artikel

Pleidooi voor 10 procent fooi

Horeca

Voor de tevreden gast moet 10 procent fooi geen probleem zijn. Dat vindt general manager Martijn Veen van Bob’s Party Palace in Uitgeest. 10 procent boven op het vaste salaris van de medewerkers moet de horeca in tijden van personeelsschaarste aantrekkelijker maken als werkkring.

Pleidooi voor 10 procent fooi

Een fooi van 10 procent. Voor het personeel is het een mooie extra inkomstenbron en de werkgever hoeft de prijzen niet te verhogen of genoegen te nemen met minder rendement omdat hij zijn mensen extra moet betalen, zo meent Martijn Veen.
Nee, hij wil zich niet afzetten tegen CAO-lonen of wat dan ook. Allemaal prima. Het gaat hem vooral om ‘het heropvoeden’ van het publiek. Dat vindt het in het buitenland heel normaal om een flinke tip te geven. ‘Wie in Amerika is geweest hoor je er niet over klagen. Dus het kan hier ook. Het is bovendien niet zo dat in landen waar je meer fooi geeft, het product zoveel goedkoper is.’
Het wordt tijd dat de Nederlandse gast zijn waardering uitdrukt jegens de jongen of het meisje dat een hele avond in touw is.‘
10 procent zou normaal moeten zijn. Tenminste, als de gast tevreden is. Minder is not done’, aldus Veen. Onder aan de nota suggereert hij het regeltje: ’Als u tevreden bent over de verleende service, beloon dat dan met een bedrag van 10 procent van de nota’. Cafés en disco’s zouden bordjes van een dergelijke strekking kunnen ophangen. ‘Het geeft de gast een goed gevoel om een leuke tip te geven. Aardige bijkomstigheid is dat de crew nog beter z’n best zal doen.’‘
Wat een slecht idee’, reageert voorzitter Marchien Koster van de FNV Horecabond. ‘Zo wentel je werkgeversverantwoordelijkheid af op de consument. Dat kan toch niet?’ Koster zegt dat de werkgever de inspanningen van ‘de crew’ maar in de prijzen moet verdisconteren. Bovendien vindt ze dat de general manager van Bob’s Party Palace zijn invloed op de gasten schromelijk overschat. ‘Het is pretentieus om te zeggen dat je de gast wilt heropvoeden.’ Daarnaast is het verhaal eenzijdig: ‘Alleen de bediening doet mee.’

Warm gevoel voor werknemer én -gever

Marchien Koster, voorzitter van de horecabond FNV, vindt dat het de werkgever een goed gevoel geeft als hij de optimale verantwoordelijkheid voor z’n personeel neemt. ‘En ook werknemers krijgen daar een héél warm gevoel van.