artikel

Routeplanner neemt gast bij de hand

Horeca

Telefoon, routeplanner, digitale (film)camera en internet ineen. TimeSpots heet het apparaatje waarmee toeristen binnenkort Amsterdam kunnen verkennen. Restaurateurs zijn van harte uitgenodigd mee te liften in het project.

Alle toeristische informatie binnen handbereik in een handzaam toestel waarmee gebruikers kunnen mailen en onbeperkt lokaal bellen. ‘Handig als je bijvoorbeeld een tafel in een restaurant wilt reserveren of een kamer in een hotel wilt boeken’, zegt Adriaan Kamp van Nika Productions, die TimeSpots samen met Nicolaas Pereboom ontwikkelde.

‘Het apparaat werkt als een routeplanner en vertelt gebruikers hoe ze het snelst bij een bepaald restaurant of hotel kunnen komen, maar ook wat er op het menu staat, of er speciale acties zijn en noem maar op.’ Restaurateurs kunnen tegen betaling informatie over hun zaak kwijt op TimeSpots. Voor musea en andere toeristische attracties geldt hetzelfde. Kamp: ‘Het werkt dus interactief, voor ondernemers in de horeca en toeristisch-recreatieve bedrijven is dit een extra middel om zich direct tot potentiële gasten te richten.’

Low profile
Amsterdam ligt voorlopig nog niet bezaaid met TimeSpots, Kamp gaat low profile van start. Honderd tot tweehonderd stuks worden te huur (20 tot 25 euro per dag) aangeboden op het kantoor van de Amsterdam Tourism & Convention Board en bij viersterrenhotels. ‘We voeren vergevorderde onderhandelingen met onder meer NH Hotels, Hilton en Banks Mansion.’

Volgens Kamp past TimeSpots goed in de toenemende mobiele dienstverlening richting toeristen die Nederland bezoeken. ‘Een mooie aanvulling op de bestaande portefeuille van de toeristische informatievoorziening. Tourist boards kunnen nu ook per telefoon en email direct met toeristen in contact treden.’ In dat licht is TimeSpots meer sexy dan de informatiebalie van het oerdegelijke VVV-kantoor. ‘Het geeft een extra dimensie aan de Holland-beleving.’Hoewel het apparaat voor alle leeftijden geschikt is, zullen naar verwachting vooral jonge mensen – voor wie mobiel bellen en internetten toch al gesneden koek is – toehappen. Kamp: ‘Onze primaire doelgroep wordt gevormd door mensen tussen de 30 en 45 met een goed gevulde portemonnee.’

Barcelona
TimeSpots moet na Amsterdam ook bezoekers van andere steden bij de hand nemen. ‘De formule is uitrolbaar binnen Europa’, aldus Kamp. Als Amsterdam een succes wordt, is Barcelona aan de beurt. Vodafone, net als bij ons ook in Spanje een belangrijke speler op de markt van mobiele telefonie, wil graag meedoen. Of TimeSpots in meer Nederlandse steden wordt geïntroduceerd, is nu nog niet te zeggen. De omvang van vervolgprojecten zal afhangen van het succes van de Amsterdamse pilot.