetten, dus met veel producten uit het Groningse. Bovendien houden we hier in het noorden niet van potten en blikken. Hoe goed ook convenience-producten mogen zijn, onze koks werken het liefst met verse ingrediënten. Daarin zijn de koks vrij behoudend.’
Overigens benadrukt De Bruin dat men wel steeds op zoek is om het geheel eigentijds te presenteren. Want hoe traditioneel het product ook moge zijn, de uitstraling ervan is wel degelijk onderhevig aan trends. Daar richt de creatieve motor van De Cateraars zich voornamelijk op.

Inspiratiebronnen
Dat er in de branche veel van hetzelfde wordt aangeboden, lijkt evident. Enkele cateraars geven toe zich vaak te laten inspireren door concurrenten. En als Australië nu eenmaal bij Nederlanders in de belangstelling staat, waarom niet meerdere Australische themafeesten organiseren? ‘Soms voel ik me inderdaad net een Chinees: ik vind het wiel niet uit, maar maak het wel na. En dat ook nog eens bijzonder snel’, aldus Van de Leur.
Maar ook andere inspiratiebronnen, zoals vakbladen, worden natuurlijk door velen gelezen. Op het hoofdkantoor van De Cateraars is een bibliotheek ingericht met daarin alle relevante geschreven informatiebronnen. Vakbladen die zich richten op catering- en horecagebied, maar ook op evenementen en op logistiek. Veel bladen worden weliswaar selectief gelezen, geeft De Bruin toe. ‘Maar vooral deze vakbladen zijn een enorm belangrijke bron van informatie en inspiratie. Niet alleen voor mij, maar ook voor onze koks, of voor onze decorateurs. Want ook op decoratiegebied gebeurt er natuurlijk veel.’

Kleren maken de man
Wat de aankleding betreft: sommige partycateraars lijken hier echt veel werk van te maken. ‘Kleren maken de man’, heet het bijvoorbeeld bij het Rotterdamse Frans Kuil Events. Een spreekwoord dat in hun ogen net zo goed opgaat voor een feest. In samenwerking met de opdrachtgever streeft Kuil altijd naar een passende en soms onverwachte aankleding. Zoals lichteffecten die het verloop van een dag nabootsen in een binnenlocatie.
Of neem de ‘Meest markante horecaondernemer van het jaar’-verkiezing, georganiseerd door Koninklijke Horeca Nederland. In 2000 won Gerard Kerkhoff van Catering & Partyorganisatie La Vie in Beuningen de prijs voor Gelderland. Een van de punten waarvan de jury met name gecharmeerd was, is dat Kerkhoff zelf serviesgoed heeft ontworpen.
Sprekend was ook de tentoonstelling Rembrandt 2000 waar Taat en De Regt de catering verzorgden. Er vonden diners plaats voor de Nachtwacht 2000-installatie en high teas in de tentoonstellingsruimtes. Volgens het bedrijf bracht het catering en kunst dichter bij elkaar. Voor een partycateraar die als motto ‘de kunst van het cateren’ voert, was dat natuurlijk een zeer dankbaar project.

Regelwerk
Trends zijn er dus op vele vlakken. Niet alleen op culinair gebied, of wat betreft decoraties, maar ook op organisatorisch vlak. Zowel de bedrijven Taat en De Regt, de Eldorado Groep en De Cateraars melden een toenemende vraag van klanten om niet alleen zorg te dragen voor de hapjes en de drankjes, maar om het gehele evenement te verzorgen. Al het regelwerk dus. ‘
Vroeger werden we vaak ingeschakeld door evenementen- of organisatiebureaus. Nu schakelt men ons rechtstreeks in. Die kennis moeten we ons dus eigen maken. Dat is absoluut een trend van de laatste jaren’, aldus Van de Leur.
De Eldorado Groep heeft bijvoorbeeld onlangs een compleet personeelsuitje verzorgd naar Londen. En het gezelschap wilde tevens onderweg vermaakt worden. Dus er moesten allerlei activiteiten worden georganiseerd op de boot. Dineren wilde het gezelschap die avond in het Londense Madame Tusssaud. Vervolgens bleek het nog een hele klus om iedereen veilig en wel in het hotel te krijgen.
Ook De Bruin heeft kennis op dat organisatorische vlak in huis gehaald. Want ook De Cateraars worden steeds vaker gevraagd de gehele organisatie op zich te nemen. Waarom deze ontwikkeling? De Bruin: ‘De klant wil gewoon bij één bedrijf aankloppen. Dat zie je bij andere sectoren ook. Daar moeten wij dan ook op inspelen. Dat vergt de nodige professionaliteit. En als je eenmaal succesvol dergelijke zaken hebt afgehandeld, dan spreekt dat zich snel rond. Vandaar dat je het bedrijf ook tijdig moet voorbereiden voor een dergelijke taak.’
Dat hier sprake is van een blijvende trend, daarvan is iedereen overtuigd. Maar het zijn alleen grotere bedrijven die hierop kunnen inspringen. Want het vergt nogal wat van een organisatie. Of een cateraar moet zich aansluiten bij een evenementenbureau. Iets wat je de laatste tijd wel ziet gebeuren. Voor de overigen blijft wellicht het aloude cliché gelden: schoenmaker blijf bij je leest.

Het nieuwste evenement: polo

In de jaren tachtig was het tennis, in de jaren negentig golf. Zo heeft elk decennium een andere sport als relatie-evenement voor de toplaag van bedrijfsleven en overheid. Vanaf het jaar 2000 heet de sport: polo. Verhaaf partycatering uit Amsterdam caterde bijvoorbeeld de Dutch Open Polo, gehouden in september in de Lage Vuursche. ‘Een evenement waarbij de aanwezigheid van royalty geen zeldzaamheid is.’ En evenementenbureau Free Style organiseert sinds vorig jaar diverse demonstratiewedstrijden. Onder andere in het Amsterdamse Bos, de zogenaamde Amsterdam Polo Trophy. Dit bureau is er helemaal van overtuigd: hospitality rondom polo heeft de toekomst.
Waarom polo? ‘Het roept de sfeer op van Ascot. Van sjiek geklede Engelse dames die theedrinken uit Wedgwood-kopjes. Obers die gasten met gepaste distinctie dikke sigaren aanbieden. ‘Iets van die sfeer van Angelsaksische mensen van stand, straalt de gasten tegemoet tijdens een polo-evenement’, aldus Free Style.