artikel

Roep om extra compensatie Euro

Horeca

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) wil van minister Zalm van Financiën extra compensatie voor de kosten die ondernemers maken in de overgang naar de euro. Een afvaardiging van KHN, werknemersorganisatie VNO en MKB Nederland praat hierover op 19 februari met de bewindsman.

Roep om extra compensatie Euro

Volgens KHN-baas Jeu Claes verkeren horecaondernemers in grote onzekerheid over de omwisseling van gulden naar euro, zo zei hij onlangs op de horecavakbeurs BBB in Maastricht. De brancheorganisatie presenteerde daar de Eurohandreiking voor het horecabedrijf, een boekje met tips die ondernemers moeten helpen bij de omschakeling naar de nieuwe munt.

Last
Claes benadrukt dat het voor veel ondernemers volstrekt onduidelijk is hoeveel geld ze kwijt zijn om de omwisseling zonder problemen door te komen. Het ombouwen van pinautomaten en kassasystemen alleen al kan per bedrijf oplopen tot vele duizenden guldens. Een behoorlijke last voor met name de kleinschalige bedrijven, zegt Claes. ‘De grote ketens hebben de zaakjes doorgaans prima voorbereid, maar de kleine bedrijven staan er in veel gevallen alleen voor.’ Minister Zalm zou die groep tegemoet moeten komen, om te beginnen met extra fiscale maatregelen. De verhoging van de zelfstandigenaftrek per 1 januari van dit jaar is niet voldoende om de kosten als gevolg van de invoering van de euro op te vangen. Daar is volgens KHN meer voor nodig.

Klachten
Directeur Claes hekelt de wijze waarop het handjevol bedrijven dat verantwoordelijk is voor het ombouwen van betalingssystemen met hun horecaklanten omgaat. ‘Wij krijgen veel klachten van ondernemers die nog steeds niet weten wanneer de pinautomaat in de zaak wordt aangepast. Niemand kan de garantie geven of ze straks wel op tijd klaar zijn voor de omschakeling.’ Dat beeld wordt bevestigd door Rob Schut, eigenaar van onder meer café Dante in Amsterdam. Hij nam vorige week het eerste exemplaar van de Eurohandreiking in ontvangst. Schut vreest dat het europrobleem in de horeca zwaar wordt onderschat. ‘Met de millenniumwisseling voorspelde iedereen grote rampen, maar uiteindelijk viel het allemaal erg mee. Met de euro is het net andersom. We denken als ondernemers: het zal zo’n vaart niet lopen. Helaas ligt het iets anders.’

Klantvriendelijk
Directeur Claes van KHN wil meer inzicht in wat de banken en andere ondernemingen die verantwoordelijk zijn voor de omschakeling van gulden naar euro, nou precies verdienen aan de invoering van de nieuwe munt. ‘De ondernemer ziet zich geconfronteerd met hoge kosten, maar waar betaalt hij eigenlijk voor? En is het wel terecht dat hij voor die kosten moet opdraaien?Banken moeten zich klantvriendelijker opstellen richting horecaondernemer. Zeker in de eerste fase van de omwisseling zouden de banken ‘s avonds wat langer open moeten zijn. Veel ondernemers zullen in de eerste weken vaker dan normaal extra geld in huis moeten halen, of juist geld naar de bank willen brengen.
De Eurohandreiking voor het horecabedrijf geeft aan op welke aspecten de invoering van invloed kan zijn. Het boekje is uitgebracht door KHN in samenwerking met het Nationaal Forum voor de introductie van de euro.
Rob Schut krijgt het eerste exemplaar van de Eurohandreiking voor het horecabedrijf uitgereikt. Geheel links Bart van Bolhuis, hoofd Euroteam van het Ministerie van Financiën. Verder onder anderen Willy Dassen van het Bureau Euro-omwisseling van de Nederlandsche Bank en geheel rechts directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland

Klik hier voor het dossier over de euro