artikel

René Derks: ‘In 2010 zullen we de catering niet meer terugkennen

Horeca

Wie wordt er de nieuwe mr. of mrs. Catering? Vandaag stellen we u René Derks van Ohra uit Arnhem voor.

René Derks: ‘In 2010 zullen we de catering niet meer terugkennen

René Derks heeft het gastheerschap in zijn bloed. Maar er zal de komende jaren heel veel gaan veranderen in de catering. ‘In 2010 zullen we de catering niet meer terugkennen.’

Categorie: bedrijfsrestauratief.

Naam: René Derks.

Functie: Cateringmanager bij verzekeraar Ohra in Arnhem. Tot voor enige tijd in dienst van een cateraar, toen Ohra de nog had uitbesteed. Zelfstandig cateringmanager, sinds Ohra de catering weer volledig in eigen hand heeft genomen. De persoon Derks was daarbij een van de beslissende factoren.

Belangrijkste taken: Het aansturen van de volledige, omvangrijke en gedifferentieerde catering binnen Ohra Arnhem. Ook pr- en sales-activiteiten, ook voor partijen en vergaderservices voor derden.

Belangrijkste ontwikkelingen: Recente, gedeeltelijke restyling van de uitgifte in het bedrijfsrestaurant, terwijl die uitgifte pas tweeënhalf jaar oud was. Ohra’s bedrijfsrestaurant heeft nu al trekjes van La Place.

Doel: Op korte termijn moet het gebruikspercentage nog verder omhoog. Begin 1999 was dat nog 48%, momenteel is dat bijna 60%. Ook moet het aantal partijen en recepties moet verder groeien. De derdenmarkt wordt belangrijker.

Visie op voeding: Voeding is een primaire menselijke behoefte. Maar ook aankleding en sfeer zijn onontbeerlijk. Iedere vrijdag personeelsborrel in de Costa-Rica bar. Het assortiment moet ruim zijn, maar niet te groot. Dat zaait alleen maar twijfel. Tegelijkertijd moet je mensen niet dwingen. Ze moeten zelf kunnen kiezen.

Personeel: Openheid en gelijkheid. Geef mensen eigen verantwoordelijkheid, betrek ze bij alle aspecten van het werk, maar blijf wel zelf de baas. Met andere woorden: coachen en alle aanwezige capaciteiten gebruiken.

Promotie: De beste promotie is een goed product en een goede presentatie. Verder interne pr- en sales-activiteiten, bijvoorbeeld door zelf live op Ohra-Radio te verschijnen. Ohra-Actueel (een screensaver) wordt gebruikt om thema’s van de catering aan te kondigen.

Toekomst: De catering gaat steeds meer richting horeca. In 2010 zullen we de catering van vandaag niet meer terugkennen. Amerikaanse invloeden (bijvoorbeeld concepten en branding) zullen steeds sterker merkbaar worden.

Drie sterke en drie zwakke punten

Drie sterke punten: organisatie en planning, het omgaan met mensen, een echte gastheer.¤¤Drie zwakke punten: ongeduldig, niet altijd bescheiden, perfectionist.¤¤