artikel

Reacties op ‘Bierprijs moet naar consument

Horeca

J.C.H. van der Heijden, Restaurant Schoonoord, Oosterbeek: U gaat wel heel erg snel voorbij aan het feit dat niet iedere ondernemer een Nederlands biermerk verkoopt. Wellicht handig om te vermelden dat een goedkoper bier alleen werkt bij Nederlandse brouwerijen en niet voor, b.v. Duitse bierbrouwers. Of zijn deze soms ook betrokken bij de zgn. kartelvorming […]

Reacties op ‘Bierprijs moet naar consument

J.C.H. van der Heijden, Restaurant Schoonoord, Oosterbeek:

U gaat wel heel erg snel voorbij aan het feit dat niet iedere ondernemer een Nederlands biermerk verkoopt.

Wellicht handig om te vermelden dat een goedkoper bier alleen werkt bij Nederlandse brouwerijen en niet voor, b.v. Duitse bierbrouwers. Of zijn deze soms ook betrokken bij de zgn. kartelvorming en gaan we daar ook geld terug vragen?

Eddy Jurg, Buyunited:

Krijg het gevoel dat KHN achter de feiten aanloopt al langer. Waar waren ze 8 jaar geleden toen de bierprijs fors begon te stijgen?

Deze stemmingmakerij, die ik eigenlijk niet serieus neem, heeft eerder een ‘zieltjes-winnen-gehalte’. Geloof eerder dat KHN hiermee nieuwe leden wil werven.

Jaap Thomassen:

Het is misschien een beetje onrealistisch idee, maar ik zou zeggen 1 dag waarop het bier gratis te verkrijgen is in alle horecagelegenheden gesponsord door de bierbrouwerijen. We kunnen er een soort van nationale feestdag van maken. Ik voorzie honderden problemen voor geheel horeca Nederland, maar het idee is leuk.

André Gasseling:

Alles wat er komt is meegenomen, maar de verdeelsleutel zal niet te vinden zijn. Maak het over aan een landelijk goed doel b.v. achterstandswijken , voorlichtingsprojecten voor kinderen. Maak voor het geld een stichting en er kan jaarlijks wat gedaan worden ten algemene nutte.

J. Winkel, Café Jan en Syl

De hogere bierprijs is voornamelijk terecht gekomen bij de horeca. Bekend is dat de literprijs per flesje in de supermarkt veel lager is dan een biertje getapt uit een fust. De bierbrouwers dienen de prijzen per fust aanzienlijk te verlagen waarbij deze verlaging doorgegeven wordt aan de horeca. Met de horeca afspraken maken om de prijs per pilsje ook daadwerkelijk te verlagen zodat uiteindelijk de consument hiervan profiteert. De bierbrouwers, Brussel en horeca zouden ook afspraken kunnen maken om de nu opgelegde boete (waar de consument niets aan heeft) hier nog eens extra voor te gebruiken zodat de prijsverlaging duidelijk zichtbaar wordt.Dit gepaard met veel publiciteit maakt de consument alert zodat de horeca ook daadwerkelijk de prijs zal verlagen.

Ben Trof:

Het moet voor de brouwers een kleinigheid zijn om de afleveringen van bier over de laatste jaren op te sporen.

Geef de afnemers het te veel betaalde terug, eventueel met rentevergoeding. De afnemers, horeca en detailhandel moeten dan de afspraak maken, dat zij de komende periode ( hoe lang dit moet zijn, laat ik even in het midden) de bierprijs onder geen beding zullen gaan verhogen, zodat ook de consument uiteindelijk profiteert. Misschien een idee.

Peter Hoogerwerf, Cemex Trescon B.V.

Twee ideeën:

» Financiele injectie aan klinieken die alcoholverslaafden behandelen.

» Financiele injectie aan verkeersslachtoffers of nabestaanden hiervan, die slachtoffer zijn geworden door misbruik van alcohol in het verkeer (dus veroorzaakt door dronken rijders)

Cees van Castricum, Sportcentrum De Bloemen

De bierprijs is omhoog gegaan middels de bareigenaren. Laat nu de bierprijs ook weer omlaag gaan middels die bareigenaren.

Als een bareigenaar altijd is meegegaan met het verhogen van de bierprijs, kan hij nu een grotere verlaging toepassen dan een eigenaar die niet, of niet helemaal is meegegaan. De laatste heeft het in eigen zak gevoeld en zal dus nu minder hoeven te verlagen zodat het voordeel ook deels bij hem/haar terugkomt.

Zelf denk ik dat de bierprijskartelvorming voornamelijk heeft plaatsgevonden bij de verkoop van bier middels fust of kelderbier. Dus bij de eigenaren van restaurants, bars e.d. Bij de supermarkten was veel meer concurrentie, zodat het daar niet handig was om met prijsafspraken te werken. Dat is ook af te lezen aan de literprijs bij de supermarkt versus de literprijs die een eigenaar van een bar of restaurant moet betalen. Momenteel kan dat verschil tot 80% belopen. Men spreekt dan wel over de installaties die geleverd worden, maar die hebben de brouwerijen er meestal binnen een jaar uit. Bovendien worden de transportkosten, met name aan de personeelskant en minder wagens, lager door de invoering van het kelderbier.

F.Alblas, Herberg De Rustende Jager

Wij denken dat de bierprijs die te veel betaald is, terug moet naar de ondernemer. Die heeft toch te veel betaald, het is toch schande dat K.H.N. het op de consument munt. Wij zijn een Hotel, brouwerij vrij, maar wij snappen er niets meer van. Hier wou ik het bij laten, ik denk dan ook dat er veel leden zullen zijn die het lidmaatschap op K.H.N. opzeggen vanwege deze uitspraak.

Maartje Eradus, Euroforum BV

Met terugwerkende kracht het geld teruggeven in de huidige bierprijzen zou een oplossing kunnen zijn maar ik denk persoonlijk niet dat de consumenten het geld per se terug willen. Het leeft niet eens echt bij hen (misschien omdat de publiciteit ook niet zo heel groot is). Ik zou de prijzen voor een bepaalde tijd willen laten bevriezen of laat ze zelf met een idee komen. Hoe denken ze zelf dit terug te kunnen geven? Ze kunnen moeilijk bij iedere bier-drinker geld op de rekening gaan storten. Maar misschien kunnen we een leuke aktie bedenken??? Waarbij de consument iets krijgt….

Onder de Linden:

Sticht een fonds voor goede doelen en/of hulp bij calamiteiten.

Erik Hellendoorn, Best Western Hotel ‘t Voorhuys, Emmeloord

Als directeur/eigenaar van een horecabedrijf waar ca. 400 HL bier per jaar doorgaat. Sta ik in ieder geval achter de aanpak van KHN.

Ook ben ik het er mee eens dat de consument de te dure bierprijs heeft moeten betalen. Om de consument hierin tegemoet te komen denk ik dat wij als horeca de bierprijs moeten gaan verlagen en afhankelijk van de hoogte van de vergoeding (van de brouwers) deze verlaagde prijs een aantal jaren moeten handhaven.

Boy van Prooijen, Hat Pakhuis In Vino Veritas, Dordrecht

Heb me vanaf begin verwonderd, dat de voorzitter van KHN niet als insteek voor perscommunicatie de consument voorop stelde. Dat was heel wat sympathieker overgekomen dan het nieuws te zoeken door de caféhouders c.s. als gedupeerden te bestempelen.

De wijze waarop de consument gecompenseerd kan worden kan ludiek gecommuniceerd worden middels vrolijke acties die vanzelfsprekend alle uit zullen moeten dragen dat het bier fors voordeliger is geworden. Marketingspecialisten zullen hier zeker aan bij kunnen dragen.

Teneinde het belachelijke prijsverschil van bierinkoop horeca t.o.v. verkoop(actie)winkelprijs consument te verklaren, is het misschien een suggestie in toekomstige besprekingen met brouwers hen een goede prijsopbouw aan de caféhouder te laten produceren. Belangrijkste factor daarin is vanzelfsprekend het uiteen trekken van bierinkoopprijs sec enerzijds en kosten financieringen/huren/bruikleen,etc. aan de andere kant.

Olie maatschappijen doen dit al vele jaren, daar waar zij garagebedrijven faciliteiten verstrekken. Dit verhoogt de (smeer)olie-inkoopprijs aan de wederverkopers in belangrijke mate, maar de prijsopbouw is meestal wel transparant.

Naar de consument toe zouden we onze hoge bierinkoopprijs in samenwerking met de brouwers kunnen (laten) verklaren door o.a. hogere logistieke, handeling – en opslagkosten, dan in het circuit brouwer -supermarkt, enz..

Café de Stee, Stationsweg 8, Leeuwarden

Het bedrag dat in een bepaalde periode door de Brouwers teveel bij horeca ondernemers in rekening is gebracht, zou indien de rechter dit toewijst in zo’n zelfde periode moeten worden gecompenseerd op de inkoopprijs, voor deze Horeca ondernemers. Dit bovenop het bedrag waarmee de Brouwers nu hun prijs moeten verlagen. De Horeca moet alleen voor deze compensatie in aanmerking komen als deze verlaging ook daadwerkelijk aan de klant wordt doorberekend.

Iedere Horeca ondernemer kan door middel van zijn jaarafname aantonen hoeveel hij , te veel heeft betaald, dit is natuurlijk ook bij de Brouwers bekend.

Bart Sey, Kokhoreca

Boete laten betalen aan de staat ineens, deze vervolgens middels tijdelijk verlaagd accijns of btw tarief verrekenen aan de consument, over komende x periode afhankelijk bierafzet komende periode.

JGM Drost

Het is echt niet zo moeilijk allemaal. De horeca moet de bierprijs maar eens verlagen met € 0,50. Bij kleinere gemeenschappen (lees dorpen) zijn de consumptieprijzen nog redelijk. Verhoging salaris personeel is niet relevant, want dat krijgen ze niet eens. Bij grote activiteiten en dus behoorlijke opbrengsten voor kastelein hoor je ze niet. Gaan toch een paar keer per jaar met vakantie. Indrinken komt echt niet door duurdere prijzen. Ouders moeten kinderen niet toestaan zo vroeg met bier drinken te beginnen. Deze generatie vindt het blijkbaar stoer voor hun kroost. Nu het indrinken en happy hour uit de hand loopt, proberen ze de verantwoording buiten zichzelf neer te leggen. Dat de klant allang géén koning meer is, moge ook duidelijk zijn, maar om te betalen wel!! Aardig en fatsoenlijk tegen klant doen, moet geen moeite kosten. Dat werkt dan wederzijds in positieve zin.

Jacob Holwerda, Esonstad Horeca

‘Ik wil toch reageren op de hele berichtgeving omtrent de “teveel betaald voor bier” cq. “kartelvorming brouwers”

Het is natuurlijk te zot voor woorden dat Inbev in deze hele discussie wordt gespaard als “verklikker” Natuurlijk keur ik de hele handelswijze van alle 4 brouwerijen af alleen waar het gaat om aanspraak op iets gaat men totaal voorbij aan de rol van Inbev.

Ook zij hebben geprofiteerd van de afspraken en hebben dit laten uitkomen op het moment dat het hun uitkwam en niet om u en mij ter wille te zijn. Dus laten we ophouden hun blazoen schoon te vegen, ook zij horen aan de schandpaal. Het voordeel en gewin van het “klikken” is het niet beboet worden maar daarmee is hun verantwoordelijkheid niet afgekocht!! Ook Inbev is en blijft aansprakelijk voor de hele gang van zaken.

Grand café Livingstone:

Dat de consument te veel betaalde voor het bier is nu uitgelekt,daar moet terecht een oplossing voor komen Helaas lees ik nergens dat ook de horeca eigenaar’s,te veel hebben betaald voor hun fusten/kelderbier. Deze kunnen door hun factuur’s de afgelopen jaren,het toch bewijzen wat ze hebben afgenomen. Ik weet dat er ook zwarte bestellingen worden gedaan,dit kan dan in mijn optiek niet worden terug gestort. De bierprijs in de horeca is hoog,omdat het bier ook zoveel kost(inkoop).

Dave Dirks, Fastfoodopleidingen

Suggestie: Fond oprichten ter ondersteuning van verantwoord drankgebruik buiten en in de horeca.

Voordelen voor KHN:

- Imagoverbetering Horeca

- Bedrijfstak laat zien dat ze iets willen ondernemen aan het toenemend drank gebruik (vooral door jongeren: voordrinken)

- Negatieve aandacht=aandacht=positief

- Onnoemelijk veel maatschappelijke voordelen

Kristel Revenboer

De betreffende brouwerijen vergoeden voor alle biermerken de kosten die verbonden zijn aan het geven van een glas en 1 flesje speciaalbier per krat dat verkocht wordt. Op dat flesje bier staat een code die ingevoerd moet worden op een website speciaal daarvoor opgericht waarmee prijzen kunnen worden gewonnen. Bijvoorbeeld vakanties, fietsen, auto’s etc.. Deze prijzen worden betaald door de betreffende brouwerijen. Door bij alle biermerken deze actie te laten plaatsvinden zonder extra kosten voor hen, lijden ze er niet onder en is er geen extra concurrentie. Toch krijgt de consument per aankoop van een krat bier een vergoeding voor wat hij de afgelopen jaren misschien te veel heeft betaald in de vorm een een glas en een biertje cadeau, met daarbij kans op een grote prijs. Ook voor de horecazaken zal een vergoeding moeten worden geregeld. Dit zou misschien kunnen in de vorm van een korting voor 2008.

Hopelijk brengt dit idee KHN op een spoor voor een goede actie!

Rik v Dessel

Het is een leuk initiatief van KHN en de consumentenbond om het geld terug te geven aan de consument maar mijn inziens helemaal overbodig a.g.v. de hoge boete die aan de brouwerijen is opgelegd. Deze boete vloeit volgens mijn info nl in de kas algemene middelen van de Europese Unie welke weer ten goede komt aan alle burgers van de Europese Unie. Als vervolgens wordt gezegd dat deze boete alleen aan de burgers van Nederland ten goede zou moeten komen kan weer gesteld worden dat dit een gevolg is van het systeem waar wij met z’n allen voor hebben gekozen. Tevens kan gesteld worden dat boetes die andere buitenlandse bedrijven betalen voor overtredingen in het buitenland ook ten goede komen aan Nederlandse burgers. Wat dat betreft wast de ene hand de andere.

Het zou natuurlijk van de zotte zijn dat de brouwerijen naast de exorbitante boete die ze moeten betalen aan de Europese Unie ook nog eens voor dezelfde vermeende overtreding aan hun afnemers of aan de consument moeten betalen.

P.J. Spanjer, Restaurant In den Zevenden Hemel

Suggestie : Simpel aan te tonen, met terugwerkende kracht, bierafname over vernoemde periode per individuele ondernemer. Berekenen het verschil, dit bedrag restitueren aan betreffende ondernemer(s). Wellicht aangevuld met rente vergoeding over het teveel betaalde bedrag.

De heer de Mol:

Ik wilde even reageren op het feit van de bierwinst. Het is heel simpel wij hebben jarenlang teveel geld betaalt voor het bier dus lijkt het me logisch dat we gewoon een lagere prijs voor het bier gaan betalen. En de horeca zelf zal er blij mee zijn omdat er dan ook mensen komen die hun biertjes iets moeilijker kunnen betalen en de consument is ook blij omdat ze dan eindelijk weer eens een normale prijs gaan betalen voor hun biertjes.

Be meijer & partners, horeca advies en begeleiding, B. Meijer

Wellicht is het een idee om de consument enige consumptiebonnen te verstrekken, die deze dan bij zijn/haar horecabedrijf naar keuze kan inleveren. De horecaondernemer kan deze bonnen in mindering brengen op zijn drankenleverantie van de grossier/brouwerij. 3 vliegen in één klap. De consument komt in de horeca en krijgt gelijk een paar drankjes aangeboden, de ondernemer krijgt wellicht ook weer meer nieuwe gezichten te zien en de brouwers kunnen zo aantonen dat ze hun fout willen herstellen.

Peter Dijkstra:

Het geld van de boetes ligt dadelijk in Brussel. Hier hebben ze al laten weten dat dit geld niet naar Nederland komt. Dit houd in dat alleen een eventuele schadevergoeding aan de consument kan worden uitgekeerd. De prijsstelling begint bij de bron: de brouwerijen. Deze zijn verenigd in het CBK. Hier moet worden besloten dat dat de bierprijs naar beneden moet worden bijgesteld. Vervolgens conformeren de drankenhandels zich eraan deze prijs verlaging door te voeren. Ook deze zijn georganiseerd en dus controleerbaar. Vervolgens moet de horeca zijn prijzen naar beneden bijstellen. Dit wordt moeilijker omdat niet iedereen lid is van KHN. Men zou kunnen besluiten tot publicatie van een zwarte lijst zoals met de invoering van de Euro is gebeurt. Horeca ondernemers die de prijzen niet naar beneden zullen bijstellen worden zo vanzelf gemeden door de consument.

Karel V, John Leijendekkers:

De opgelegde boete gebruiken in voorlichtingscampagnes om het overmatig drinken van jongeren in te dammen. E.e.a. uit te voeren door de brouwers.

En hoe denkt u erover?

Laat het ons weten per mail