artikel

Reclame maken met eigen logo op verpakking

Horeca

De beste reclame is het logo van de eigen cafetaria, vindt Albert van den Heuvel van de in verpakkingen gespecialiseerde horecagroothandel HSB Haaften. Een product waar de ondernemer trots op is, moet hij in een eigen verpakking doen met daarop gedrukt een eigen logo en naam . ‘Een betere reclame dan een goed product gekoppeld aan de bedrijfsnaam, is er niet.

Reclame maken met eigen logo op verpakking

Fastfoodketens gebruiken niet voor niets eigen verpakkingslijnen. Dat doen ze om de naamsbekendheid te vergroten en vanwege de professionele uitstraling. Van den Heuvel noemt drie keuzemogelijkheden voor een individuele cafetariaondernemer als het op verpakken aankomt. ‘Hij kan het zo goedkoop mogelijk doen en voor een algemene verpakking kiezen.Of, hij kan zich bij een keten aansluiten, maar als een ondernemer dat zou willen, had hij dat al lang gedaan. Cafetariaformules bestaan immers al zo’n tien tot twaalf jaar.’

Als derde mogelijkheid noemt Van den Heuvel het laten bedrukken van zakken, menuboxen, milkshakebekers en dergelijke met eigen naam en logo. ‘Veel cafetariahouders sluiten zich bewust niet bij een keten aan. Zij richten zich op hun lokale markt en weten wat hun klanten willen. Het staat hen tegen gedwongen aan allerlei acties mee te doen die in hun bedrijf niet aanslaan.

Vaak hebben zij veel geld geïnvesteerd in een mooie zaak met dezelfde of een betere uitstraling dan een ketenzaak.’ Deze ondernemers moeten voor eigen verpakkingen kiezen, vindt Van den Heuvel. ‘Het is mooi om te zien en de ondernemer profileert zich met het eigen logo. Bovendien kan zo’n verpakking aansluiten bij de stijl en uitstraling die het bedrijf heeft.’

Naar zijn mening hoeven ze het voor de kosten niet te laten. ‘Met eigen logo en tekst bedrukte verpakkingen zijn ongeveer tien procent duurder dan neutrale. De eerste keer komen daar dan nog wel kosten voor het maken van een cliché (drukstempel) bij.’ Wel moet een cafetariahouder grotere hoeveelheden afnemen. ‘Hij moet tien dozen per maat zak afnemen. De meeste cafetaria’s gebruiken drie à vier maten. Afhankelijk van de grootte van de zak zitten er 1200 tot 1500 zakken in een doos.’Levert dat voor een cafetariahouder geen opslagproblemen op? Het is immers vaak woekeren met magazijnruimte. ‘Voor onze vaste klanten die ook andere producten afnemen is het mogelijk dat wij de opslag verzorgen. Daar komt toch een vrachtwagen langs. Dan leveren we de verpakkingen op afroep.’

Ook plastic of papieren tasjes zijn te bedrukken. Van den Heuvel adviseert, ondanks de aanmerkelijk hogere prijs, toch voor papieren tasjes te kiezen. Volgens hem blijven snacks en zeker de frites daarin beter als de producten voor thuisgebruik worden meegenomen. ‘De cafetariahouder doet moeite om een goed product te leveren.

In negen van de tien gevallen verpest de klant de producten door het plastic tasje vrijwel af te sluiten tijdens het vervoer. Dan condenseert de waterdamp, dat gaat ten koste van het product, de frites wordt slap. Als de klant dat een paar keer overkomt ben je, buiten je schuld, je goede naam kwijt. Dan ben je die patatbakker die er niets van kan.’ Van de Heuvel vindt dat een papieren tas ook een luxer uitstraling heeft. ‘Een papieren tasje is een wandelende gratis reclame op straat. Dat ziet er een stuk beter uit dan zo’n dun wit plastic tasje dat veel bedrijven meegeven. ’

Hij denkt dat bedrukte verpakkingen qua reclame meer effect sorteren dan bijvoorbeeld een advertentie in een huis-aan-huis blad. ‘Daar kijken de mensen overheen.’ Onlangs maakte een cafetariahouder wél op een opvallende wijze gebruik van huis-aan-huis verspreiding. ‘Die had zijn eigen zakken laten bedrukken met de tekst van een aanbiedingsactie. Die is als een soort kortingsbon bijgevoegd in een lokaal huis-aan-huis blad. Ik ben er van overtuigd dat zo’n soort actie wel scoort.’

Zwerfvuil
Zwerfvuil is de laatste jaren een hot item in de politiek. Zo pleitte, inmiddels ex-milieuminister, Pronk voor statiegeld op blikjes. Is het geen anti-reclame voor een bedrijf als verpakkingsmateriaal met bedrijfsnaam op straat rondslingert? Moet een cafetariahouder zich verantwoordelijk voelen als een klant een verpakking weggooit?, vraagt Van den Heuvel zich af. ‘Dan heb je het eerder over waarden en normen waar de consument zich weer van bewust moet worden.’ Bovendien, zo betoogt hij, zijn verpakkingen de laatste jaren een stuk milieuvriendelijker geworden. ‘Papier is goed afbreekbaar en de plastics zijn recyclebaar.’

Hij erkent het zwerfvuilprobleem en wil het niet bagatelliseren maar denkt niet dat het negatieve reclame oplevert voor een cafetaria. ‘Grote ketens zoals McDonald’s gebruiken al jaren eigen verpakkingen. Zij zijn als het over zwerfvuil gaat ook af en toe onderwerp van gesprek. Toch blijven zij hun naam op verpakkingen uitdragen. Zij doen daar blijkbaar hun voordeel mee. Dat kan de cafetaria ook.’