artikel

Sandwichformule Sanday’s opent pilotstore

Horeca

Made today, eat today’. Met deze slogan benadrukt de nieuwe sandwichketen Sanday’s dat versheid bij de formule hoog in het vaandel staat Medio juli jongstleden opende in hartje Rotterdam de eerste vestiging haar deuren. Wessel Wessels, algemeen directeur van moedermaatschappij Wessels Horeca Onderneming, licht het door hem zelf ontwikkelde concept toe.

Sandwichformule Sanday’s opent pilotstore

De zomerse septemberdag brengt mensen in het stadshart van Rotterdam massaal op de been. Naast winkelend publiek en toeristen nemen ook werknemers van de vele omliggende kantoren het er in hun middagpauze van Het hoofdzakelijk uit glas opgetrokken pand, met uitzicht op de Lijnbaan en de Coolsingel, kan hen niet ontgaan. ‘Het centrum van Rotterdam zit hartstikke vol met bedrijven’, weet Wessels.

‘Hun personeel behoort tot onze doelgroep. Ook voor bezorging. Maar Sanday’s richt zich op iedereen die kwaliteit apprecieert. Dat krijgt extra nadruk met dit pand op deze plek. We hebben meerdere locaties in de Randstad op het oog. Maar een betere dan deze pilotvestiging krijgen we nooit meer.’

Wessels houdt ook de drie winkels die hij binnenkort elders hoopt te openen in eigen exploitatie. ‘Pas daarna vindt wellicht een uitbouw van de keten plaats met franchisevestigingen. Maar eerst willen we de formule goed in de hand hebben.’ Naar eigen zeggen is hij daarmee goed op weg. ‘Er staat hier iets wat ik altijd voor ogen heb gehad. In uitstraling en assortiment ben ik uitgegaan van de basisprincipes: vers, kwaliteit, gezond en snelheid. Nu we anderhalf maand operationeel zijn, blijkt dat aan te slaan.

Ook de logistiek is op orde. De sandwiches, met een keuze uit twaalf soorten brood, worden dagvers bereid en voorverpakt. Of nachtvers eigenlijk, want het gebeurt voor het krieken van de dag op een centrale locatie waarmee je kwaliteit en hygiëne garandeert. Door de nachtelijke productie heeft de belevering van de winkel geen last van de ochtendspits.’

Tijdloze uitstraling
De sandwiches zijn belegd met combinaties als Parmaham met honingmosterd, Camembert met walnootsnippers of gerookte zalm met komkommer. Daarnaast biedt het assortiment muffins en brownies, salades, soep, vers fruit en drinks en smoothies in flesjes waarop het eigen vignet van Sanday’s prijkt. Dat logo, met een boterham, koffiekopje, soepkom en glas duidelijk herkenbaar gegroepeerd, is van alle dag. Wessels: ‘Het past in onze uitstraling die opvallend maar niet schreeuwerig is, modern en toch beschaafd. Het pictogram is tijdloos, net als de inrichting van de winkels die snelheid met rust combineert en niet al te trendy is. De formule kan er dertig jaar mee vooruit.’

Is er op een markt waar broodjesformules voor de snelle trek als paddenstoelen uit de grond schieten wel plaats voor een nieuwe keten als Sanday’s? Wessels lacht: ‘Vanmorgen nog vroeg iemand mij wie onze concurrent is. Mijn antwoord luidde: Iedereen en niemand. Want niemand heeft wat wij hebben.’ Maar wat dan? De ondernemer geeft een paar voorbeelden: ‘Collega’s gebruiken altijd icebergsla als garnering. Dat blijft lekker lang knapperig. Wij hebben ook andere soorten, zoals frisé- of zelfs botersla. Daarmee toon je aan dat je een vers product levert. Verder gebruiken wij altijd verse kruiden. Waterkers bijvoorbeeld, of verse bieslook en peterselie. Ook daarmee benadruk je versheid en kwaliteit.’

Bezorging per fiets
Wessels onderscheidt zich met zijn formule op meer fronten. Zo serveert hij Max Havelaar-koffie. ‘Dit merk bevordert eerlijke handel en daar sta ik achter.’ Daarnaast bezorgt Sanday’s niet met scooters of brommers, maar op de fiets. ‘Een fiets die ons concept uitstraalt valt op en je bent er in een drukke stad wel zo snel mee. We bezorgen hier trouwens in een straal van slechts vijfhonderd meter. Dat komt een snelle levering ten goede.

Het Rotterdamse centrum staat propvol met kantoren waar vele duizenden mensen werken. Die doelgroep is groot genoeg om het rendabel te maken.’ Wessels schiet opnieuw in de lach. ‘Een van die kantoorkolossen is van Shell. Dit bedrijf is via haar tankstations misschien wel de grootste broodjesverkoper van Nederland. Maar op het hoofdkantoor eten ze nu die van ons. Zo’n klant is toch mooi?

De zomerse septemberdag brengt mensen in het stadshart van Rotterdam massaal op de been. Naast winkelend publiek en toeristen nemen ook werknemers van de vele omliggende kantoren het er in hun middagpauze van Het hoofdzakelijk uit glas opgetrokken pand, met uitzicht op de Lijnbaan en de Coolsingel, kan hen niet ontgaan. ‘Het centrum van Rotterdam zit hartstikke vol met bedrijven’, weet Wessels.

‘Hun personeel behoort tot onze doelgroep. Ook voor bezorging. Maar Sanday’s richt zich op iedereen die kwaliteit apprecieert. Dat krijgt extra nadruk met dit pand op deze plek. We hebben meerdere locaties in de Randstad op het oog. Maar een betere dan deze pilotvestiging krijgen we nooit meer.’

Wessels houdt ook de drie winkels die hij binnenkort elders hoopt te openen in eigen exploitatie. ‘Pas daarna vindt wellicht een uitbouw van de keten plaats met franchisevestigingen. Maar eerst willen we de formule goed in de hand hebben.’ Naar eigen zeggen is hij daarmee goed op weg. ‘Er staat hier iets wat ik altijd voor ogen heb gehad. In uitstraling en assortiment ben ik uitgegaan van de basisprincipes: vers, kwaliteit, gezond en snelheid. Nu we anderhalf maand operationeel zijn, blijkt dat aan te slaan.

Ook de logistiek is op orde. De sandwiches, met een keuze uit twaalf soorten brood, worden dagvers bereid en voorverpakt. Of nachtvers eigenlijk, want het gebeurt voor het krieken van de dag op een centrale locatie waarmee je kwaliteit en hygiëne garandeert. Door de nachtelijke productie heeft de belevering van de winkel geen last van de ochtendspits.’

Tijdloze uitstraling
De sandwiches zijn belegd met combinaties als Parmaham met honingmosterd, Camembert met walnootsnippers of gerookte zalm met komkommer. Daarnaast biedt het assortiment muffins en brownies, salades, soep, vers fruit en drinks en smoothies in flesjes waarop het eigen vignet van Sanday’s prijkt. Dat logo, met een boterham, koffiekopje, soepkom en glas duidelijk herkenbaar gegroepeerd, is van alle dag. Wessels: ‘Het past in onze uitstraling die opvallend maar niet schreeuwerig is, modern en toch beschaafd. Het pictogram is tijdloos, net als de inrichting van de winkels die snelheid met rust combineert en niet al te trendy is. De formule kan er dertig jaar mee vooruit.’

Is er op een markt waar broodjesformules voor de snelle trek als paddenstoelen uit de grond schieten wel plaats voor een nieuwe keten als Sanday’s? Wessels lacht: ‘Vanmorgen nog vroeg iemand mij wie onze concurrent is. Mijn antwoord luidde: Iedereen en niemand. Want niemand heeft wat wij hebben.’ Maar wat dan? De ondernemer geeft een paar voorbeelden: ‘Collega’s gebruiken altijd icebergsla als garnering. Dat blijft lekker lang knapperig. Wij hebben ook andere soorten, zoals frisé- of zelfs botersla. Daarmee toon je aan dat je een vers product levert. Verder gebruiken wij altijd verse kruiden. Waterkers bijvoorbeeld, of verse bieslook en peterselie. Ook daarmee benadruk je versheid en kwaliteit.’

Bezorging per fiets
Wessels onderscheidt zich met zijn formule op meer fronten. Zo serveert hij Max Havelaar-koffie. ‘Dit merk bevordert eerlijke handel en daar sta ik achter.’ Daarnaast bezorgt Sanday’s niet met scooters of brommers, maar op de fiets. ‘Een fiets die ons concept uitstraalt valt op en je bent er in een drukke stad wel zo snel mee. We bezorgen hier trouwens in een straal van slechts vijfhonderd meter. Dat komt een snelle levering ten goede.

Het Rotterdamse centrum staat propvol met kantoren waar vele duizenden mensen werken. Die doelgroep is groot genoeg om het rendabel te maken.’ Wessels schiet opnieuw in de lach. ‘Een van die kantoorkolossen is van Shell. Dit bedrijf is via haar tankstations misschien wel de grootste broodjesverkoper van Nederland. Maar op het hoofdkantoor eten ze nu die van ons. Zo’n klant is toch mooi?